Forbandt - ja tak, men hvilken?

Jeg skal lægge hvidlakeret lamelplankegulv i ask. Er der nogen tommelfinger regler der omhandler hvordan plankerne skal forskydes i forhold til hinanden?

Jeg har fundet en del guider der fortæller at række nummer to startes med resten af række nummer et hvis denne er af en hvis længde, men vil det ikke give et uhensigtsmæssigt regelmæssigt mønster hvis man bare fortsætter sådan med række tre, fire etc? Jeg har prøvet at illustrere det her:

--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
   |           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |           |
--------------------------------------
         |           |           |           |
--------------------------------------

Forskydning men en halv plankes længde i hveranden række er vel heller ikke hensigtsmæssigt? Her er endnu et "kunstværk":

--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |            |
--------------------------------------
|           |           |           |
--------------------------------------
      |           |           |            |
--------------------------------------

Hvad gør jeg? Skal jeg bare forskyde tilfældigt for hver række eller ...?
Jeg skal lægge hvidlakeret lamelplankegulv i ask.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Monza - gode illustrationer, men jeg tror ikke du helt fik fat i at du kun skal tilpasse længden på startplankerne første gang. (40, 80 og fuld planke, 120)
Derefter bruger du fraskæret løbende med den længde det har for hver 3. planke. Ellers får du alt for meget spild og et "fast" mønster. (hvilket er tilfældet på nogle af/de fleste af dine illustrationer)

Hvis dine tegninger passer i forholdet mellem plaker og rum, kan 5 planker lige nå - med et lille fraskær.
Du kan måske undlade at bruge fraskæret på den "næsten" fulde planke (grøn) - men det er selvfølgelig op til dig selv.

Det vil sige at dit forbandt kommer til at ligne noget i den retning her:


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ahhh - nu fes den ind :-)

Jeg har prøvet at lave det her:

http://www.freeimagehosting.net/uploads/96b97ba540.jpg

Det svarer jo til at man lægger tre planker ved siden af hinanden forskudt en trediedel i en laaang bane og derefter deler denne planke i nogle stykker som passer til rummets længe.

Dvs.

Jeg har hverken stuens eller plankernes mål, men på tegninen er stuen 921 cm lang og de planker jeg har kig på er 14 cm x 189 cm.

Ovenstående billede er lavet ud fra disse mål. I sjældne tilfælde (uheldig kombination af rum- og plankelængde) kan mønsteret vel blive for ens? Men det må jeg se på når jeg kender de endelige mål.

Og forresten: Ja, det er et fyldende gulv.

PS:
(Nu vil jeg gerne høre et "Yes, det er sådan det skal gøres") :-)

"Yes - det er sådan det skal gøres" - i hvert fald hvis du vælger den løsning jeg foreslog :)

Men når du ikke har målene endnu, er det jo ikke sikkert, at du i det hele taget har problemet og at du derfor ikke behøver gøre noget som helst andet end at bruge dine fraskær som start i den følgende række.
Men nu har du muligheden.



"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg kunne ikke dy mig for lige at lave et udkast til hvordan det kunne se ud hvis man antager er der er en lille trediedel tilovers fra første række og at ganske simpelt fortsætter derudaf med resten fra én række som starten på næste:

http://www.freeimagehosting.net/uploads/601ce9d364.jpg

Indtil videre tak for hjælpen til alle. Jeg tror ikke jeg kommer længere før jeg kender de eksakte mål på planker og stue.
Hej Monza

hvad løsning du vælger med hensyn til forbandt vil jeg ikke blandes ind i. Min egen holdning er at du skal ændre det løbende i stil med de sidste forslag, så opnår du det at samlingerne ikke ligger på linie, og små unøjagtigheder bliver ikke synlige, det vil de gøre hvis du prøver at lave "stramt forbandt". - nok om det.

Vil bare lige minde dig om at overholde de små regler om opbevaring af gulvet i rummet nogle dage (typisk 48 timder) inden det skal lægges, af hensyn til afklimatisering. check anvisningen en gang for hvor længe og om det skal være i åbne eller lukkede pakker. Læg 3 eller 4 pakker ved siden af hinanden, med noget afstand, og læg næste lag vinkelret på det første, og så fremdeles.

Og husk for alt i verden, jævnt undergulv og afstand til vægge, jeg kører som konsulent i gulvbranchen, og ser alt for mange reklamationer, der afvises, fordi undergulv og vægafstand ikke overholdes.

Check vejledningen inden du lægger gulvet, og hvis din onkel eller en anden "gammel fagmand" (alt respekt) giver råd der går imod vejledningen, så tænk 2 gange inden du følger rådet. Producenten kender det specifikke produkt, det er ikke sikkert din hjælper gør det.

 Mvh Michael

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis