El-hjælp indmuring af kabel

Hejsa

Nogle el-kyndige der ved om man kan få noget tyndt kabel der er tilladt at mure ind i væggen? Jeg skal bare fra en stikkontakt i dørhåndtagshøjde og ned til to panelstikkontakter..

Jeg villle bare gerne slippe for at lave alt for stor en rille i væggen. :)

Mvh Lars
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan tage noget alm 3x1,5 installationskabel og bore den ud i falsen på døren ... altså så den ligger mellem dørkarmen og væggen ... på den måde slipper du for at lave en rille ;)

En doven Gør-Det-Selv, er en dygtig Gør-Det-Selv

og pps.. så er det jo ikke GDS arbejde du har gang i!

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Jeg fører også bare ledningerne, så kommer der en elektrikker og sætter det hele sammen,
Det er heller ikke lovligt at føre ledninger/kabler!!

Husk uanset hvem der laver arbejdet, at materialet skal være godkendt til indmuring!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
præcis derfor han skal bore den ud i dørfalsen, så han ikke skal murer det ind ... og når det nu er panel stikkontakter han skal have, så kan kablet trækkes bag fodlisten....
ingen riller = ingen indmuring :-D

En doven Gør-Det-Selv, er en dygtig Gør-Det-Selv

om det skal mures eller ej må man ikke selvtrækkr kablerne!

aut. el arbejde til tiden

det er helt korrekt at en privat person ikke .må trække kabler i en fast installation, man må kun noget som en forlængerledning og sådan, og så skifte en stikkontakt.
stortset alle installations kabler må mures ind, der kan dog være nogle som ikke må komme i vibreret beton.
Skrevet af monty2dk den 13-06-2009 16:22
det er helt korrekt at en privat person ikke .må trække kabler i en fast installation, man må kun noget som en forlængerledning og sådan, og så skifte en stikkontakt.
stortset alle installations kabler må mures ind, der kan dog være nogle som ikke må komme i vibreret beton.


DEt kabel jeg linkede til må netto indmures men ikke støbes ned i vibreret beton.
Har talt med Den Gamle, som flere gange har boret skråt ned i væggen. Altså så skråt at man kommer langt ned og ud på den anden side af væggen. Så borer man igen fra den anden side, og er derved nede ved gulvhøjde.
Så er der lige et hul midt på væggen der skal dækkes, men du sparer at skulle fræse en stor rille.

Men altså... Zareba har nok givet svaret...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis