Mosefisk, hvilke er spiselige?

Jvf en snak med en bekendt forleden, i anledning af vi skal prøve at fiske i en mose,- for første gang i rigtig mange år, kom vi til at snakke om, om bla Suder er værd at spise? Samt Skælkarpe og Gedde...  Det er aldrig noget jeg har smagt før,- så det ville jo egentlig være meget rart at vide om man skulle skære hovedet af den type fisk eller smide den tilbage igen,- hvis man skulle være så heldig;)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gedder er ok spisefisk.
Det rygtes at de har mange ben, men de har nu ikke IMO flere ben end andre fisk i samme udformning.
Deres ben er dog væsentligt kraftigere, hvilket jo kun er et plus!

Prøv at fileter en Gedde, dens nerver hopper og danser for vildt, selv lang tid efter fisken er død! Noget af det værste jeg har prøvet!
med de fleste mose fisk gælder det at de skal gå i frisk vand inden de skal spises, for ellers får de lidt smag af mudder, og det er oftest det der gør at folk ikke kan lide dem. Men det kan jo være noget bøvl og vande dem ud...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Brasen skal du holde dig fra de er fyldt med en masse små ben der minder om partisansøm Hilsen Allan
Tror at der er forskel på hvordan forskellige folk opfatter "mose-smagen". Selv kan jeg stort set ikke spise ferskvandsfisk uden at det smager af mose (bortset fra ål) men den bedrer halvdel spiser dem med stor fornøjelse... Om det er genetisk eller et spørgsmål om tilvending ved jeg ikke, måske er jeg bare sart...

Green

Hvordan smager mose så?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Når du har været i mosen for at fiske ved du det: surt, jordslået og lidt mudderagtigt.
Ligesom det dufter i en mose...

Green

Tilslutter mig green's ord - mosemudderfisk - nej tak.
Jeg har aldrig prøvet fisk, som har gået i rent vand efter fangst, så om de er gode???????

Sniffer  
Må jeg endnu engang anbefale denne metode: Jeg ville skære hoved og hale af, skære benene fra, og smide resten væk. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/8/postid/149311/view/topic/

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Så er det i morgen turen går derud:)
Jeg har hørt man kan lægge mosefisk i kærnemælk og så skulle det hjælpe. Hvis jeg nu skulle fange sådan en tingest,- nu hvor jeg har købt udstyret til det,- så tror jeg sgu jeg prøver at stege lortet. Altså, jeg er jo nødt til at afprøve det;)

Skrevet af HansW den 19-06-2009 22:28
Må jeg endnu engang anbefale denne metode: Jeg ville skære hoved og hale af, skære benene fra, og smide resten væk. 

I min korte og lidet udbytterige karriere som lystfisker, var det egentlig også den holdning jeg hældede mest til!

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis