Højbede

Hej Havefolk

Jeg skal til at etablere nogle højbede og har i den forbindelse et par overvejelser jeg gerne vil høre jeres mening om.

Jeg har været en del rundt omkring på nettet inkl. dette forum. Der lader til at være enighed om, at det at gode grunde er en dårlig ide at benytte trykimp. træ i urtehaven mens der bakkes op om lærk (eller ultimativt robinie hvis man har mange penge).

Jeg regner med at skulle bruge 150 m høvlede brædder (28x120). Som jeg er orienteret koster trykimp. 8 kr/m mens lærk koster 20 kr/m. Det er jo alligevel en forskel, og da jeg har en rulle dampspærrefolie (0,2 mm PU-folie) i overskud kom jeg til at tænke på, om man ikke kunne beklæde kasserne indvendig med plastfolie, såder ikke er kontakt mellem det imp. træ og jorden. Samtidig må folien også begrænse opfugtningen af træet da der ikke er kontakt mellem den våde jord og træet, og det må være nemmere at holde på fugten i kasserne. Jeg er dog lidt i tvivl om PU-folien indeholder lige så mange giftige stoffer som det imp. træ.

Hvad siger I? Er ideen helt hen i skoven? Er der alternative forsalg til folien eller har I andre ting på hjertet så hører jeg gerne fra jer.

Venlig hilsen
JC

Venlig hilsen

Jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er også forskel i kvaliteten af det træ du tænker på at købe, og det tryk. træ du kan få til 8,00 Kr. m. er ikke bevendt til højbede, det er for tyndt. Du skal op i en tykkelse som teresse bræder, for at det kan holde. Din ide med plastick kan du godt glemme alt om, det vil muligvis holde på fugten i jorden, men det vil holde fugten på bagsiden af træet, med følgende råd og skimmelsvamp !
Jeg har lavet nogle højbede til en bekendt af Teresse bræder trykimp. og så foret den med simpel vindpap, og de holder da endnu  efter 6 år.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har gjort præcis det du skriver.......
og mine grøntsager kommer fint.... så ved ikke hvor meget gift der siver ud i jorden... måske slet ikke noget...

Mine trykimp. brædder er dog også gamle, så det meste gift er nok trukket ud....

om plasticen afgiver gift til jorden ved jeg ikke, men det er da muligt.Bliver spændende at se om der kommer råd og svamp på mine brædder i forbindelse med ovenstående indlæg.... jeg tvivler.
Skrevet af Håndværkeren den 28-05-2009 09:22
Der er også forskel i kvaliteten af det træ du tænker på at købe, og det tryk. træ du kan få til 8,00 Kr. m. er ikke bevendt til højbede, det er for tyndt. Du skal op i en tykkelse som teresse bræder, for at det kan holde. Din ide med plastick kan du godt glemme alt om, det vil muligvis holde på fugten i jorden, men det vil holde fugten på bagsiden af træet, med følgende råd og skimmelsvamp !
Jeg har lavet nogle højbede til en bekendt af Teresse bræder trykimp. og så foret den med simpel vindpap, og de holder da endnu  efter 6 år.

V.h.  Håndværkeren

Hej Håndværker

De trykimp. træ jeg har kigget på til 8 kr/m er i tykkelse som terrassebrædder (høvlet: 28x120) er det ikke den tykkelse du mener?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at der er større risiko for råd med plast på indersiden. Plasten forhindrer kontakt tíl den fugtige jord.

Nu her jeg ikke den store forstand på vindpap,men er det ikke noget med pap imprægneret med en slags bitumen? Tror du der holder de giftige salte væk fra jorden og afgiver det ikke selv giftstoffer? Nå, det er da en mulighed der er værd at overveje.  

Venlig hilsen

Jens

Ja du siger nok at plasten vil holde jordfugten væk fra træet, men når det så regner, hvilket det jo gør en gang imellem selv her i Danmark, så vil vandet blive siddende længe der hvor plasten ligger ind mod træet.
Og jo vindpap er der bitumen i, men da temperaturen meget sjældent kommer op på mere end 15-20 grader i sådan en kasse, er der ingen fare for at det åbner sig og afgiver noget det ikke burde.
Hvor finder du dog teresse brædder til den pris, for det er da godt nok billigt.
Hej Håndværker

Nu forstår jeg hvad du mener. Så kan man selvfølgelig diskutere had der er værst for træet. Om det er opfugtning fra jorden eller begrænset udtørringsmulihed på bagsiden. Jeg tror nu det er værre med jordkontakten.

De billige terassebrædder mener jeg såmænd at have set lige rund om hjørnet for os begge: Davidsen Tømmerhandel

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Douglasgran er godt - lige så holdbart som lærk og mere formstabilt - det har jeg bygget mange højbede i. Du kan få træet leveret i færdige længder lige til at samle hos savværket Thy

Muller
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også