Hej Alle
Efter at have pløjet mange websider igennem, både danske og udenlanske står jeg lidt og ligner et spørgsmålstegn :-)
Ganske kort sagt så er jeg blevet ret hooked på at bygge min egen lille båd (Udgangspunkt i
Flying Fisherman).
Efter at have læst mange argumenter for og imod forskellige slags krydsfiner, har jeg bestemt mig for østenfiner (min opfattelse er det er væsenligt mere holdbar, plus at jeg oftes har fundet det i bedre kvalitet i de lokale byggemarkeder end det helt billige krydsfiner). Og idet det er mit første bådbygge projekt vil jeg ik lige spændere enorme summer. Men i bund og grund må holdbarheden af fineren vel også ligge en stor del i slut behandlingen?
Mit største spørgsmål går på behandling af båden, under og efter samling.
Min tanke var at købe en god vandfast lim og give alle dele et godt lag af det før den samles. Dernest fylde eventuelle ikke helt perfekte samling med en kombination af den vandfaste lim og savsmuld.
Men når jeg engang så når så langt, at båden er samlet og klar til behandling, er jeg gået lidt i stå. Mange taler så flot om epoxy, synes umildbart det virker relativt dyrt og ik så stort et udvalg at fremskaffe i DK. Men tanke var lidt hvad de gjorde i "gamle dage" før fancy epoxy og glasfiber.
Min tanke var lidt at "male" hele båden med vandfastlim en enkelt gang også derefter grunde den med 2 lag maling for så til sidste at give den x-antal gange med en olie-maling-lank.
Vil dette ikke holde båden i god stand i adskillige år?
Håber på noget godt input :-)
God pinse!