Køb af påhængsmotor

Hej
Jeg står og skal købe en påhængshængsmotor til en højhastighedsredningsgummibåd, som jeg har købt gennem mit arbejde. Til den skal jeg jo så have en påhængsmotor, og helst en der er lidt deroppe af hvad angår hestekræfer. Men må indrømme jeg er ret ny inden for denne verden, og har defor brug for lidt hjælp:)
Mit budget er på max 10.000kr og går efter en motor på en 25hk, plus minus. Er derfor også klar over jeg kommer til at kigge efter noget ældre og brugt. Har dog mulghed for at få det repareret hvis nødvendigt.
Men hvad skal man vælge og hvad skal man holde sig fra?

På forhånd tak

Mvh

Martin Nebelung

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Martin.

Det er meget svært at rådgive om, for som du ved kan nogen lider datteren andre moderen
I vore dage er der et rimeligt udvalg, skulle jeg selv ud og købe en motor i dag, tror jeg at det enten ville blive en Honda eller en Yamaha. Jeg har haft Yamaha som jeg var meget tilfreds med. Dog har jeg også haft en Evindrude som nåede at blive 10 år inden den var udslidt. Jeg har fra andre hørt at Mechury skulle være godt, men at der skulle speciel værktøj til for at reparere på den.
Den motor jeg dog havde længst, var en Britich Seagull, den holdt i 30 år uden at slå en eneste forkert "prut"
Men du skriver at det er en højhastigheds båd, og der vil 10 Hk. ikke være meget værd, der skal du op over de 50 Hk. naturligvis alt efter hvor stor båden er. En 15 fods kan godt bære 50 Hk. er den 20 fod kan den bære 200 Hk.
Husk at du skal have spedbåds kørekort for at måtte sejle i den.

V.h.  Håndværkeren
jeg ville vælge en yamaha fra 93 og frem med autolup for det er gode, pålidelige maskiner som godt kan arbejde, og de kan fås for omkring de 10k. Jeg selv har en 25hk yamaha 4t og det er en super motor, men ellers er der også suzuki fra 94 og frem også med automatisk smøring (det er og foretrække de har en lidt bedre sejl økonomi og forurener mindre)
Men lige meget hvilken motor du går hen og vælger, så find en der har fået sine service hvert år, og som er pæn og velholdt, for uanset motor holder den ikke bedre end den bliver passet.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Til håndværkeren: Heh ja det kan der være noget om, meen der må vel være nogle modeller der har klaret sig bedre end andre gennem årene...det er en mindre gummibåd med fast bund på 12fod. Har fået af vide at 25hk motor ville passe til den.
Ja det er jeg klar over, men det får jeg heldigvis gennem arbejdet

Til Grandoldman: Ja ved det, men det kan jo være man er heldig og finde noget

Til Ckdk88: Ok de mærker vil jeg prøve at kigge efter..

Er der andre sider end dba.dk og gul og gratis du/I kan anbefale at kigge?

Jeg takker for hjælpen


Mvh

Martin Nebelung

ja makker har selv prøvet 9,9 25 og 30 hk der må jeg sige en 3 cylender brugt yamaha med AUTULUPE DEN GÅR rigtig fint ingen rysterseler eller nogen slinger i valsen sådan en kan du godt finde brugt til 10 000 og selv om den er 10 12 år køre det bare derud ad , held og lykke med det. mvh møjsi

 

se evt her http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7950 der kan du få en yamaha 30hk nok til under 10000kr...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis