Fra eternit til tegl spørgsmålet :-)

Hej med jer.

Jeg ved godt den har været oppe tidligere, og skal vist nok også have tilkaldt en rådgiver vedr. bæreevne - indtil da håber jeg I kan hjælpe mig.

Vi har på vores hus noget gammelt eternit, som vi gerne vil have udskiftet. Jeg har fået et super tilbud om at få nogle næsten nye Wittenberg tegl - gratis!! Spørgsmålet er jo så, om vores nuværende tagkonstruktion kan bære det...

Teglstenen måler 27½x42 og vejer 3 kg. Der er billeder af vores hus, loft og teglsten på linket nedenfor.

Vores hus her

Håber I kan hjælpe

Hilsener
Jesper
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Største problemer er nok at hældningen er for lav til de tegl.
Det er er det i hvertfald på den ene side.

Det er svært for en inginør at beregne tagkonstruktionens bæreevne, når det er gitterspær samlet med forskalling, men en beregning vil sikkert vise det skal forstærkes.

Men jeg mener at det største problem som sådan er den lave taghældning på den ene side.

Hvad består dine ydervægge af ?



Tak for svar

Jeg har også været lidt i tvivl om hældningen. Den ligger på ca. 20 grader, som vist er lidt i underkanten.

Ydermure mener jeg er gasbeton - det er i hvertfald ikke mursten.

Nogen anbefalinger mht. rådgivning i Køge området?
Tæt på...

Kender en i herfølge hvis det har interesse ?
Det kunne godt have interesse - vi bor også lige syd for Herfølge - tæt ved Hårlev.
Byggerådgivning overlader jeg normalt til Lars fra Hansens Tegnestue i herfølge.

Men ved at han benytter en inginør fra Ringsted, så måske du bare skulle kontakte ham direkte, eller kan jeg da lave kontakten for dig, har snakket ham man før nemlig.

Du kan evt. også sende mig dit telefonummer via PM, så får jeg ham bare til at kontakt dig.

Annonce
Skrevet af Koludabyg den 01-06-2009 20:54
Byggerådgivning overlader jeg normalt til Lars fra Hansens Tegnestue i herfølge.

Men ved at han benytter en inginør fra Ringsted, så måske du bare skulle kontakte ham direkte, eller kan jeg da lave kontakten for dig, har snakket ham man før nemlig.

Du kan evt. også sende mig dit telefonummer via PM, så får jeg ham bare til at kontakt dig.


Hermed sendt

Hvis det bliver for omstændigt, overvejer jeg at lægge tagstensplader direkte ovenpå eternitten. Har set nogle hos Profilmetal, der vejer 4½ kg/kvm. Det burde taget kunne bære. Men det ville nok stadig være en god idé af få en fagmand til at vurdere tagkonstruktionen.
PM modtaget, og inginøren får lige dit nummer i morgen.

Er ikke selv tilhænger af det med at smide endnu et tag på huset.

Måske du skulle kigge på letvægstegl i stedet for, vejer kun 27.5 kg mod 45-50 kg pr.m2 som dem du selv nævner, og kan lægges med helt ned til 10 graders taghældning.

For et ægte tegltag er altså væsentligt pænere et et look alike ståltag.

Skrevet af Koludabyg den 01-06-2009 22:10
PM modtaget, og inginøren får lige dit nummer i morgen.

Er ikke selv tilhænger af det med at smide endnu et tag på huset.

Måske du skulle kigge på letvægstegl i stedet for, vejer kun 27.5 kg mod 45-50 kg pr.m2 som dem du selv nævner, og kan lægges med helt ned til 10 graders taghældning.

For et ægte tegltag er altså væsentligt pænere et et look alike ståltag.


Thanks

Ja vil så absolut også helst have tegl på taget, men problemet er økonomien....og huset skal sættes til salg til næste år.

Skulle vi blive boende, havde vi valgt løsningen med forstærkning af taget, og derefter montere de Wittenberg tegl vi kan få gratis. Men som jeg kan google mig frem til, koster nye tagspær i omegnen af 1700.-/stk. plus taglægter, undertag osv. Og så er det evt. afslag i pris på huset nogenlunde det samme som prisen for et nyt tag. Så vil jeg hellere undvære besværet

Flot hjemmeside iøvrigt du har. Var inde på den for et par dage siden, så dit navn virkede bekendt.

Jeg takker igen for hjælpen!

Hilsener
Jesper
Det er slet ikke nødvendigt med nye spær, for at få tegl på.
Tagkonstruktionen kan normalt væsentligt billigere forstærkes så den kan bære tegl.

Og mon ikke salgsprisen ville stige den del med nyt tag på huset..:)

De fleste vil jo i dag ikke selv have håndværkere rendende i huset,
men de selv bor i det, men vil hellere betale for tingene er i orden når de flytter ind.
Det er selvfølgelig rigtigt nok. Jeg må få ham fra Ringsted ud og se på det. Der er så bare lige det med den lave del af rejsningen. Den tror jeg er på ca. 15-17 grader, og det er jo for lidt.

Puha det er ikke let...ikke lige det rigtige tidspunkt at have besluttet, at man flytter hver til sit
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis