Plads til velux mellem spær, ved nyt spærtræ på gamle spær?

Jeg skal lægge nyt tag, og i den forbindelse slår jeg spærtræ på siden af gamle spær for at rette op udvendigt og indvendigt.

Der er dog steder, hvor jeg ønsker ovenlysvinduer på 78 cm bredde og med spærtræ på siden af gamle spær, betyder det, at jeg enten må udveksle et spærfag eller gøre noget andet...

Hvad kunne dette andet være?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

de må da stå pænt tæt dine spær....

Men hvorfor sætter du ikke bare opretningen på den anden side af spæret?

ellers må du unlade at sætte spærtræ ved vinduet og i stedet foer ovenpå og nendenunder spæret
Så er det ikke det store problem, så sætter du dem bare på den anden side af spærene, hvor dine velux vinduer skal sidde.

Problemet er, at der er gavlmur på den anden side af det ene spær, så det er kun ved det ene spær, jeg kan flytte det om på den anden side. - eller: hvor tynde må de nye spær være?
De nye "spær" er jo bare for at rette tagfladen op.
Men godt udføres som kile oven på spæret, lige hvor velux vinduerne ligger, hvis det gør det nemmere for dig.

Så skal enderne af opretningen bare boltes godt sammen med spæret, evt. via gevind / bulldog skive 20-30 fra enden af.

Alternativt veksler du bare ud mellem de nye opretninger, så kan du skære den del af det gamle spær væk, som sidder i vejen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis