Ny / gammel motor

Hej
Jeg har brug for et godt råd fra nogen med erfaring i motorer.
Jeg har en gammel spidsgatter hvor den oprindelige motor mangler.
Jeg har mulighed for at sætte en luftkølet honda motor med convertergear i. Det er jo ikke en marinemotor og det er noget jeg (og en god bekendt med forstand på at arbejde i rustfrit stål) selv skal flikke sammen. Jeg skal bl.a. have lavet betjeningspanel, regulatorhåndtag osv.
Alternativt har jeg på www.udkik.dk nu fundet en gammel Yanmar YSB8G til 8500,-. Den blev produceret indtil ´81. Og er en tung sag på 135 kg iflg Yanmar.dk. Jeg er heller ikke sikker på at den kan være der.
Hondaen er lille og kompakt og siges at være meget driftsikker.
Er det helt hen i vejret at sætte sådan en i en båd. Jeg er varm på ideen og kan sagtens holde prisen under de 8500,-.

mvh.
Jørn
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En luftkølet motor kan sagtens bruges jeg har selv engang haft en jolle med en luftkølet honda.
Men du skal vide at en luftkølet motor støjer betydelig mere end en vandkølet marinemotor,for det første tager en marinemotor langt færre omdrejninger og for det andet har kølevandet en lyddæmpende effekt.En luftkølet motor kan man heller ikke lydisolere,da maskinrummet jo hele tiden skal have masser af frisk luft til at køle med,og den skal kunne komme af med den igen.
Desuden har båden nok en bedre handelsværdi med en marinemotor.

mvh. kurt v
Jeg er enig med Kurt V i hans synspunkter. Hondaen har formentlig også en karburator med svømmerventil, som kræver at benzintanken står over motoren og har frit tilløb. En risikabel installation i en båd.

Hvis du vil en lille let motor og ikke er bange for benzin har Masnedø Marinecenter A/S overtaget produktionen af den 7 hk Vire, der er født som vandkølet marinemotor og med brændstofpumpe.

Den kan vel også findes som brugt. Måske også i en 12 hk version i samme motorblok, som blev fremstillet tidligere.

Hvis din spidsgatter er lille har den også et lavt fribord, så et billigt alternativ kunne være at finde en langbenet påhængsmotor. Det vil ikke være det store projekt at konstruere et påhængsmotorbeslag til det formål.

Yanmars YS'er er vanskelig at finde reservedele til, da også reservedelsproduktionen er stoppet.

S/Celia

[i:]M/S Fri[/i:]
Hej

Jeg er den glade ejer af en yanmar yse12. det er en meget pålidelig notor og den er tung men meget stærk og nærmest uopslidelig.
Min knækkede en ventil fjeder og smed en ventil. Men den kunne fint renoveres og der var nden problemer med at skaffe de dele. Da maskinen alligevel var ude af båden blev den naturligvis hovedrenoveret med nye lejepander osv. Ventil slibesæt og en ny dyse. Nå går den som en drøm og er blevet endnu bedre til at starte osv. både med hånd og med el før var det ikke noget problem men nu er det bare endnu bedre.

Det bedste ved den totale adskillelse var aj få vished for at der ingen tærring var i kølekanaler osv. Så husk endeligt tærezink.

Jeg har tidligere haft en Måge, en skærgårdskrydser lignende type,her havde jeg en ældre vire 7Hk. den fungerede fint men var dog ikke noget i sammenligning med en diesel. " taktere har ikke den samme sejtrækkraft som en 4 takter og slet ikke som en diesel. Men en fin lille motor.
Min havde dog ingen benzinpumpe men en VW tank monteret i kistebænken og den lå højereend motoren. Og ja det kan give overløb så pas på !!! Husk at åbne og lukke hanen..

Har du plads i båd og økonomi er det lækreste sikkert diesel motoren, men Hondaen er sikkert langt billigere. Du vil formodentligt kunne prøve om det er noget uden at det koster dig alverden og det giver jo lidt frihed til så meget andet sjovt.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Det var dejligt at høre fra en yanmarmand.
Jeg har nu fundet en YSE8 - hurra.
Det var lige sådan en jeg har jagtet det sidste års tid.
Den er fra ´74 - gammel sag, men du skriver jo at den er uopslidelig.
Den jeg har kig på er med alt tilbehøret, betjeningspanel, udstødning, skrueaksel, stævnrør, foldepropel osv.
Er en pris på 6-7000 helt tosset?
Han siger at oliepumpen trænger til renovering og at det kan gøres for 3-400 til materialer??
Jeg skal selvølgelig høre den starte og måske måle kompresionen, men er det i orden bliver der måske en handel ud af det.
Jeg bliver måske nødt til at sætte en kardanled ind på skrueakslen. Er der noget med at man kan hælde motoren max 15 grader?
Måske skal jeg sætte 2 led ind.

Mvh
Jørn
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja du kan hælde motoren ca 15 grader. Men husker jeg ret anbefales det at nøjes med 12 grader !! Jeg har ringet til Yanmar importøren omkring det samme en gang for nogle år siden. Få endelig lavet pumpen mens den er ude. Få også checket dysen, altså om den åbenr ved korrekt tryk.

Prisen er vist ikke helt gal, men standen er jo alt afgørende.

Hvis du skal have en motor der har holdt til rigtig meget så har jeg oplevet en 4 cylindret Ford industrimotor med marine ydstyr, der er kørt tør for olie et par gang - uden at den tilsyneladende har taget skade.... Det er en del år siden men motoren ligger stadig i den samme båd og snorrrer fortsat.. Men jeg ville aldrig satse på den behandling.. Heldet følger vist de toss...

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Tak for svarene. Det er skønt med denne side hvor man får svar på næsten alt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var godt nok billigt!!!
Men så er jeg tilbage ved problemet med at få kølet den nok. Jeg vil jo gerne have bygget en kasse omkring for lydens skyld. En alm motorumsudlufter er vel ikke nok.

Der er iøvrigt andre gode tilbud på siden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan du ikke bare lave en slange fra motorkassen, og ud i det fri/cockpit + 1 den anden vej?
Evt. kan du sætte en lille elmotor til at cirkulere luften rundt - hvis det overhovedet er nødvendigt. Jeg havde en IF'er med motorbrønd, og en luftkølet motor. Den fil slet ikke noget frisk luft udefra. Det var ikke nogen problemer med det.

Når det så bliver lidt koldt i vejeret, så kan du jo sætte den til at cirkulere luften rundt i kahytten, så der bliver dejligt lunt.

Mvh
ThomasB
Ja, og så får man jo også glæde at lugten af diesel ;-).
Jeg vil gerne høre om andre har erfaring med den løsning.
Jeg skal også have fundet en form for gear da det jo ikke sidder på den lille dieselmotor.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis