Hvordan filern skifter man en støddæmper på den rigtige måde.

Jeg har lige skiftet støddømper foran på min felicia. Sikken noget møg.

Fremgangsmåde. 2 fjeder sammenpræsser sat på (er 2 nok).

Støddæmper løsnet i top og bund (æv det sidder fast a h til for neden). Den ville ikke ud så jeg savede den midt over med vinkelsliberen (er det noget der efektueres af de pro). Fortryder lidt jeg ikke borede hul i bunden så jeg havde lidt styr på olien.

Den nye skal i. Men den er jo alt for høj til at komme ned i bøsningen selvom fjedre er presset meget sammen. Et knæ på bremseskive kanten og med møge og besvær kunne jeg møve den ind i bøsningen, med min fulde vægt.

Hvad søren er fremgangsmåden, skulle jeg afmontere hele trianglen osv.

?1 fjeder sammenpræsser sat på (er 2 nok).
?2 skulle jeg afmontere hele trianglen osv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det åbenbart en gasstøddæmper du har monteret.
Mange gange når man får dem udleveret, er de spændt inde med plastbånd, af den type nogle bruger til tunge pakker.
Så sætter man den stille og roligt på for neden, og klipper så båndet, når man er parat til at lade den stige op i sit øverste fæste.
Jeg har selv brugt ståltråd til at binde en ikketøjret støddæmper sammen med inden montagen. Pas på ikke at sætte bindingen så den kommer i vejen for montagen.

Med venlig hilsen
ktm

 

OK det misforstod jeg.
Jeg kender ikke opbygningen af fortøjet på en Skoda, men på nogle biler, kan man pille nederste bærekugle af og sænke trianglen så meget at man kan lempe fjederen ud og ind på den måde, men stadigvæk ved hjælp af fjederklemmer.

Helt uden for refererat, har jeg været nødt til at sætte fjedre op i en presse og klemme dem alvorligt sammen og så sikre dem med 4 gange svejsetråd, men det er lige livligt nok til at jeg direkte vil anbefale det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja - det er noget bøvl på den måde.
Det er også svært at se om man får fjederen til at sidde rigtigt i fjederskålene.
Men som ktm skriver, hvis man fra starten af løsner bærekuglen og lader trianglen droppe ned, så har man en masse plads at arbejde med, både ved af og påmontering - helt uden besvær - og fjederspænderne bliver næsten overflødige.

Under hele operationen lader du din garagedonkraft stå under trianglen, så du kan sænke og hæve efter behov.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ja, trianglglen dumper ned .... NOT

Den vil sevfølgelig ikke slippe. Jeg fjernede 3 nitter istedet, og kunne så tage bærekuglen ud.Hele molevitten kunne så kommme ud på gulvet og blive samlet. Og rigtigt, man kan næsten ikke sætte top og bund rigtigt uden den er ude af bilen under samling.

De tog kun 1 time at få de 3 nitter ud......

Jeg nåede på biblioteket og hente Haynes inden i svarede.

Havde lavet en lille fejl i toppen af den ene støddæmper, bilen skabte sig helt tosset og trak til venstre hele tiden.

MVH og tak for hjælpen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Det var også en meget kort tålmodighed!! :)

Et tip til at løsne nederste bærekugle, hvis den ellers er traditionelt monteret:
Løsn møtrikken så meget at den kun sidder med 4-5 rynker og kan skrues med fingrene.
Lad fortøjet hænge.
Knald kraftigt på enden af trianglen, der hvor den omslutter konussen på bærekuglen, med en passende klaphammer. Lige pludselig kommer den med et brag og hænger nu i den løsnede møtrik.
løft med donkraften, så der ikke længere er træk i møtrikken, som nu kan skrues af med fingrene.
Sænk donkraften og trianglen skulle da synke ned og tillade passage af fjederen.
Det kan være nødvendigt at pille krængningsstabilisatoren fra, for at få max. bevægelse i trianglen.

Det er i alle tilfælde lettere end at slibe nitter væk og slå dem i bagefter! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

PAS PÅ!!! forkert håntering og brug af ukorekt værktøj kan give alvorlige skader brug ikke andet end godkendte fjederspænder de koster ikke det vilde her et lille link med en god og sikker måde og håndtere opgaven på http://www.youtube.com/watch?v=f_TX...re=related nu kan jeg ikke huske ophænget på en skoda.. men som jeg plejer og gøre.. løsen fjederben i bunden enten ved bærekugle eller som i video forskelligt fra model til model løsen om nødvendig møtrik på træk aksel og styrekugle bære og styrekugler løsnes med special aftrækker hvis man har ellers hold en hammer mod hvor kuglen sidder i konus og slå med en anden hammer  lige overfor rekylet løsner konusen kan være nok med et slag men forsat til den gir sig man kan med fordel trække i bærearm med hjælp af et rør eller ligene og selvfølgelig en makker som trækker eller trykker på røret fjederbenet skal være løs og hænge frit pas på abs føler bremserør og slanger nu kan benet løsnes i toppen IKKE MØTRIKEN PÅ STØDÆMPEREN men 3 - 4 møtrikker/bolte er som regel 8 mm nu er benet aftageligt gør som i video  behandel fjeder med stor respekt tag ikke top møtriken af før fjederen er presset sammen med det korekte værktøj er gerne behjælpelig med flere spørgsmål nu skrev du at du havde et problem med olien i dæmperen vær opmærksom på olie på bremser giver øjeblikelig bremse svigt og kan ikke redes der skal nyt til skiven kan affedets med fortynder eller bremserens klodser skal skiftesgo vind Mvh bane..
Tak Bane, opgaven er for længst udført. Den er synet, og på vejen igen. Men du har ret i din beskrivelse.

Selvfølgelig afmonters klodser når jeg roder med olie.

Jeg vil stadig hævde, selvom det ikke står i nogen guides at en rusten fastgroet støddæmper er nemmest at få af når den er i 2 dele.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Videoen var den nemme version hvor støddæmperen sidder med 2 bolte i bunden og ikke i et sæde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Okay jamen så lidt, skulle det være en anden gang ;-) Mvh. Bane..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis