Kompost....kan man det?

Hej Alle

Jeg har en bitte have som jeg skal have lavet. Min have er fyldt med ukrudt som jeg er igang med fjerne.

Har imidlertidig hørt at man kan lave en kompost og bruge det ukrudt til at generere nyt jord som jeg kunne bruge til at så nyt græs.

Så mit spørgsmål går ud på om man kan dette og om der vil komme nyt ukrudt eller ????

Er ret ny på området så alle råd og vejledning vil blive glædeligt modtaget!

Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke være så smart at bruge ukrudt til kompost, da frøene forbliver intakte selv om resten af det grønne efterhånden bliver til muldjord. Des uden skal du regne med at der går omkring et år, fra du har smidt noget på komposten til det begynder at ligne muld. Bruger du en lukket beholder går det lidt stærkere en en åben, du skal dog vande det der er i den lukkede med jævne mellem rum.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af cartier925 den 02-06-2009 11:24
Hvad kan man så bruge? eller hvad skal man så gøre??

Nogen forslag?

Ja du kan jo bruge det afklippede græs, brugte kaffe filtere med grumsen i, rå grønsager kartofler o.l. aldrig kogte ! og smider du så lidt muld på efter hånden som du bygger lagene op, går det lidt stærker. Finder du regnorm under sten o.s.v. smider du dem der ned, de vil gnaske det i sig som var det creme. Og det er jo på den måde kompost bliver til, du kan faktisk købe kompost orm men rengormene er lige så gode.
Ca. to gange om året skal du vende bunken så det der er nederst kommer øverst.

Du nævner at det drejer sig om en lille have, og det kan give problemer med urudtsfrø i komposten, da kompostbunken skal have en rimelig dimension førend temperaturen inde i bunken bliver så høj at frøene mister deres spire evne.

Du kan selvfølgelig samle en pæn bunke inden du komposterer materialet, men det letteste vil nok være at "bytte" det med kompost fra genbrugsstationen. Ellers følger du blot Håndværkerens råd, og husk så at vande bunken.

Et gammelt råd lyder: hvis man driver græskar frem på kompostbunken, omsættes materialet med rekordfart. Samtidigt nedsættes fordampningen, så der er nok noget om snakken.


Mvh. Christian

Men håndværkerens råd er UDEN ukrudt kun græs ikke?

Jeg skal vel også vende jorden inden jeg sår det nye græs på?


Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

Annonce
Skrevet af cartier925 den 02-06-2009 15:25

Men håndværkerens råd er UDEN ukrudt kun græs ikke?

Jeg skal vel også vende jorden inden jeg sår det nye græs på?

Ja det vil være en god ide, det bedste er faktisk hvis du lejer en lille havefræser, så får du jorden luftet godt igennem.

Du kommer mange problemer til livs, hvis du investerer i en kompostbeholder (hvis ikke du er så heldig, at din kommune deler dem ud).
- Du har en lille have, og beholderen fylder alt andet lige mindre end en "bunke"
- Med bund i beholderen er du sikret mod at bunken bliver hjem for mus og rotter, og du har derfor mulighed for også at kompostere tilberedte grønsager, æggeskaller m.v. (ikke kød og citrusfrugt).
- Temperaturen kommer højere op i beholderen og frøenes spireevne ødelægges. Du kan således godt smide dit ukrudt i beholderen, og hvis du primært ønsker at anvende komposten på plænen gør det ikke megen skade, at der følger et par uforbrændte ukrudsfør med ud på en etableret plæne. Det plæneklipperen ikke får bugt med kan en årlig eller toårlig toxanrensning klare, hvis man er allergisk overfor en lille stilk i plænen.
- Den højere temperatur medfører højere omsætningshastighed. Det der kan nås på to år i en bunke kan en beholder klare på et år.
- Kompostorm trives alt andet lige mere beskyttet i en beholder end i en bunke, hvor fugle, pindsvin m.v. spiser af dem. Det sætter også omsætningshastigheden op i beholderen. Husk dog at beholderen ikke bør stå i direkte sol, da det så blive for varmt for ormene, der så søger mod bunden, hvor de ikke gør megen gavn.
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/850.html

God artikkel om forskellige måder at kompostere.

Det kan nærmest blive en hobby; jeg fremviser altid mine kompostbeholdere når venner eller familie er på havevandring. De mener nok at jeg er lidt for meget nørd, men det...

Green

Er der ikke noget om at Green betyder Grøn på udenlandsk
Må jo betyde at du har meget grønne fingre
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/16/postid/85300/view/topic/

Men det er jo noget helt andet der ikke har med kompost at gøre

Green

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis