Forbandt - ja tak, men hvilken?

Jeg skal lægge hvidlakeret lamelplankegulv i ask. Er der nogen tommelfinger regler der omhandler hvordan plankerne skal forskydes i forhold til hinanden?

Jeg har fundet en del guider der fortæller at række nummer to startes med resten af række nummer et hvis denne er af en hvis længde, men vil det ikke give et uhensigtsmæssigt regelmæssigt mønster hvis man bare fortsætter sådan med række tre, fire etc? Jeg har prøvet at illustrere det her:

--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
   |           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |           |
--------------------------------------
         |           |           |           |
--------------------------------------

Forskydning men en halv plankes længde i hveranden række er vel heller ikke hensigtsmæssigt? Her er endnu et "kunstværk":

--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |            |
--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |            |
--------------------------------------

Hvad gør jeg? Skal jeg bare forskyde tilfældigt for hver række eller ...?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

I princippet starter du bare med det stykke du har savet af i foregående række, men der skal være en vis forskydning mellem samlingerne (min. 35 cm. hvis der ikke er angivet andet i lægningsvejledningen).

Hvis samlingerne ligger for tæt på hinanden ifølge ovenstående, starter man række 2 med at save et brædt midt over, og starter med ½ brædt (forudsat du har startet med 1/1 brædt første gang.

3. række startes så med det afskårne stykke fra 1 række, og næste gang er det så det afskårne stykke fra 2. række etc....................

Lad være med at prøve at lave system i det, det ser hverken godt ud og går sikkert også galt :-)

Jeg går ud fra, at det er et svømmende gulv der er tale om?

For lige at supplere Orla's svar, så er der kun én ting der er afgørende for hvordan forbandet bliver og det er rummets længde i forhold til plankernes længde.

Så bare du lægger den første række op, kan du med det samme se om du får problemer med forbandet.
Hvis stumpen du skærer af den sidste planke er længere end eller lig med 1/3 - og korterer end 2/3 af plankelængden kan du bare fortsætte uden problemer.
Og nej - det behøver ikke at give så tydeligt et "sildebensmønster" som du illustrerer - men selvfølgelig bliver der en vis gentagelse, set over nogle rækker.

Jeg er ikke helt enig med Orla i, at hvis samlingerne ligger for tæt, at du så skal starte anden række med en halv planke - det løser ikke problemet, for uanset hvad du starter med, så får du samme problem i de næste rækker da det er rumlængden der afgør forbandet - ikke hvilken længde du starter med.

Her er en måde at gøre det på, hvis dine samlinger ligger for tæt.
Hvis din plankelængde er fx. er 120cm, ville jeg vælge et forbandt på ca. 40cm (1/3) - hvilket vil sige at du starter 1. række med et stykke på 40cm - 2. række med et stykke på 80cm og 3. række med en fuld planke.
De tre stykker du har skåret af række 1 - 2 og 3, kan nu bruges som startstykker på række 4(1a) og 5(2a) og 6(3a)- og så fremdeles.
Men husk - de stykker du skærer af, skal altså gemmes til startstykker i næste "sæt".
Herved arbejder du med et mønster over 3. rækker - uden spild.

Du vil opdage, at mønstret ikke gentager sig præcist da dine startstykker ikke har helt ens længde hver gang. Det giver et levende og flot mønster der er forskelligt fra forskellige vinkler.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch

Det kan godt være at du ikke er enig med mig, men det er trods alt måden det udføres på langt de fleste steder :-)   (af håndværkere), og det eneste spild der bliver, er det halve brædt der skæres væk fra starten at 2. række (måske).

Skrevet af Orla Nautrup den 03-06-2009 16:04

Hej Buch

Det kan godt være at du ikke er enig med mig, men det er trods alt måden det udføres på langt de fleste steder :-)   (af håndværkere), og det eneste spild der bliver, er det halve brædt der skæres væk fra starten at 2. række (måske).


Hmmm - hvis længden af plankerne (sådan cirka) går op i længden af rummet, bliver det da galt igen med 3. række - ikke sandt?

Du får en halv planke afskær hver gang, og kan kun veksle mellem halve og hele planker. Du får således det nederste mønster der er vist - og det var vist det der skulle undgås.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej igen Orla og Monza

Ja Orla - og jeg siger da heller ikke at det ikke kan bruges det du beskriver. Spørgsmålet er hvor pænt det bliver - men det er jo en smags sag.

For de interesserede er her et billede af det jeg beskrev - anvendt på et loft hvor bredden af rummet var meget tæt på 2,4m - altså 2 x plankelængden.

Jeg fravalgte at bruge det lille afskær fra 3. række - da to hele planker kunne nå over den fulde bredde.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Wow - det er jo en religion :-)

Jeg har prøvet at kigge lidt nærmere på forslagene og her hvad der er kommet ud af det indtil videre.

Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer til billedet.
Og så glemte jeg lige den vigtigste - nemlig den med resten af række 1 bruges som start i række 2 og så fremdeles ...

http://www.freeimagehosting.net/uploads/1a3fc15e35.jpg

I dette tilfælde er der brugt lidt over en fjerdedel som forskydning. Det kan så give nogle ret små endestykker ...
Jeg benytter normalt metoden med 3 længder, hvis ikke det passer med at stumpen der skæres af, kan bruges løbende.

Syntes ikke der er pænt med alt for mange stød i samme mønster.

Men det er jo en smags sag.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis