Skæfte til riffel

Jeg har en skæfte som jeg skal have afsyretog slebet ind til rå træ.

Det er som om der er brugt lin olie eller bejse som er trykket ind i træet.

Hvordan får jeg det ud ??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


 Hej urup.

 Umidel-bart vil jeg mene at oxzal-syre kan afrense det, men jeg er ikke 100% sikker, så prøv på et meget lille område, som er mindst synlig på dit gevær-skæfte.

Eller lav en prøve på et andet stykke træ der er olie-behandlet.

Ellers må du vente lidt, med dit projekt, indtil du får mere sag-kyndig vejledning.

Oxal-syre bleger så vær endelig forsigtig inden du gå igang med dette.

God fornøjelse M.vh maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Urup.

Jo du kan jo altid bejdse dit skæfte igen, men jeg tænkte på at skjolder det ser jo ikke så godt ud på et riffel-skæfte.

 Det var bare fordi jeg ikke er helt 100 % sikker.

 M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
ok..Håber der kommer en med en kanon tips...
Til at afsyre med kan du jo anvende et natriumhydroxid (kaustisk soda/ætsnatron)produkt, eller det gamle fif med selv at blande det i tapetklister. Det tager jo lak osv, men hvis der er trukket bejdse ind i træet, ved jeg ikke præcist om det duer. Der sker i hvert fald ikke noget ved at forsøge, andet end der skal skylles med vand bagefter, og træet rejser sig.
Overvejer et lignede forsøg med min k98'er, hvilken riffel er det?

Peace through superior firepower.

Annonce
Kanon tippet får du her - tag en sort affaldssæk - kom skæftet i posen - kom en halv liter cellulosefortynder i posen sammen med skæftet. to dage(måske før, lagtykkelse) senere er alt lakken opløst og kan børstes af, brug gerne en stiv børste - den gør det godt.
Bejdse - glem alt om at fjerne evt. gammel bejdse - man kan ikke, endetræ har suget bejdsen langt ind.
En forhåndsprøve kan laves ved at tage en frostpose, og pakke tæt omkring det tyndeste sted på skæftet, nogle laktyper kræver man bruger lidt forskellige opløsningstyper..
Cellulosefortynder har den fordel, den ikke går i forbindelse med træet og laver skæftet djævelsk skævt.
Brug ikke sandpapir på skæftet - hellere en tur mere i posen. Sandpapir tager hurtigt potensen af et fint skæfte......
Bejdse - pas på med mahogni bejdse, det er ofte alt for rødt.
Meld lige tilbage - det kunne jo være rart om skriveriet var ulejligheden værd.
Pro restaurator.........

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

JEg er bage for det er bejse...jeg kan se på ende træet og det er trukket ind fra siderne...ogdermed menere du ikke jag kan gære noget ??

Jeg har hørt noget om Klorrin og jeg har også hørt brintoilte ????
Skrevet af Urup den 10-06-2009 23:26
JEg er bage for det er bejse...jeg kan se på ende træet og det er trukket ind fra siderne...ogdermed menere du ikke jag kan gære noget ??

Jeg har hørt noget om Klorrin og jeg har også hørt brintoilte ????

Hej - Bleger man bejdsen ned, bleger man jo også træet, oftest bliver træet livløst og gråt ved blegning. Var det mig, ville jeg beholde det som det er, hvad fejler skæftet???
Bare grimt og slidt????
Alternativt  kunne man jo genoplakere skæftet og polere det spejlblank. Helt amok kunne man jo så finde et billede af en fugl, hjort hvad ved jeg - klippe / skære den ud, klæbe den på skæftet og så få lakken let sandblæst til mat i det udskåret område. Pludseligt havde man et skæfte med et diskret motiv i mat på et blankt skæfte - ca 1000 andre mulighede er der sikkert..... 

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Det er grimt og mørkt grå/sort.
Methylenklorid / Dichlormethan kan stort set tage alt uden at blege eller beskadige træet. Jeg ved dog ikke om man kan få det i handlen længere.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis