Tagspån / facadespån på sydvendt mur.

Hej alle.

Jeg har en sydvendt facade i træ på min 1st. sal, på nu værende tidspunkt er den beklædt med krydsfiner. Dette skal pilles ned da der er kommet rotter ind i huset, og de er gået i denne konstruktion, og gnavet et stort hul

Så når jeg har fået lavet en kloak der er faldet sammen (forsikring), samt under støbt en gavl, skulle der være lukket i jord højde. Og så skal facaden udskiftes, samt alt isoleringen

Jeg har så overvejet at bruge facadespån, men så kommer mit 1st. ??
På denne hjemme side skriver de at der skal være fuldlægtet bag spånende, men det er vist på et tag, og så er det jeg gerne vil vide om det ikke skulle være fint nok med en opbygning der er lavet med vindpap, lægter i ½ tykkelse i en afstand der passer med sømafstanden på spånen, og til sidst spån i 3 lag

Jeg regner med at vælge fyrrespån, og så give dem trætjære i lys mile brændt. Det skulle give en meget lang leve tid på beklædningen

Jeg vil gerne høre både for og imod, da der stadig er tid til at vælge andre løsninger, hvis dette bliver noget klamp, eller der bare skal ændres lidt på opbygningen med spån

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej alle. Jeg har en sydvendt facade i træ på min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser rigtig godt ud!

Jeg har tænkt på om man ikke kunne "tryk" imprernere dem, da jeg i sin tid var hos min Fætter (Børge Thomsen) lavede vi bla. nogle store hæveskyde dørs partier. Når disse var limet sammen og tørre, blev de lagt ned i et stort kar med imprenerings vædske og trykket ned ! Der lå de så i 8 timer.
Kunne man ikke tage tagspånen og lægge den ned i en fortyndet træ tjærer på samme måde ? Så må de da virkeligt blive holdbarer
Jeg havde tænkt på noget i den stil. Jeg har nogle plasttønder med låg, fylde sådan en med spånerne og der efter fylde den med trætjære. Jeg er bare bange for at det vil komme til at dufte af tjære inde i huset, og da væggen er ind til soveværelset er det ikke sikkert at det vil være så rart. Men lad mig høre nogle meninger om dette.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tagspåner kan fåes trykimpregneret også.

Men hvis man vælger cedertræ tagspån, også giver dem en gang olie inden de monteres, eller efterhånden som 1 række er monteret, også efterfølgende hele taget, så tror jeg man kan holde det flot i rimeligt langt tid, levetiden er jo i forvejen høj, så med gentagne behandling evt. hver 5 år eller sådan, så tror jeg man kan forlænge levetiden væsentligt.

Jeg ville ikke behandlet spåner der skal sidde indendørs udover måske med et gang rustik eller linolie, for at fremhæve spillet i dem.

Cedertræ med en gang flugger ceder grundingsolie kommer til at se sådan her ud.

 

Det fremhæver lige den mørke struktør i cedertræet, og giver et utroligt flot spil i beklædningen, kunne godt tænke mig at prøve samme på en tagspån beklædning, så må nok hellere få lavet et nyt sommerhus til Stella, med Ceder tagspån på taget.

Samme beklædning bare opsat ubehandlet. ( en kæmpe forskel )

Annonce
Skrevet af Håndværkeren den 31-05-2009 11:50
Jeg har tænkt på om man ikke kunne "tryk" imprernere dem, da jeg i sin tid var hos min Fætter (Børge Thomsen) lavede vi bla. nogle store hæveskyde dørs partier. Når disse var limet sammen og tørre, blev de lagt ned i et stort kar med imprenerings vædske og trykket ned ! Der lå de så i 8 timer.
Kunne man ikke tage tagspånen og lægge den ned i en fortyndet træ tjærer på samme måde ? Så må de da virkeligt blive holdbarer
Jeg ville så ikke benytte trætjære, men hellere en god grundingsolie.

Vi brugte selv samme metoder til at grunde rammer og karme til vinduer, det havde vi dyp kasser, hvor de blev sat i og stod så 5-10 minutter på hver side, og blev så løbende drejer rundt.

Bare overfladen er helt lukket med olie, så holder det faktisk utroligt længe, men det kræver også at olien er så tynd at den kan trække ind.
Tak for de gode råd ind til nu. Det ser godt ud det der cedertræ.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis