Kan man eftermontere alu på trævinduer?

Hej
Jeg har Rationel trævinduer i mig hus (Hjem-hus). For nylig fik jeg nye
terrassedøre og valgte træ/alu. Vil derfor høre: Kan man købe
alu-skinner/lister, som kan eftermonteres på træ-rammer og karme udvendigt? 

Det ser jo ud til at de org. træ-alu "bare" har en let aluramme oven på en træ-ramme...

Tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan man på de nye modeller. jeg har ikke selv træ/alu vinduer men træ. men de fortalte mig hvordan det kunne gøres da jeg talte med en Rationell forhandler i foråret. det må være en manual til vinduet hvor der står hvordan man gør det.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ku' være godt at høre fra nogen, der har erfaring med det :-)
Men umiddelbart ser det som sagt ud til at være en mulighed. Jeg kan jo "flå" alu-listen af de nye døre. Så mon ikke man kan få reservedele hos Rationel - selv om det jo kunne stride lidt mod deres forretning med at tage meget mere for alu-vinduer....

Til daglig er jeg med til at lave vinduer og døre til folk. En svingende procentdel er i træ-alu. Det system, vi bruger, er Dafas Alu-Wood.

Jeg vil sige til Snegorm, at Alu-Wood nok ikke lige er det letteste at eftermontere. Der er jo en del, du skal have fjernet fra de gamle vinduer og døre. I karmene skal du have "nakken" fjernet - det som danner falsen. Vindues- og dørrammerne skal gøres tyndere, og det er nok det værste stykke arbejde!

Du kan se en snittegning af et vindue med ramme ved først at klikke på dette link:
http://www.dafa.dk/produkter/alu-profiler/alu-wood?opendocument 

Find så over under "Relaterede links" og klik på "Vedligeholdelsesvejledning" som er en PDF-fil. Scroll lidt ned på siden og forstør det snit som er lidt nede. Nu får du en god idé om, hvordan det ser ud ...

Hvis du stadig har mod på den lidt specielle opgave, så er det ikke umuligt at skaffe materialerne fra Dafa et eller andet sted fra. Men fra Rationel - det tror jeg ikke de går med til, at du får adgang til købe deres specialdesignede alu-profiler :-)

Får du lavet de almindelige trævinduer/døre om til træ-alu, så vil jeg gerne se billeder af dit arbejde her på debatten.

God arbejdslyst!


Svend Erik

Bygningssnedker

Bygma har tilbud på sådanne noget alu til vinduer. det er på side 4 i deres professionelle tilbudsavis/legetøjskatalog. http://viewer.zmags.com/publication/8871b6ea#/8871b6ea/4

Jacob
Takker

Her er svar fra Rationel

Tak for din henvendelse.

Det kan desværre ikke lade sig gøre at eftermontere alu på eksisterende træelementer. Eller rettere sagt, det er så omfattende en opgave, at prisen for løsningen, vil overstige prisen for nye elementer.

Med venlig hilsen

Heidi Andersen

Tel. direkte +45 72 21 12 24
Fax direkte +45 72 21 12 00
E-mail [email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis