Luvgerrig og lægerrig

Hej
Nu må jeg have lidt hjælp :-)

Jeg har købt en Caprice 30 fod, og haft den i vandet en måned.

Den er trimmet meget neutral, så rorudslag er ca 5 grader, og ganske få kg. træk.

Når jeg sejler med vinden foran for tværs, er den lettere luvgerrig på bagbord halse. Men når jeg sejler på styrbord halse, er den helt neutral eller en smule lægerrig.

Hvad kan være årsagen til dette? Og hvordan ændrer jeg det?

Hilsen Carl
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
flere muligheder.
1 din rig er ikke rigtigt sat, hejs et STÅLBÅNDMÅL til tops og mål afstand til røstjern i begge sider.
2 dit ror er skævt eller placeret skævt.
3 din køl er skæv eller ikke ikke helt lige placeret i forhold til midterlinie i båden.
4 skødepunkterne er ikke placeret ens i begge sider.
5 masten holdes ikke lige ved undervanterne. ( tjek uder sejlads, øjemål ) eller sæt en stram murersnor fast midt på masten i toppen og forneden, sæt et mærke på masten ud for snoren, og tjek hvor meget snoren kommer uden for mærket på de 2 halser. Sæt mærket så højt du kan nå. Og snoren må ikke røre masten. Masten kan godt justeres så den er skæv på den ene halse og ikke på den anden. Tjek også mastens evt. krumning på den anden led ( øjemål ) eller se om der er små rynker i forlig eller andet, som ikke er på den anden halse.
Finder du ingenting, må du trimme så der er luvgerrighed på begge halser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tillykke med din båd, det er virkelig en smuk type.
Jeg er slet ikke uenig med Lynæs, men jeg prøver lige at prioritere lidt.
Hvis du skal finde ud af om den er luv eller lægerrig, skal du gøre det på biddevind og ikke på foran for tværs, da du så allerede har slækket lidt ud på storsejlet (og burde så kunne få den luvgerrig ved at hale lidt hjem på storskødet).
Så du må ud og sejle biddevind, helst i mellemluft og på fladt vand, sørg for at dit storskøde står midt på løjgangen og at dine skøde blokke til forsejlet står ens i begge sider. Sejl så biddevind på begge halser (uden at røre storskødet) og sørg for at forsejlet er trimmet ens. (hvis du har bagstag på din båd, skal de også stå ens på de 2 halser) hvis båden stadig sejler forskelligt på de to halser, skal du til at se på riggen.
Hvis du satte riggen for 1 mdr siden og ikke har rørt den siden er det nok også på tide at du efterspænder den, virene strækker sig altid lidt det første stykke tid.
Jeg har ikke kunnet finde nogle oplysninger omkring din rig, andet end det er en brøgdelsrig og alle master har deres eget grundtrim.
Da båden sejler forskelligt på de to halser må det være vanterne, der er noget galt med.
Tjek om mastetoppen står lige i båden, det er topvanterne der styrer dette, mål med storsejlsfaldetom der er lige langt ned til røstjernene på begge sider (Lynæs forslag med et stålmålebånd, gør det sikkert mere præsist), når mastetoppen står lige kan du stramme topvanterne så meget op du synes, ved at dreje det samme antal omgange på begge sider (jeg kender som sagt ikke din mast, så hvor stramt dine topvanter skal stå ved jeg ikke, men et bud kunne være at skal stå så stramt at det læ topvant står moderat stramt på læsiden når du sejler biddevind i mellemluft)
Så er der undervanterne, (jeg ved ikke om du har et eller to undervanter, men start med de bagerste) de styrer midten af masten (om midten buer ud til styrbord eller bagbord) tjek det ved at stå lige bag masten og kig op, masten skal være lige og må ikke bue, stram undervantet i den side masten buer væk fra. Her kan du så igen sramme yderlige op, blot det er lige mange omgange på begge sider, som udgangspunkt sæt dem så hårdt at masten ikke buer mod læ på biddevind i mellemluft.

God fornøjelse
Hej Dragert ved du evt. hvor Caprise 30 er blevet fremstillet (hvilkent land)
Mvh. Lars Rasmussen (caprise

Det ved jeg, Konstruktør Aksel Eisenhardt  Konstruktions år 1969  Værft samme som konstruktør.

Og den gang kostede den dén store sum á 54.000,00 kr.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis