Trækrør til hifi mm.

Hejsa.
Jeg er ved at lave min nye stue. Jeg er nået til gipsen, så vil lige høreom der er noget jeg har glemt, inden det er helt for sent.

Jeg har trukket 1cm trækrør til 2x front og 2x baghøjtalere.

Jeg har et 5cm trækrør fra møblet som skal stå under fjernsynet op til midten af væggen, bag fjernsynet. Her skal trækkes 2 Hdmi kabler. Et til parabol, og et til Playstation 3 (Mediecenter/Internet mv...)

Jeg sætter et stikkontakt nederst på væggen til forstærker, playstation, parabol. Og jeg sætter en midt på væggen bag fjernsynet...

Er der noget jeg har glemt?

Skal jeg bare trække kablerne til højtalerne ud igennem gipsen i et lille hul? Ellert findes der nogle dåser som jeg bør bruge til dette?

Ligeledes bag møblet ved indgangene til forstærker... hvad gør jeg her...?

Og igen... hvad med parabol ledningen? Skal den også bare igennem gipsen, eller skal jeg sætte et af de der gammeldags TV/Radio udtag i væggen?

Håber der er en Hifi "Nørd" som kan hjælpe mig.

vh
Jannik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige været igennem samme omgang. Jeg har sat forfra dåser hvor ledningerne skal komme ud af væggen, og så sat blænddæksler på, som jeg har boret hul i til ledningen. Det har jeg gjort både i højttaler og forstærker enden. Jeg synes det giver et godt resultat. Overvej evt. at trække rør til sidehøjttalere og subwoofer også.
Så tag og lav en dobbelt dåse til subben, så der både er en stikkontakt og et blænddæksel til signalkabel. Jeg vil gerne tage nogle billeder så du kan se hvad jeg har gjort. Det bliver nok først imorgen jeg får tid til det.
Hej igen.

Nu har jeg fået trukket strøm til subben... det havde jeg også glemt:-)

Jeg sætter 2 slutdåser bag forstærkeren. i den ene kommer der 4 rør... (2x front + 2x bag) I den anden dåse er der 2 (Subben + TV kabel) ... Det virker meget logisk at lave det sådan... og så simpelthen bore 4 og 2 huller i blænddækslet.

På denne måde skal jeg heller ikke lave stik, og på den måde risikere at lave signalet dårligere...

Har dog fået lavet en lille fejl so far... Har alle mine stikkontakter samt anlæg og fjernsyn på samme fase... ævvv.... men tror det går
Ja... kører med 3's trådløse netværk... og vil så bare bruge det i playstaionen...

Tænkte at det var de smarteste løsning...

Eller er det dumt?
Jeg har også trådløst net, men har valgt også at køre kablet net i hele huset. Hvis du vil anvende Playstationen til at streame film og musik med giver det kablede net en mere stabil forbindelse.
Ok.
Subwooferen skal stå ved telefonstikket. Så jeg kan altid trække et netværkskabel igennem der senere hvis det er...

Min søde kæreste er lige kommet hjem, og synes jeg er dybt åndssvag, da jeg har sat en stikkontakt bagved fjernsynet også...
Jeg kunne selvfølgelig have trukket det igennem trækrøret ned til stikket ved gulvet istedet... Endnu en dummert:-)
nej, det er godt at du har sat en stikkontakt af bag ved fjernsynet, for ellers skulle du have haft et rør i væggen, hvor stikproppen kunne komme igennem udenbesvær, for ellers er det en ulovlig installation.

En doven Gør-Det-Selv, er en dygtig Gør-Det-Selv

Hvis du er ved at sætte dåser op og trække kabler så forbered endelig noget PDS og overvej at køre nogle optiske par igennem også (50nm multimode) - trådløs duer ikke ordentligt til mediestreaming - der er simpelthen ikke båndbredde nok - også selvom man trunker flere channels, kører med flere net etc etc. Et G netværk kan til nøds streame en dvd, et N+ netværk kan ikke streame en enkelt HD kanal, og hvordan var det lige med at andre skulle kunne være på nettet mens en ser film....

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis