Samle 6 mm tykt mdf

Hej

Jeg håber det er den rigtige side jeg har oprettet mig på, og at i kan svare på mit spørgsmål:

Jeg skal samle en reol i 6mm tyk mdf med en bagvæg, som er 9 mm tyk.

Hvordan vil man gøre det? - Jeg havde tænkt mig at lime, men jeg tror ikke det kan holde (hver hylde bliver belastet med ca. 10 kg, og er mellem 8 og 23 cm bred), og jeg ved ikke om det er en god ide at bruge skruer, når træet er så tyndt (flækker det??)

I kan se designet her: http://www.architonic.com/imgPro180/mdf180/random08-03.jpg

På forhånd tak!

Anima

Hej Jeg håber det er den rigtige side jeg har... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til Rustkongen.

Jeg vil mene at dyvlerne holder betydelig bedre, der er jo en stor limflade med en dyvel-samling, som du ikke har ved at sømme med dykkere.
 Det andet er meget lettere, det er sandt.

M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har fået en idé selv til hvordan man kunne gøre..

Man kunne vel tage og fræse nogle baner ind i de lodrette sider, og så skubbe hylderne ind i dem, lime og så er det all set.

Problem: siderne er kun 6 mm tykke, så der er ikke meget at give af.

Anima

Jeg lavede denne reol ved at lave et spor i siderne på hylden 2mm tyk og 4mm dyb og placeret neden for midten. I reolsiderne er der boret 2 stk. 2mm huller, der er så bukket et stykke 2mm svejsetråd hvor enderne går ind i hullerne. Hylden skydes ind over tråden. Til rillerne brugte jeg en skivefræserpå min overfræser, tråden blev bukket med et par tænger, facon som et meget bredt fladt M.
Håber det er forståeligt.
Mine hylder er dog af krydsfiner. De bøjer ikke ned med tiden. Og så kan jeg trække dem ud og male dem i en anden farve efter humøret, skulle jeg få lyst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 09-06-2009 22:03
Jeg lavede denne reol ved at lave et spor i siderne på hylden 2mm tyk og 4mm dyb og placeret neden for midten. I reolsiderne er der boret 2 stk. 2mm huller, der er så bukket et stykke 2mm svejsetråd hvor enderne går ind i hullerne. Hylden skydes ind over tråden. Til rillerne brugte jeg en skivefræserpå min overfræser, tråden blev bukket med et par tænger, facon som et meget bredt fladt M.
Håber det er forståeligt.
Mine hylder er dog af krydsfiner.

Hej Lysnæs

Fedt at høre at jeg ikke er den eneste som kan lide designet!

Jeg er ikke helt med på hvordan du har lavet det. Jeg gik først ud fra at du havde lavet en slags han-hun samling, men jeg kan ikke helt få det til at gå op. Jeg undskylder meget hvis det er et dumt spørgsmål, men det er bare en ny verden jeg er trådt ind i..

Måske det er i stil med dette? - det er hylden set ovenfra..  (Klik her)

Anima

Hej Anima.

Jeg tror at dyvlerne er det bedste bud på dit projekt. med hensyn til dyvel længde mener jeg 50 mm. totalt. 

Du kan jo lade dyvlerne rage en lille smule 1 mm. udenfor & så til sidst pudse enderne af, så bliver de jo fint glat med overfladen.

Skal din reol males eller lakeres og hvor bred?. ( lange skal hylderne være ) skal den være, du har jo også en kraftig bag-beklædning, som dine hylder kan fastgøres i, det støtter jo gevaldigt på konstruktionen.

Men når du skal bore alle disse huller kræves største omhygge-lighed med dette.

M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af maskinsnedker den 09-06-2009 22:19

Hej Anima.

Jeg tror at dyvlerne er det bedste bud på dit projekt. med hensyn til dyvel længde mener jeg 50 mm. totalt. 

Du kan jo lade dyvlerne rage en lille smule 1 mm. udenfor & så til sidst pudse enderne af, så bliver de jo fint glat med overfladen.

Skal din reol males eller lakeres og hvor bred?. ( lange skal hylderne være ) skal den være, du har jo også en kraftig bag-beklædning, som dine hylder kan fastgøres i, det støtter jo gevaldigt på konstruktionen.

Men når du skal bore alle disse huller kræves største omhygge-lighed med dette.

M.vh. maskinsnedkeren.

Min hylde skal lakeres off-white, og de bliver totalt 3 moduler a ca. 82 cm i bredden, og 25 cm i dybden.

Den vil vlive brugt til film covers og små pynteting, så mit bud på vægten er måske skudt lidt over mål.

Ja, det skal nok blive sjovt. Mit første projekt, og jeg har ikke værktøjet endnu, haha

Anima

Hej Anima jeg har set din tegning, og tråden er lidt anderledes, min var som beskrevet, bukket som et meget bredt M. Og som det kan ses, bærer det en hel del. Skulle sporet blive lidt for bredt i forhold til tråden, laver du et par svage buk på denne, så hylden ikke lige rutcher. Og så skal der ikke bores ret mange huller.

ErikChristensen 
Ok, så har jeg nok forstået det rigtigt..

For det som det vel egentlig er, det er en slags indvendig hyldeknægt. Så jeg skal bare sørge for at lave et ca 4 mm dybt spor, bøje lidt tråd, og bøje det svagt så det bærer lidt "bedre".

Det eneste jeg er lidt vaks over, det er om hylden ikke vil rutsche? - eller hvordan vil du lave det spor? - For hvis man laver det med en overfræser, så er der jo ikke noget som holder sammen på hylde, tråd og selve møblet.

Hvor kan du anbefale at kigge efter denne sevjsetråd? - altså, ved du hvor den er billigst?

Tusind tak for hjælpen!

Anima

Det holder ikke sammen på noget, stellet skal være stabilt. Det rutcher ikke hvis du har et lille buk, som rettes ud når tråden skydes rillen, så spænder det lidt

ErikChristensen 
Ok, så det eneste der holder sammen på hylden er det spor og svensetråden, som så er sat ind i ryggen/ bagpladen.

Du må meget gerne tage et billede af hylden set bagfra, men jeg takker og bukker for dine svar so far - tusind tak

Anima

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også