Sprøjtepistol til indendørs

Hej!

Jeg er ved at male mine gipslofter med filt... hvid selvfølgelig... Har lavet badeværelse og køkken og det ser bare super godt ud..

Malet med rulle...

Nu er jeg så i gang med stuen hvor hele den ene endevæg er vinduesparti med meget stort lysindfald (læs at solen står lige på)

Jeg kan simpelthen ikke få loftet i orden med rullen... Har malet fire gange nu og uanset hvad jeg gør, kan jeg se hvor jeg har kørt rullen til... både længderetning og sideretning...

Jeg har prøvet både at male på langs og på tværs af rummet men ligelidt hjælper det... jeg kan bare se hvor rullen har kørt som "skjolder"

Jeg bruger Hygæa's Proff maling i glans 2... købt i farvehandelen...

Nu er jeg nået dertil hvor jeg overvejer at købe en sprøjtepistol til indendørs i håb om at jeg så kan gøre det mere ens...

Væggene skal også males og der er ikke gulv på endnu så afdækning er ikke det største problem...

Men er der nogen af disse sprøjter jeg skal kigge på frem for andre?
Hej! Jeg er ved at male mine gipslofter med... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Freak: Nej, du er nok nødt til at finde en anden til dørkarme. Dørkarme/fodpaneler skal du jo nok som udgangspunkt havde en lak/emaljemaling på med en lidt højere glans (40-60).
Hvis dine trælofter er gamle og aldrig malet før og nærmest brune, er det ikke sikkert det er nok bare at give dem en almindelig væg/loft maling, da der vil være en god chance for at træet vil slå igennem malingen og den dermed vil stå blakket. Der skal du nok hen og bruge en spærrende maling. Den er hamrende dyr, men i sidste ende er det det værd. Det er lidt surt at havde malet lofterne 2-3 gange og så kunne se at de alligevel står brungule nogen steder. Evt kunne det være en god ide at give knasterne shellack i træloftet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
tak for dit svar Jacko.

Trælofterne er gamle, brune og har aldrig være malet før. Vi vil have dem revet ned og sat gips på til kip istedet. Men det bliver først når finanserne er til det om et par år. Jeg vil helst ikke bruge alt for langt tid på at gøre dem flotte når jeg ved de ikke skal være der så længe endnu. Men det skal stadigt være til at holde ud at se på jo. shellack på knasterne hvad effekt har det? at de ikke skinder igennem malingen bagefter?

Hvilken rækkefølge forslår du jeg går det i? Vægge,Lofter,karme/paneler? Regner med at lofter kommer først. De kan vel males uden at skulle afdække vægge og karme? Spørgsmålet er om karme osv. også kan males med sprøjten for så skal de vel først uden afdækning og når de så er tøre så afdækkes de og vægge kan males? Skal der så afdækning på trælofterne lofterne? Går ikke ud fra at de 2 malinger er helt samme hvide farve?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så fik jeg sprøjtet første gang på mit loft... Det må man jo sige er nemt :)

Men afdækning 40cm ned af væggene er nødvendigt... og også over gulve... Det støver en lille smule må man sige... slet ikke meget!

Tidsmæssigt er der ikke noget sparet ved at bruge sprøjten... men overfladen bliver meget mere ensformigt og resultatet er bare flot...

Man skal bare fortynde det rigtig godt op, og helst med varmt vand... Min dyrup refleksri loftmaling er fortyndet ca 20%...

Derudover er sprøjten TUNG! Jeg er godt bygget og vandt til at arbejde med hænderne over hovedet men jeg måtte godt nok lige skifte arm et par gange undervejs... men der er også hele 1,8 liter i beholderen og det rækker langt!

Men det tager lige en times tid at blive ordentligt dus med sprøjten, mængde, fortynding af maling o.s.v...

Så alt i alt synes jeg det er et super køb jeg har gjort med den Wagner Sprøjte... Den larmer en smule mere end når man starter støvsugeren... men det er til at leve med.

Det kan godt være afdækningen tager lidt tid... men når man har stuk, er det sjovere at dække ned, end at stå med penselen og male hele vejen rundt :)
Da jeg skulle male sidst købte jeg en Wagner paint crew http://www.wagner-group.dk/portal/color_paint_crew_dk_wag,,283677.html , den er ikke så tung at gå med, men koster noget mere.
Den laver et rigtigt godt stykke arbejde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af Freak1 den 05-06-2009 08:58
tak for dit svar Jacko.

Trælofterne er gamle, brune og har aldrig være malet før. Vi vil have dem revet ned og sat gips på til kip istedet. Men det bliver først når finanserne er til det om et par år. Jeg vil helst ikke bruge alt for langt tid på at gøre dem flotte når jeg ved de ikke skal være der så længe endnu. Men det skal stadigt være til at holde ud at se på jo. shellack på knasterne hvad effekt har det? at de ikke skinder igennem malingen bagefter?

Hvilken rækkefølge forslår du jeg går det i? Vægge,Lofter,karme/paneler? Regner med at lofter kommer først. De kan vel males uden at skulle afdække vægge og karme? Spørgsmålet er om karme osv. også kan males med sprøjten for så skal de vel først uden afdækning og når de så er tøre så afdækkes de og vægge kan males? Skal der så afdækning på trælofterne lofterne? Går ikke ud fra at de 2 malinger er helt samme hvide farve?


Altså, det er jo op til dig selv, om du kan holde ud og se på lofter der står blakket med brun-gule farver der skinner igennem. Det vil formentlig ske hvis du bare bruger en almindelig maling. Men du kan købe noget der hedder Isotop ved Sigma, (det er den bedste) og male to gange med det også skulle det gerne kunne holde det. Men som sagt, den er hamrende dyr. Omkring 1500 kr for 10 liter.
Shellack på knasterne (før du overhovedet maler), gør at de ikke slår igennem. I teorien skulle isotoppen kunne holde dem også, men jeg ved af erfaring at det eneste der reelt kan holde knaster bare nogenlunde i ave er shellack. Det er et kæmpe arbejde at give knaster shellack,- (men se, her kan konen gøre god nytte, lige et job for hende;) ). Plejer som minimun at give dem to gange shellack. Hvis du ikke gør det, vil de komme igenne malingen (også selvom det er isotop) i løbet af kort tid, og der vil være nogle meget grimme brungule pletter på dit fine hvide loft. Lavede et loft ved mine svigerforældre sidste sommer, og havde sat svigermor til at give knaster shellack. Hun havde desværre overset to. De var meget tydelig allerede dagen efter;) Men det er selvfølgelig op til dig selv hvor meget du vil gøre ud af det.

Altså, som udgangspunkt maler du lofter først. Så vægge. Karme og paneler til sidste. Når karme og paneler alligevel skal males, gør det ikke noget du smører lidt ud på, bare få det jævnet godt ud. Og nej, jeg ville ikke male karme og paneler med sprøjte, kan ikke betale sig. I stedet kan du bruge en gammel eller billig lang spartel og sætte under fodpanelet, så du ikke skal koncentrere dig så meget om ikke at ramme gulvet når du lakere fodpaneler;) (husk løbende at tjekke at der ikke er kommet maling på undersiden af spartlen, hvis du gør det,- ellers opdager du det hurtigt på gulvet)

Altså, du kan jo bare bestille farverne, både væg/loft maling og karmmalingen i samme hvide farve. Det kan farvehandleren sagtens tone til dig;)
De mest almindelige hvide farve er:
Hvid - lys råhvid - råhvid - modehvid - nanohvid og en farve der hedder 9010 (som er en ral kode). F.eks er 9010  som regel standard farven på et hvidt vindue, hvis du køber det malet fra fabrikken.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for det gode svar Jacko. Jeg har fundet malingen her http://billigmaling.dk/product.asp?product=576 1239 kr. for 10 liter. Den kan jeg vel bare købe 15 liter af der? burde være nok til 1 sal på cal 70 m2 med delvis træ på skråvæge og helt i loftet?

Og har købt shellack i bauhause i dag sammen med 40 liter swingcolor glans 7 til vægene og 5 liter swingcolor træ og metal maling glans 40 som kan bruges både ude og inde. Den regner jeg med at skulle bruge på vores køkkenlåger og alle paneler og karme.

Så mangler vi bare at finde noget til alt vores udendørs træ og metal men der kan den samme vel bruges?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også