Bådmaling.

Hej!
Jeg er igang med at renovere en ældre sejlbåd bygget af krydsfiner og belagt med glasfiber,(af bådbygger).Mit indtryk er at båden stadig er "helt" frisk i træet.Ingen hule lyde når man banker på skroget.
Jeg skal til at renovere kahytten.Alt skal slibes,beskyttes mod råd og males.Men er der nogle som har erfaringer med alternativer til "traditionel" bådmaling?Jeg tænker på fx.gori el lign.Disse produkter er beregnet til beskyttelse af træ i ofte meget aggresive miliøer,og indeholder råd/svampe beskyttende egenskaber.Og så er de ved gud også noget billiger...
Min tanke er at starte med at behandle med fx.Hempitox mod råd og derefter male med den farve Gori(ex.hvid)man vælger.
Er jeg for langt ude eller hvad?
Godt nytår.jesper.

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Udendørs træ skal beskyttes mod råd og svamp, men det vigtigste ved Gori, er at det lukker UV lys ude, så træet ikke bliver "ædt" af sollys. Råd er ikke det store problem i det træ man bruger på huse, og til stakitter.

Indenbordstræ i en båd er ikke så vigtigt at beskytte mod UV-sollys.

Derfor er Gori nok ikke det bedste til brug i en båd.

Hvis du kan få fat i noget af det maling fiskekuttere brugere, så er det nok det bedste og billigste.

Jeg kan anbefale Ovatrol 1 + 2, det holder ihvertfald.

Mvh
ThomasB
Owatrol 1 + 2 er jeg selv yderst tilfreds med. De steder jeg har malet har jeg brugt Hempel Farvolin ("kuttermaling")- der er masser af farver at vælge imellem. O gså til et lille trick: Bland Owatrol i malingen, 15 - 10 % i grunderen og en sjat i slutmalingen, overfladen ser ud som sprøjtemalet.

Gert

Gert Nøjsen

Tak for responsen.Jeg må igang!!!!
Mvh Jesper H.

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
Hej Jesper

Jeg fik vidst ikke udført min handling korrekt.

Hvis du vil gøre noget godt for din træbåd er løsningen måske her: www.wolfs.dk
Hjemmesiden er for den tålmodige bådejer, men produkterne på denne side må være værd at overveje.
hilsen Lars

Lars Poulsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også