Ejerskifte forsikring eller ikke?

Hej med jer.

Vi er i gang med at købe hus og kigger derfor på ejerskifte forsikring. Problemet er bare at der i tilstands raporten står UN for både VVS og EL det vil altså sige at ingen af de 2 ting er dækket med mindre det er tjekket og lavet af en autoiseret inden vi flytter ind. Men vi køber af et dødsbo som der ikke er flere penge i. Så vi ville selv skulle betale for det. samt at betale for at der bliver lavet et tillæg til tilstandsrapporten.

Jeg er meget i tvivl om at det kan svare sig for jeg ved der er noget gammelt el vi aligevel selv vil få lavet senere og vvs er vel også dækket ind under vores rør forsikring via vores hus forsikring.

Jeg mener så måske at vi bare skal nøjes med den billige basis forsikring da vi aligevel ikke får de extra fordele ved den udvidede?

Den udvidede koster 14500 og basis koster 8353 for 10 år altså 6000 mere.

Vi kan også vælge at få det tjekket med har i nogen ide om hvad sådan noget koster? Og hvad så hvis han finder ulovligheder? så er de aligevel ikke dækket.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Først og fremmest, så ville jeg snakke med jeres advokat om det. Men mine anbefalinger ville være, altid at få ejerskifte forsikring. Hvis der ikke foreligger ejerskifteforsikring skal ukendte fejl og mangler opgøres med sælger, men hvis det er et dødsbo så er der ikke nogle sælger at stille et krav over for. Så hvis der kommer kommer en kæmpe regning pga en eller anden fejl på boligen, så er det dig der står med regningen. Hvis du har en ejerskifte forsikring så kan du rette et krav mod forsikringsselskabet.
Jeg ville altid vælge en udviddet ejerskifte 15K er selvfølgelig mange penge, men i forhold til andre udgifter ved flytning, så er det peanuts.

Mht til UN (Undersøges Nærmere) bemærkningerne, så ville jeg tage en byggesagkyndig ud og kigge på det. Han koster 800 kr i timen, og så få et overslag på hvad fejlen koster og få rettet og så bruge det som krav til nedslag i prisen - Det er en begrundelse en sælger kan forstå, frem for man bare presser prisen for alle andre gør det. Sig til ham at han ikke skal kigge på andet end VVS og EL, og sørg for at ejendomsmægleren ikke lytter med. Tag evt din kone med for at snakke med ham mens du snakker med byggesagkyndig.

Nå, det var bare min mening
/Thomas
Problemet er at der ingen penge er at hente i boet lige meget hvad. Den pris vi har forhandlet os frem til er endelig. Så spørgsmålet ligger kun i om det er pengene værd at få lavet VVS og EL tjek samt betale for et tillæg til tilstands raporten og så 6000 oven i det for en dyere forsikring. For hvis det kommer til at koste os 15-20000 i alt så kan jeg altså få lavet meget el og vvs for de penge selv. Og sådan en gennemgang udbedre jo ingen fejl men beviser bare de er der så forsikringen aligevel ikke kan dække dem.
Hvis prisen er endelig, så er der nok ingen grund til at få en mand ud og kigge på det, med mindre du vil have et fornuftigt overblik over manglerne.

Hvis du helt vælger at droppe ejerskifteforsikringen, så står du selv med regningen hvis der er andre fejl i boligen som ikke er beskrevet tilstandsraporten. Fx hvis noget arbejde er udført ulovligt på boligen, eller hvis du finder svamp mm efterfølgende. Det er korrekt at man kan lave meget el og vvs for 20K, men man kan ikke lave meget tag for 20K hvis det er der fejlene kommer. I mine øjne er ejerskifte forsikringen (ud over advokaten) det dummeste sted at spare penge ved et boligkøb.

Mvh
/Thomas
Da vi købte hus kunne det overhovedet ikek svare sig at tage basis, da den faktisk intet dækkede.... Syntes lige du skal tjekke forskellen i policerne først..
Mit råd er at undersøge ejerskifteforsikringen grundigt og hvad den egentlig dækker. Dækker den virkeligt noget relevant for dig eller sandsynlige skader, når du samtidig har en god, normal husforsikring med udvidet rørskade dækning, kumme, glas osv?

Dækker ejerskifteforsikringen ulovligt el?
Det er ligegyldigt, da du alligevel påtænker at skifte el-installationen. Spild af penge.

Rørskade?
En god, normal husforsikring med udvidet rørskade-dækning dækker eventuelle VVS skader.

Hvis dit hus er "gennemskueligt", f.eks. murede vægge på sokkel, tag med spær og et tilgængeligt loftsrum, kan du selv (eller en ven) selv tjekke for råd i spær, utætheder og andre byggetekniske fejl og mangler overalt i huset.

Alle fejl og forhold der er nævnt i tilstandsrapporten, dækkes ikke af ejerskifteforsikringen. Sådan var det i hvert fald dengang jeg kiggede på sagerne. Kan du se hvor det bærer henad? Prøv at nævne 2-3 skader som du realistisk kan komme ud for, og undersøg så om ejerskifteforsikringen virkeligt dækker dette.

Da vi købte hus for anden gang for år tilbage, gennemgik jeg ejerskifteforsikringen grundigt. Jeg havde endda et møde med en teknisk kyndig forsikringsmand fra Nykredit, som endte med at han opgav. Han opgav simpelthen at sælge mig en ejerskifteforsikring, da dens fordele var minimale eller ikke-eksisterende, når vi tog vores andre forsikringer med i overvejelserne, samt husets stand (fra 1967, dødsbo). Han kunne kun komme med et par fantasi-skader som eksempel, så langt ude i fantasien, at jeg roligt "turde" afvise forsikringen.

Må jeg spørge... hvad er selvrisikoen hvis ejerskifteforsikringen skal tages brug? 12.000? Husk at regne det med.

Hvor mange skader kan forsikringen klare før den ophæves? 3?
Det er meget de samme tanker jeg har Metrik. Jeg overvejer kun basis forsikringen da sælger betaler ½ delen og derfor koster den mig under 4000 kr. Der kunne jo være et eller andet hvor den kan blive nyttig.

Og ja selvrisikoen er 28.000 pr. gang max 28.000 i alt. Men jeg er ret overbevist om at de ikke ophæve den?

Huset er gennemset af et familie medlem der er tømmer taget er nyt, korrekt lavet og godt isloeret. Murene er er mursten med hulmurs isolering. Det eneste jeg selv kunne blive bekymret for er faktisk EL og VVS, hvor jeg kender en fejl fra tilstands raporten på VVS og jeg kan se kablerner mellem huset og udbygninger er løst hængt op samt EL tavlen er fra 1912 lige som huset. Men netop de 2 ting bliver ikke dækket lige meget hvad pga. de 2 UN der er på VVS og EL.

Jeg havde nøjagtig samme oplevelse som Metrik - og kombineret med det, min almindelige forsikring dækker, var ejerskifteforsikringen helt i skoven.

Desuden var der på daværende tidspunkt nogen juridisk tvivl om, hvorvidt ejerskifteforsikringen overhovedet ville dække, når det var et dødsbo (noget med at overtage ansvar fra en ikke-eksisterende part). Om det stadig er gældende, ved jeg ikke.

Desuden synes jeg alt for ofte man hører, at ejerskifteforsikringen er svær at vride penge ud af, selv i klare tilfælde (er regnskabsfører for et vvs-firma, så hører om en del sager).

Ud over min egen viden fik jeg lidt hjælp af et par dygtige håndværkere til at vurdere huset (godt nok efter det var købt....) - men det gav mig en værdifuld viden om, hvad jeg skulle prioritere - og i hvilken rækkefølge. Jeg havde f.x. dømt taget til udskiftning, men det ligger stadig smukt på 9. år (dvs. snart 70 år gl.) og har ikke givet problemer overhovedet i mellemtiden. Så renterne af 130.000 har jeg da haft så længe ;-)

- og endelig selvrisikoen...  du er ca. 32.000 kroner nede, inden du får betalt din første skade. Og f.x. rørskader og råd snupper den alm. (udvidede) forsikring også, og så er der "groft sagt" kun konstruktive skader tilbage. Det må du så vurdere ud fra alder, konstruktion og stand.
Som den ene af mine "vurderingsmænd" sagde: "Når det hus har stået der så længe og ser ud, som det gør nu - så står det der også om 50 år".

Jeg skal således ikke råde dig fra ejerskifteforsikringen - den er god, især hvis man sover bedre med den under puden. Men overvej kraftigt, hvad du mener den kan gøre for dig - som dine egne forsikringer og de 32.000 ikke kan...


Mvh.

Jan R.
jeg ville tage den udvidet. Det er billigt i forhold til hvad det koster at udbedre fx et sprunget vandrør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis