volvo penta kølesystem hjælp!!!

jeg igen allesammen jeg har lige købt en anden motor til min båd men der er lavet ferskvands køling på og det er hjemme lavet og ja det dur sgu ik!! er der en der kan forklare mig hvordan jeg laver det tilbage det er model MD2B og jeg kan ik forstå at der er to impell huse. er det normalt??
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Kan du ikke prøve at tage nogle billeder af motoren. Det vil da være dumt at gøre motoren saltvandskølet igen, hvad er det der ikke fungerer? Prøv at beskrive problemet, så har vi større chance for at hjælpe dig.

Mvh Finn
Hvis systemet er som på min Sabb, så er den ene pumpe til at køle udstødningen (med havvand), dvs. vand ind gennem skroggennemføring, derefter en hane, så pumpe, og derefter op til udstødningen. Den anden pumpe pumper vand rundt mellem motor, og formodentlig udvendige kølerør. På min båd er det ca 5 m (måske 12mm) kobberrør, som ligger uden på skroget - hvilket virker uden problemer.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hvad afleder så varmen? (spør' jeg så lidt dumt, og tænker på, at med det hele indenbords må man da kunne kokalicere problemet)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Så har jeg vist fået tilkendegivet, at det her aner jeg ikke en skid om - men jeg ville nok inden den helt store ombygning få anskaffet noget erstatningskøleslange (så meget, at jeg evt. kunne bruge dem til saltvandskøling - jeg ville prøve at teste termostaten (med et termometer og en gryde varmt vand) - jeg ville evt. rense varmevekslerne.
Til slut ville jeg finde info om hvordan saltvandskølingen normalt er sat op - og gøre som du startede med: at smide lortet ud hvis det stadig ikke virker. Saltvandskøling på den motor jeg havde engang var vand ind til motoren, og ud gennem en køler til udstødningen

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

du har fat i noget der er mange der har rør til at lægge udvendigt på skroget men i det her tilfælde bruges der saltvand til at køle ferskvandet med i varme veksleren. men ja jeg prøver at lave det tilbage til originalt saltvands køling og så må jeg se om jeg kan få det andet til at virke næste år.
men tak for hjælpen
Hej ja nu er det lidt tid siden du lave dit indlæg, men håber for dig at du har fået det til at virke så motor ikke bliver varm længer, men som en start så er det de to køle pumper1( Lukke system i gennem motor blokken det er normalt med to pumper på Volvo Penta motor køle system fersk vands køling ) 2. (søvandkøling gennem varmeveksler/køler) om der er lavet om på kølesystem, skal begge pumper køre ind på hianden i kølesystemmet og så ud igennem skrov og have køle rør udvendig på, så temp. bliver køle på denne måde.
p.s har set denne motor køle system med luftkøler, ved ikke lige pris på dette men det krøver ikke så meget ombygnig af systemet......men som sagt håber det køre for dig eller så skriv igen så skal jeg prøve at se om jeg ikke kan hjælpe :-)

 http://www.lav-det-selv.dk/Default.aspx?ctl=login&username=Trikker77&verificationcode=0-20498

hej trikker
har fået den til at køle men med søvand men den skal på land om 14 dage så regner med der skal forsøges med et nyt ferskvands system.
men kan godt være jeg kunne bruge nogle råd angående det med blæser.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis