volvo penta kølesystem hjælp!!!

jeg igen allesammen jeg har lige købt en anden motor til min båd men der er lavet ferskvands køling på og det er hjemme lavet og ja det dur sgu ik!! er der en der kan forklare mig hvordan jeg laver det tilbage det er model MD2B og jeg kan ik forstå at der er to impell huse. er det normalt??
jeg igen allesammen jeg har lige købt en anden... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
lyder godt at du har fået din køling til at virke, men der findes flere måder at køle sin motor på -
Saltvandskøling er som du ved saltvand lige ind i motoren - idet tilfælde må temp. helst ikke overstige 60 grader da der ellers kan udfældes saltkrystaller inde i kølesystemet og så blir der forstoppelse desuden så kommer motoren heller ikke op på sin ideelle arbejdstemp. så man risikerer at den soder til alt efter hvor meget man bruger den for ikke at tale om at den kan ruste op inde fra - ferskvandskøling fungerer ligesom på en bil med kølervæske i motoren og en varmeveksler (køler) der fjerner varmen - det kan gøres med en varmeveksler hvor man bruger saltvand til køling af både motor og udstødning - kølkøling ( udvendige kobberrør) er slet ikke så tosset især hvis man færdes meget på lavt vand så kan man lave en "tør" udstødning op igennem båden og er udstødningsrøret godt isoleret er det ikke noget problem (har man gjort på fiskekuttere i mange år) plus at du slipper for den ene impellerpumpe og kan nøjes med en cirkulationspumpe, kan også laves med køling af udstødning.

Der findes færdiglavede kit til ferskvandskøling lige til at skrue på motoren - det eneste minus er prisen vist nok omkring 6000 - 7000kr men så er det komplet lige til din motor. jeg ved at kittet hedder noget med MARTEC.

luftkøling i en båd har jeg aldrig set - det må da larme helt vildt og kræve en hel....... god udluftning fra motorrum hvilket nok ikke gør det bedre med hensyn til støj - og en ret stor køler der kan aftage varmen med tilhørende blæser.......

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Prøv at komme afløbsrens i systemet og lad det stå et par timer. Jeg har selv gjort det med min Volvo P. MD 11C

Mikael S. Olesen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis