Samle 6 mm tykt mdf


Hej

Jeg håber det er den rigtige side jeg har oprettet mig på, og at i kan svare på mit spørgsmål:

Jeg skal samle en reol i 6mm tyk mdf med en bagvæg, som er 9 mm tyk.

Hvordan vil man gøre det? - Jeg havde tænkt mig at lime, men jeg tror ikke det kan holde (hver hylde bliver belastet med ca. 10 kg, og er mellem 8 og 23 cm bred), og jeg ved ikke om det er en god ide at bruge skruer, når træet er så tyndt (flækker det??)

I kan se designet her: http://www.architonic.com/imgPro180/mdf180/random08-03.jpg

På forhånd tak!

Anima

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tro mere på lim end skruer.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ja, det er også der jeg er - men hvilken lim vil give en god samling?

Og hvor skal jeg købe den? - har en Bauhaus og en Silvan i nærheden.


Tak for hjælp!

Anima


 Hej Anima.

Nu er jeg ikke helt sikker på hvor du bor, men i Biltema har de to gode lime en til indendørs & en til udendørs brug en almindelig hvid ( snedker ) lim som er billig og udmærket til  under en 50.er for en L. som giver en klar limfuge, men kræver at emnerne skal under pres, når der limes. 

  Håber at du kan bruge oplysningerne, god fornøjelse

  Mvh. Maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det kunne være rigtig godt hvis du sammen med limen kunne sætte nogle dykkere i, allerbedst med en sømpistol og en kompressor, eller alternativt så mærk op og bor for i de lodrette vanger, så er der styr på retningen, når hylderne kun er 6 mm. gør så det at du giver spidsen af dykkerne et lille slag med en hammer, inden du slår dem i, det gør at de ikke kiler sig ind i hylden, men "moser sig" ind, det forhindrer at hylden flækker.

9220 som postnummer, så er biltema i centersyd i ålborg ikke langt væk, lidt længere hen ad vejen end bauhaus.. :0) hvis det er der du vil handle. men det er basalt set en hvid snedkerlim, (skolelim) du skal bruge.

uanset metode husk som maskinsnedker siger, det skal holdes under pres mens limen tørrer

 Mvh Michael

Lim alene gør det ikke, du skal have dyvler i, ellers holder det ikke en meter. MDF limer godt på overfladen, men elendigt på enderne.

Bent.
Annonce
Hej Alle

Tak for jeres svar - og ja, jeg bor i aalborg øst, så jeg har en Bauhaus, en Biltema og en Silvan indenfor rækkevidde.

At skulle bruge dyvler - er det ikke en "dyr" løsning? - eller kan jeg købe dem billigt til mit formål? - jeg skal trods alt samle ialt ca. 150 dele, så det bliver en del dyvler der skal bruges.

Nu er jeg ikke gør-det-selv mand, eller, dvs at jeg ikke er vandt til at lave sådan nogle projekter. Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad "mith" mener med "Vanger" og "dykker"? - Er en dykker ikke det samme som en dyvel?

På forhånd tak, og i er forsat mere en velkomne til at komme med forslag!

Edit: jeg har kun fundet dyvelpinde i størrelsen på 6 mm eller over... de er ikke dyre; 62 cm for en 10'er (her: ) , men de er udmiddelbart for store..

Det vil være kanont hvis i kan hjælpe, for jeg vil ikke give 12500 x 3 når jeg selv kan lave det for under 3000

Anima



 Hej Anima.

 Jo ser du en dyvel er et rundt stykke træ eks. 6 mm. som du limer i et tilsvarende 6 mm hul.

 En dykker er et søm bare med den forskel at der er et meget lille " hoved " på en dykker, som bliver meget let at dykke ind i materialet som skal samles, til dette bruger man en såkaldt
dyk- navle.

 Jeg er ikke bekendt med dyvler som er mindre end 6 mm. i min 37 årige erfaring som træ-mand. 

 Du kan prøve at købe nogle meget tynde blomster-pinde på ca. 2 mm. i tykkelsen, de er som regel ikke så dyre, så kan du jo bare save dem i den længde du har brug for.

 Dyvler skal som en tommelfinger-regel være en-tredie-del af materialets tykkelse.

 Hvis du kender mikado-spillet kan du jo bruge nogle af disse, det er overkommeligt i kr. at bruge-

 Håber du kan bruge disse oplysninger til noget, ellers må du gerne spørge igen.

 God arbejds-lyst  maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak maskinsnedker!

Ikke helt dumt tænkt med de mikado-pinde - de er vel meget tæt på de 2 mm. som din tommelfingerregel anviser.

Hvad ville man anbefale som længe på disse dyvler? - altså, hvor langt de gå ind i pladerne? Jeg ville ikke mene de bør stikke for meget ud, da de ikke er så stærke før de knækker.

Anima

du kan købe dykkere som er 2mm tror jeg... i hver fald 1,8mm... Ville det ikke stort set give det samme at skyde sådan en i? Bare en tanke...

 Hej Anima.

 Når der skal være så meget væget på dine hylder vil jeg mene ca. 50 mm. lange må være nok, men du må sætte dyvlerne tættere for ved den forholds-vise tunge byrde må der jo tilsvarende flere til.

 Og husk når du limer, skal du smøre lim i huller og på dyvler, dette er meget vigtigt, at være omhyggelig med.

 Angående vanger som du spurte om så er det de lodrette eller siderne den anden talte om.

 M.vh.   maskinsnedkeren

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også