Mønster til syselv bold

Hej alle.

Jeg har forgæves søgt efter et mønster for at kunne sy bløde små bolde. Mønsteret jeg søger er det som bruges til tennisbolde. Jeg ved jo godt hvordan det cirka ser ud, men hvis man kunne få en tegning slap jeg jo for at lave en masse forsøg.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hæ hæ
Jeg kan godt se pointen, og det er da nemt nok, tag en tennis bold og snit den op så har du en skabelon til et mønster.

V.h.  Håndværkeren
Hej håndværkeren.

Jaae jooe det var jo ikke lige det jeg havde tænkt mig, men ok og tak for svaret.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Skrevet af kovas den 03-06-2009 21:05
Hej håndværkeren.

Jaae jooe det var jo ikke lige det jeg havde tænkt mig, men ok og tak for svaret.

Mange hilsner Kovas
Der er jo mange måder at lave en bold på, hvis du går på bibioloteket og finder en ældre bog om syning af tøjdyr o.l. er der sikkert nogle mønstre i.
Ellers laves den af seks kanter der sys sammen i hånden.

Er ked af at måtte rette Håndværkeren på et af hans kerneområder...

Du mener vel femkanter.

Green

Den med femkanterne er rent matematisk en dedokaede, 12 femkanter der syes sammen.
Men det afhænger af hvad du skal bruge dem til, skal det være meget pænt er den med femkanterne god. Hvis det bare skal være hurtigt, og du skal lave mange, kan man bare lave en lille pude af to kvadrater som du syer sammen og fylder op. Ligesom de ærteposer man har i børneskolen.

Green

Annonce
Skrevet af green den 05-06-2009 18:30
Er ked af at måtte rette Håndværkeren på et af hans kerneområder...

Du mener vel femkanter.
Du har ret green, det var en slå fejl

En "rigtig" læderbold består af 32 felter, hvor de 12 er 5-kantede og 20 er 6-kantede. Men har ikke lige nogen tegning på det.

Du må dog kunne lave den selv, da du f.eks. starter med at lave 5-kanterne og herefter 6-kanterne med samme "side-længde" som de 5-kantede, så de alså passer sammen.

Og så er det vist bare at sy løs :-)

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Hej Alle.

Tak for svarene. Vi har efterhånden lavet en del forsøg ( det var dem jeg troede vi ku undgå) efter ideen fra tennisbolde. De bliver sjove skæve m. m. Har ikke været på biblioteket endnu. Jeg har selv en læderbold af 5 og 6-kanter. Forestil Jer en tennisboldstor bold nørklet sammen af 32 små tøjlapper. Måske er det noget for Håndværkeren :-), men det ligger vist uden for mine evner.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Næh Håndværkerens hænder duer ikke rigtigt til håndsyning i længere tid mere, det giver voldsomme smerter og kramper i fingrene. Så alt hvad der kan høvles igennem på maskinerne, kommer denne vej.
Der er kun 12 små tøjlapper i en dedokaede, men hvis det skal være nemmere, så klip to firkanter som er tre gange så lang som det er bredt, klip små hak i sømmerummet for hvert af de tre kvadrater, og sy dem sammen så det bliver en terning med seks sider.

Vil stadig gerne høre hvad I har tænkt jer at bruge de små bolde til.

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis