svær start after færgetur

Hej min gamle rover 820 fra 94' er lidt forkølet og måske nogle her inde har nogle gode bud på hvad som kan være galt.
jeg fik for nogle år siden skiftet benzintanken (brugt) og lige siden har den ikke været helt glad (for at starte)
Specielt slemt er det (altid) når jeg har taget hurtigfærgen fra kallundborg til århus (også den anden vej) - her skal den altid lige have 15-30 sekunder på starteren før den vil starte - gætter på det har noget med de vibrationer der er på færge dækket.
I øjeblikket har den det også bedst med at starte når den har fået 5-10 sekunder på starteren - moteren humper sig så igennem nogle sekunder (hvis ikke den går ud), men når først den har fat går den fint.
Benzin forbruget ligger ved motorvej på ca 12 km/l hvilket er ganske pænt for denne type bil/alder så mener ganske bestemt at alle cylindre spiller.

nogle få gange starter den bare uden at ty - d.v.s. med starteren aktiveret i ca. 1-3 sekunder.
i det kolde forår var der nogle enkelte dage hvor jeg simpelhen helt blev nød til at opgive at få den startet - det var lige som om der ingen tænding eller at benzinen manglede.

anyway går lidt og spekullere over om det er noget med benzin tilførelsen - da det er ligesom om at benzinen først skal pumpes/suges op før der er tænding - det passer vel meget godt med at efter sådan en færge ryste tur så er det med stats garanti blevet værre.
da benzin tanken blev skiftet blev pumpen også skiftet da den sad i den nye tank - en ting jeg har bemærket i forbindelse med skiftet er at den "nye" benzin pumpe larmer lidt når jeg drejer tændings låsen - den summer i ca 5 sek hvorefter den stopper - som om den pumper benzin frem til motoren, er dette normalt ? jeg mener ikke at have bemærket samme summelyd da den gamle tank/pumpe var i bilen.

skriv endelig hvis I gerne vil have andre oplysinger eller hvis jeg har være for upræsist i min forklaring

p.s. benzin filteret blev skifter et par md efter tanken, og tændrør er lige blevet skiftet just in case det var det - hvilket det tilsyneladende ikke var
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kende Rover specifikt, vil jeg mene at det også på Rover er normalt, at benzinpumpen kører nogle få sekunder, straks man sætter tænding til, før man begynder at starte. Det er, som du selv er inde på, for at sætte tryk på systemet inden startforsøget.
Prøv at lægge mærke til at benzinpumpen begynder på sin funktion HVER gang du sætter tænding på
Især skal du lytte efter om lyden kommer, når du har dine svære problemer. Du skal dog dreje nøglen helt tilbage til slukket, hver gang, idet pumpen kun aktiveres ved at går fra slukket tænding til aktiveret.
Når du forventer problemer kan du forsøge, at give pumpen denne impuls en 3-4-5 gange inden du forsøger at starte. Det jeg er ude efter, er at kompensere for at benzinen er løbet fra indsprøjtningsanlægget og/eller der står damplommer i systemet, som skal fyldes op med benzin.
Er der forskel på hvornår problemet er værst, med nærmest tom tank eller bliver det bedre med fyldt tank?
Kører den OK, når den så er kommet igang?
Det der får mig på tanken om damplommer er din beretning om færgen. Her stå bilen meget varmt uden vind omkring sig, og varmen fra motoren breder sig uhindret til benzinsystemet, der holdes varmt særlig længe, så benzindampene kan trykke benzinen baglæns i systemet længere end normalt.
Benzinpumpen kører, i hvert fald i andre Lucas systemer, ikke medens startmotoren kører, men starter først igen når motoren er kommet igang, enten som følge af at der kommer olietryk på motoren eller der kommer signaler fra tændingsanlægget via ECUen til benzinpumperelæet.

Med venlig hilsen
ktm

 

lol, den har ellers haft en bedre periode i lang tid, men sjovt nok valgte den lige i week-enden at strejke på et uheldig tidspunkt - hele famillien var pakket og kørt til hundested havn, og da vi skule hjem ville dyret ikke noget - massere af strøm og omdrejninger i starteren, men absolut ingen tænding.
jeg havde inden da lige vasket lidt i motorrummet og toppet olien op - efter at have stået med motor klappen opp i høj solskin en 3-4 timer kørte vi som sagt af sted til havnen (den startede fint) - det var først senere at den ikke ville.
bilen blev bugseret hjem bag en anden bil og efter noget tid startede vi den ved at "løbe den i gang" - den skulle blot skubbes 10 meter så spruttede den lidt, og ville efterfølgende godt selv starte, kørte de første par meter med lidt ustabil motor og gik så ellers hele turen hjem fint.

Jeg har selv 2 steder som jeg mistænker -
1. benzin tilførelsen (problemmet husker jeg at være opstået i forbindelse med skift af benzintank/benzin pumpe (brugt model))
2. strømfordeleren, dækslet blev skiftet for ca. 80.000 km siden og rotoren har en ukendt alder der overstiger de 80.000 km - et bud er måske 150.000 km.

hvilke mulighedder har jeg for at tjekke benzin tilførelsen er i orden..her tænker jeg primært på om benzin slanger/samlinger er tætte og om pumpen virker som den skal (ikke pumper luft ind istedet for benzin)

Prøv at lægge mærke til at benzinpumpen begynder på sin funktion HVER gang du sætter tænding på
Især skal du lytte efter om lyden kommer, når du har dine svære problemer. Du skal dog dreje nøglen helt tilbage til slukket, hver gang, idet pumpen kun aktiveres ved at går fra slukket tænding til aktiveret.
Når du forventer problemer kan du forsøge, at give pumpen denne impuls en 3-4-5 gange inden du forsøger at starte. Det jeg er ude efter, er at kompensere for at benzinen er løbet fra indsprøjtningsanlægget og/eller der står damplommer i systemet, som skal fyldes op med benzin.
Er der forskel på hvornår problemet er værst, med nærmest tom tank eller bliver det bedre med fyldt tank?
Kører den OK, når den så er kommet igang?

Benzin pumpen starter hver gang jeg sætter tænding på - uden undtagelse, den starter dog kun 1 gang også selv om jeg fjerner tændings nøglen..så det er ikke muligt at give impulsen flere gange - muligvis måler den om der er "tryk på" eller om et eller andet benzin kammer er fyldt op, hvis bilen får lov at stå 10 minutter starter den benzin pumpen igen ved tænding.
Der er ikke forskel på om tanken er tom eller fuld.

som sagt er benzin tanken blevet skiftet ud, og jeg ved at de gummi slanger som går fra tanken ikke er "hele" de er sat sammen med muffer da man ikke har skiftet slangerne fra ende til ende - her kunne jeg godt mistænke at der er et problem - måske med luft indsugning eller ligne
strømfordeler har en fejl.
det er jeg sikker på. det er bedst måle strømen til tændings komponenter.
benzinpumpe er afbrudt når den laver nok tryk.
den går i gang igen efter at den mister trykket i benzinsystemet.
i forste omgang er det best at du skifter tændingsdækslet og rotor.

www.husegracaninauto.com

Du må se at finde ud af, om indsprøjtningsdysserne arbejder medens du laver dine forgæves startforsøg.
Find en "lyttestang", hvis du da ikke ligefrem disponerer over et stetoskob. Med motoren i gang skal du først lige gøre dig fortrolig med lyden fra dysserne, og så have "lytteren" klar, når situationen igen opstår.
Hvis dysserne ikke klikker, får motoren heller ikke nogen benzin.
En grovere metode er, under startforsøg, at sprøjte startgas ind i indsugningen, efter luftfilteret. Viser motoren nu tegn på liv, kan du være ret sikker på at den ikke får benzin, når problemet er der.
Så er der stor mulighed for at styringen ikke får signal om, at motoren kører. Så er spørgsmålet bare, hvor kommer dette signal fra og hvordan skulle det komme videre til ECUen?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis