SikaFlex eller Proof10 som tætning?

Jeg har en Folkebåd fra '47 der er lidt utæt (ikke meget). Har fuget den i nogle år med Proof-10 men har fundet ud af at det ikke er elastisk nok. Problemet er at det simpelthen ikke giver sig nok i søerne og derfor pibler der lidt vand ind. Har også overvejet at kalfatre men det er pt. lidt for dyrt. Jeg har imidlertid fået et tip der går på at man skulle kunne bruge SikaFlex til at tætne fugerne i skroget med? Er der nogen der har erfarring med dette???

Mvh.

Casper Sparsø

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
SikaFlex er fint fint, men hvis du en dag skal fjerne det for at kalfatre, så har du et problem.

SikaFlex fåes i flere forskellige elasticitetsgrupper, og jeg mener faktisk at der er en specielt til klink.

Mvh
ThomasB
Hej
Jeg synes ikke det er en god ide med Sikaflex. Dit problem med utæthed er der jo stadig, og det bør du gøre noget ved. Måske skal du "stramme op" på dine kobbernagler, måske er det nogen af laskerne i bordene som er blevet trætte og bør skiftes, måske er det overgangen mellem bord og køl som trænger til renovering.
Med Sikaflexen risikerer du at pakke fugt inde med råd som resultat. Prøv hellere at finde ud af mere præcist, hvor din utæthed er. Det er ikke så svært at reparere en træbåd, som mange tror.
Har du brug for midlertidig tætning, så findes der et udmærket svensk mærke. Det er lavet af trætjære og bivoks og kan kæøbes i de fleste svenske bådeforretninger under navnet "Ettan". Du kan også lave det selv ved at smelte bivoks i en gryde og tilsætte finsk trætjære. Jo mere tjære jo mere flydende blir produktet. Jeg bruger selv denne blanding hist og her på min egen gamle træbåd. Den kan du i øvrigt se på: http://www.saxon.simonhansen.dk
Venlig hilsen
Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Simon.

Sjovt at se billederne - nogle af dem fra min barndom efter badedragterne at dømme - det var da vist noget af et projekt du havde givet dig i kast med, og flot du holdt ved.

Jeg nyder - vistnok et par venner med sønner - der i nogle år har arbejdet på et træskib på vel 50 fod, desværre er det blevet flyttet til en anden havn, tror jeg? for de var ikke færdige og i år var det væk, men en udholdenhed der var flot, og vi andre nød resultatet, når man gik forbi - stoppede op og studerede enkelthederne.

Sjovt at se.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej JørgenE
Billedet du tænker på er fra 1954, så vidt jeg kan regne ud. Båden er fra 1946. Vist er det et lidt af et projekt, men til gengæld et sjovt et. Det fine med træbåde er jo, at alle dele kan skiftes ud, når de trænger til det - hvis man da ikke har fået limet det hele sammen med epoxi...
I vinter skal jeg bygge nyt ror, skifte et par bord, et par spanter og en kølstok. Får jeg tid skal bådens dæk af og overbygningen laves om. Vi får se.
Om vinteren står båden på land under et stort telt, og jeg synes sejlsæsonen på land er mindst lige så sjov og spændende som sæsonen på vand.
mvh
Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lad være med at bruge noget der ikke er beregnet til formålet. Bruger du en Sikaflex som hærdet er mindre blød end Proof 10, så får du større og større revner - når båden kommer i vandet "trønner" træet; hvis tætningsmassen så ikke kan give sig, så har du en tætnet revne - den er bare blevet større. Du kan ikke se det, men det er jo kun fordi tætningsmassen har trykket revnen større for at få "plads til sig selv". Resten giver vel sig selv, når båden tørrer ud næste vinter, så trækker træet sig sammen, så nu skal du have endnu mere tætning i en ny og større revne.

Gert

Gert Nøjsen

Annonce
Sikaflex fåes i mange variationer.
Også i en variation som er mere elastisk end proof 10.

Mvh
ThomasB
Godt ord igen! Jeg var ikke opmærksom på at de fandtes bløde versioner; der må dog så stadigvæk være problemer hvis man skal have fjernet det? Kommer der vand ind efter en "Proof 10 kalfatring" kan der vel kun være tale om at masssen ikke er lagt godt nok, eller at der er revner andetsteds. Når jeg lægger båden i vandet er jeg om bord så hurtigt som overhovedet muligt med en spritskriver. Så markeres de steder hvor der er vandindtrængning. De første markeringer kommer derfor hvor de største sprækker er. Næste forår bruges markeringerne til at forbedre med kalfatring eller proof 10. Efter nogle år med denne metode er båden hurtigt tæt.

Gert

Gert Nøjsen

Hej
Sikaflex er et glimrende tætningsmiddel, men det løser jo ikke dit problem. I stedet lukker du nogle utætheder på en måde, som du vil få svært ved at fjerne igen, når du skal til at udbedre bådens lækage.
Hvad nu hvis der er gammel og rådden kalfaktring mellem de utætte bord?
Prøv nu at finde årsagen til utætheden - og den er jo ikke fravær af Sikaflex eller Proof.
Held og lykke med projektet.
mvh
Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et lille bidrag til det med utætte træbåde;
Der findes en skibskit fremstillet af bl.a koldpresset linolie. Producenten af denne kit hedder wolfs linoliemalinger prøv at tjekke www.wolfs.dk.
Held og lykke


------------------
Lars Poulsen

Lars Poulsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis