anmeldelse af parkside overfræser

Hej har kigget et par tråde her inde som omhandelde valg af overfræser - primært fordi jeg selv havde brug for en til noget højtaler byg og var interesseret i andres input omkring valg af en god maskine.

Efter lidt kiggeri mente jeg at bosch POF 1300 ville være et godt valg, omend lidt over det prisleje som jeg havde tænkt fra start (1200 + fræsejern ialt 1400 kr).
I går var jeg tilfældig i LIDL og så en POF 1300 overfræser - godt nok ikke fra BOSCH men fra PARKSIDE.
den kostede 449 kr og har ud fra specifikationerne identiske eller ligne specifikationer, samtidig fulgte der 10 forskellige fræsejern med til prisen - alt i alt tænkte jeg at prisen godt kunne holde vand så jeg købte en.

jeg har ikke prøvet en bosch pof 1300 så jeg har ikke så meget sammenlignings grundlag, og er heller ikke en garvet overfræser entusiast, men jeg kan da sige hvad jeg mener om parkside maskinen ud fra almidelig værktøjskundskab.

ud fra specs og synsmæssigt er de 2 maskiner identiske - d.v.s. håndtag, reguleringer, indstillinger, låse møtrikker m.m. alt er placeret nøjagtig samme stedder og i samme udformning - man kunne godt foranledes til at tro at der er tale om samme maskine. Parkside maskinen laves af kompernass i bochum (tyskland), bosch har flere fabrikker i umidelbart nærhed og jeg må formode at den laves på en eller anden licens ellers ville bosch i tyskland nok hurtigt få produktionen stoppet når nu den er så lig bosches model af samme navn.
der kan naturligvis være ting som ikke er synlige som kan være forskellige - f.eks. lejer, gear eller andet, men jeg har ikke grund til at tro det - bosch pof 1300 er ligeledes en hobby model hvor de ikke benytter eksotiske materialler for at forlænge holdbarhedden.

kvalitetten af maskinen ser ud til at være i orden - underdelen er lige som bosch modelen lavet af støbt alu - ligeså er sidestyret lavet af støbt alu  (på bosch ser sidestyret ud til at være pladejern), plastik virker solidt og slagfast - den variable softstart virker super fint - starter blødt og snure op (jeg har tidligere oplevet af billige produkters elektroniske regulering ikke han måle sig med f.eks ting fra bosch, men her ser det fint ud)

der er 2 hvide led som starter samtidig med motoren til at oplyse selve fræse området - disse oplyser dog kun inden for sålens arbejdsområde.
grovjustering af fræse dybde sker på mm på trinanslag og efterfølgende kan man justere bunden af trinanslag i ca. +- 3-4mm spring når man f.eks. skal tage et par mm mere af fræse emnet. 0,1 mm finindstilling findes på toppen

der fulgte også 10 stk fræse jern med og en solid kuffert til at have det hele i (plads til flere fræsejern) - de 10 jern har vel en værdi af 100-150 kr som man så kan trække fra maskinens pris inden man sammenligner med andre maskiner uden jern

alt i alt syntes jeg at det ser ud til at være en solid og god maskine til prisen - jeg kan dog ikke sige noget om brugsstabilliteten da jeg ikke har brugt den så meget endu (har lige lavet et par fræse prøver og det gik naturligvis helt fint.

p.s. jeg har ingen forbindelse til hverken parkside eller lidl , vil blot dele dette som en slags "anmeldelse" da jeg tænker at andre måske kan være interesserede i første hånds indtryk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske det er forbigået din næse, men bare det at der står BOSCH gør maskinen mindst 500 % dyrere. Også selvom det er samme fabrik der laver maskinen.
Åhh håndværker - det er da utroligt som du har en mening om alt. Forstå mig nu ret, jeg synes det er fint at du har dine meninger, men nogengange kunne det være godt hvis tankestregen blev lidt længere.

Bosch er dyrere end det billige værktøj de sælger i Lidl og lignende butikker, det er helt korrekt. Det er jo egentlig mystisk nu når det rent faktisk er en discount butik. Men hvad betaler du for når du køber Bosch (eller andre "dyre" mærker). Jo - lad os lige nævne reservedelsservice. Her bestiller du en reservedel inden kl 12.00 og den kommer med posten næste dag (hvis reservedelen da ikke er i den service kuffert som forhandleren har liggende!!!). Herefter kan vi nævne garanti. Så sent som i sidste uge sendte jeg en boremaskine med slidte NiCD batterier ind til rep. den havde overskredet de 2 års reklamationsret med 2 måneder. 3 dage efter ankommer maskinen med 2 helt nye batterier.

Og så snakker du om at maskinen er fra samme fabrik? Selvfølgelig er de da det. Næsten alt mærkeværktøj bliver helt eller delvist lavet længere østpå, på de samme fabrikker der laver det billige skrammel. Men det er jo ikke ensbetydende med at det er det samme skrammel der kommer ud bare med forskellige farver på. Prøv at købe sådanne to "identiske" maskiner og skil dem ad. Hvor den billige har en klump bly til at ligge for at gøre maskinen tungere er der elektronik for alle pengene på en kvali maskine.
Jamen vi er da helt enige Rune, der kan være stor forskel på maskinerne. Jeg har en 700 w BOSCH boremaskine der har holdt i 30 år nu, desværre så vil den hverken bu eller bæh mere.(den skal dog repareres) Men jeg har da også købt boremaskiner af ringe kvalitet der holdt et par år, jeg har en overgang købt de her billige batteri bore maskiner i Fakta til 130,00 kr. faktisk har jeg købt 4 af dem. Men efter jeg købte en kvalitets maskine Dewalt. har de ikke været i brug.

Og ja hvis jeg har en mening eller viden om noget, lukker jeg det ud her på LDS.
Jeg tror ikke der nødvendigvis er forbigået særlig meget min næse - og jeg tror nu heller ikke man nødvendigvis betaler særligt meget ekstra for en grøn bosch på grund af navet, jeg syntes faktisk at man får meget for sine surt tjente penge i en bosch, den blå model betaler man mere for og det er primært drift stabilitet i forhold til den grønne.
Det vigtige i den forbindelse er at man køber på rette tidspunkt og ikke bare betaler en overpris hos den lokale tool pusher, så kan man virkelig tale om at blive taget med bukserne nede (ca. 30% overpris)

Grunden til at jeg sammenligner de 2 maskiner er at de er 95% identiske når du ser dem ved siden af hinanden - der er stats garanti for at disse 2 maskiner er fættere og parkside må nødvendigvis laves på en licens fra bosch, jeg tror ikke 2 tyske firmaer kan producere så ens maskiner uden at det ville ende i en retssal, specs er også de samme - og bortset fra farven, indpakningen og mindre design ændringer er der ikke meget til forskel, ja selv manuallerne er 80% lig hinanden med samme tabel værdier og eksempler på justerings mulighedder - indrømmet der kan være indvendige forskelle men ærligt talt tror jeg det ikke, når man bruger maskinen lugter den ikke særligt meget af kineser.
bemærk i øvrigt at pof 1300 er en udgående model fra bosch som er afløst af deres pof 1400, hvilket er et udemærket argument hvis de så har solgt rettighederne til et andet firma (ren spekulation)

Det som derfor gør parkside fræseren spændende for mig er at jeg mener man får samme produkt/kvalitet for færre penge og det kan jeg li

Normalt går jeg selv langt uden om lavpris værktøj - men når det gælder overfræser skal jeg benytte den ca. 2 gange om året - altså er behovet ikke ligefrem en daglig slider.
Der er sikkert andre som har lignene behov.
Tit kan det være svært at vurdere en maskine ud fra f.eks. billederne uden på kassen, specs m.m. - indlægget er skrevet ud fra min vurdering af produktet efter at have haft det i hånden og testet det. - og jeg finder den fuldt tilstrækkeligt...det som jeg lægger vægt på, er at produktet mekanisk er godt skruet sammen, er lavet af nogle ordentlige materialler, dernæst har jeg vurderet om design og funktionalliet er i orden.
Omtalte fræser opfylder alle mine krav.
der er skruet godt sammen og er stabilt, materialler er af bedste type og design/funktionallitet er identisk med "fætteren" bosch pof 1300. Den elektroniske regulering er bestemt ikke af en billig kineser type, hvilket for mig indikere at man ikke har sparet på de "usynlige dele" - her ville det være nemt blot at benytte en billigere type og sparet 2,50 kr i produktions ledet..
Om maskinen er på højde med "den ægte vare" er svært at svare på, p.t. er den formodentligt fuldt på samme nivau, der kan måske være noget finish som er bedre på boschen. det eneste som kan være svært at vurdere kan være holdbarhedden, hvilket jeg forhåbentlig først kan svare på om 10 år. Noget som jeg pt kan se kunne forbedres er aluminiums sålens plastik belægning på undersiden - den er der for at skabe en glat plan som fræseren glider på uden at ridse f.eks. træ - den ser for mig ud til at være lavet af et for blødt materialle og vil øjensynligt være fræserens svage punkt - givet vist samme problem på boschen da den også har en plastik sål monteret på det sted.
ind til en longtime test eksistere må vi naturligvis alle blot vælge de produkter som passer bedst til vores behov - parkside ramte mit på en prik til den rette pris.

Parkside er et mærke, der kun forhandles i Lidl butikkerne. Jeg købte en Parkside bore- skruemaskine, den er forsynet med et 20V batteri med en kapacitet på 4 Ah. Den kostede ca 400 kr.

Jeg købte via en medfølgende anvisning et ekstra batteri, det kostede 20 euro incl forsendelse. Opladning af batteriet tager ca 1 time.

Jeg er imponeret over maskinens ydeevne,. Jeg har bygget et redskabshus, hvor der skulle skrues en del skruer i, 4,8 x 40, og den huggede 300 af dem i, før det var nødvendigt med et batteriskift.

Jeg lavede tidligere nogle mejsekasser, hvor jeg skulle bore 28 mm hul, hertil anskaffet et Irwin 3-skærs bor med “indtrækningssnegl”. Jeg prøvede og var ved at få armen brækket, jeg kunne simpelthen ikke holde maskinen !!! Jeg måtte ty til min bænkboremaskine og forboring !!

Prisen incl ekstra batteri er det halve af en gul “proff” maskine på 18V og med den halve eller mindre kapaciter pr batteri.

En af mine venner har købt to Parkside boremaskiner og er ligesom mig super tilfreds. 

Der er prismæssigt langt op til Milwaukee, som jeg anser for det ypperste på markedet.

Jeg har bestemt ikke købt min sidste Parkside maskine.

Jeg har købt andet værtøj i Lidl, kvaliteten har altid været langt over forventning til prisen! 



Støvsugerslange


 

Annonce

Jeg købte en Parkside hånd-båndsliber i Lidl, synes nu ikke kvaliteten er prangende, og den larmer en del, men helt i orden til prisen.

Har en Makita håndbåndpudser også, den er af en betydelig bedre kvalitet, og meget mindre støjende.

Jeg brugte den til at lave en stationær båndsliber..



Vi prøver igen, i morgen --

Nu bliver der i en tråd nævnt fordele ved bosch, bl.a. reservedele. Jeg har skam ogå nogle Bosch maskiner : en E20S, som i hvert fald har ca 45 år på bagen, den er stadig fit for fight, den sidder i et af de gamle Wolfcraft stativer med sekskantet søjle, hvor den ene facet danner tandstang- - sådan kvalitet fås beklageligvis ikke mere - - desuden en GOF 1700 overfræser samt en høvl, GHO, vistnok 750W, både fræser og høvl er fra blå seie. Høvlen har mistet “knivbeskytteren”, det er en plasticdims, der skal falde ned, når høvlen løftes, så den ikke stikker af, hvis man sætter den fra sig, før den er gået i stå.

Jeg forhørte hos Bosch for at få en ny - eller to - men til trods for,  at jeg havde reservedelsnmmeret, fik jeg at vide, at den var udgået ! 

Så regn ikke med, at Bosch har alt i reservedele til ældre produkter !!!

De har iøvrigt lavet en ny overfræser, hvor der er både 2-søjle system, og et svøb med fod, hvor motoren kan flyttes over på, det er væsentligt mere præcist, og dybden reguleres med en ring i er spo., se den på hjemmesiden, det kaldes vist “plunge”? Den kommer så til at minde om de amerkanske Porter Cable, som er super præcise at arbejde med. De laves ikke til det europæiske marked, vi må nøjes med De Walt - - -


Støvsugerslange


 

update

kan se der er gået 10 år og jeg lovede en update...


maskinen lever i bedste vel og fungere upåklageligt, det var et godt køb, og kvalittet har været top.

sålens plast belægning er lidt slidt da jeg har brugt den mere end jeg havde troet, på enkelte af fræsejern er lejer gået af - skyldes nok alm slid.


nu kan man jo nok ikke købe modelen mere, men den var/er god.

alt i alt kan jeg konkludere at de parkside produkter jeg har købt bestemt har været pengene værd.


NielsChr skrev den 12-06-2019 23:02:33

update

kan se der er gået 10 år og jeg lovede en update...


maskinen lever i bedste vel og fungere upåklageligt, det var et godt køb, og kvalittet har været top.

sålens plast belægning er lidt slidt da jeg har brugt den mere end jeg havde troet, på enkelte af fræsejern er lejer gået af - skyldes nok alm slid.


nu kan man jo nok ikke købe modelen mere, men den var/er god.

alt i alt kan jeg konkludere at de parkside produkter jeg har købt bestemt har været pengene værd.


 Jeg er Pro håndværker, blir tit spurgt om man skal købe Makita eller DeWalt af folk, og jeg plejer at sige de kan smutte en tur i Lidl og købe Parkside, det er ganske udemærket når det er til privat brug, og vis de vil have noget professionelt værktøj så anbefaler jeg det jeg selv bruger, Festool men det koster jo lidt, 

Har lige støbt noget gulv i en kælder, med flydebeton, og skulle slibe slam laget af med min betonhøvl rundt i kanten, køber normalt de billige diamant slibekopper til 400-500kr i værktøjsbutikken, 
Men da jeg åbnede kassen med min betonhøvl, blev jeg mindet om, at jeg havde været i Lidl en dag, og der havde de Parkside diamant slibekopper til 75kr,
Og blev jo nød til at købe sådan en for at prøve kvaliteten, og ja det var som jeg troede kvaliteten levede fuldt op til dem jeg plejer at give 400kr for, så håber de kommer i Lidl igen så rydder jeg hylden, for føler mig lidt snydt vis jeg skal købe en til 400kr igen nu jo.
Så kan godt forstå du er tilfreds med dit Parkside værktøj :)

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis