Afblænding af elledninger??

Hej herinde,

Jeg håber der er nogle elektriker-kyndige herinde...
Det er fordi, at vores søn er begyndt at viste interesse for et par stikdåser vi har i 2 hjørner i vores stue. Ledningerne til stikdåserne er ført igennem kabelkasser. Vi bruger pt. ikke stikdåserne. Derfor tænkte jeg jo,  at det villle være kanon let bare at afmonterer stikdåserne og blænde begge ledninger af med 2 samlemuffer hver  - af den type, der er blind/ ikke har nogen udgang - dvs, hvor man samler i samme hul(ses oftest i lampedåser) http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/55490505.jpg
Og så simpelthen bare stoppe ledningerne ind i kabelkasserne og lukke disse, så han ikke kan komme til dem??
Er det lovligt/ OK??
Mvh.
Michael L.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv en søn der også havde den interesse og overvejde faktisk det samme som dig. Vi besluttede at det ville være bedre at lære ham ikke at rode dem, det ville jo så gælde andre steder han kom hen også. Man kan få (i IKEA) nogle "brikker" man kan sætte i hullerne så man ikke kan stikke noget derind, men jeg har ikke fortrudt et sekundt at vi har brugt den nødvendige tid til at lære ham, at det er nix-pille område. Det tog måske 2-3 uger og så var interessen væk.
citat fra Falck: Stikkontakter. Nye stikkontakter er børnesikrede i modsætning til ældre. Kom plasticpropper i dem alle, så barnet ikke kan stikke noget ind i dem og få stød.

http://www.falckmagasinet.dk/hjem_bornesikret

12 stk for 20kr i Ikea

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20098963


mvh johnia

det i nevner dem kan jeg godt huske de stikpropper den hedder "blindpropper" de var effektive på de ældre stikkontakter.? det er forgænger til pillesikring. i de nye stikkontakter.
hvis du mener du kan gøre det selv, er det jo ok! men hva nu hvis du ike kan!??

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Annonce
reglerne er på området omkring det med samlemufferne, kan din kabelkanal åbnes uden brug af værktør må der ikke være samlinger derinde, skal der bruges værktøj (skruetrækker eks.) må der godt være samlinger derinde. og som der bliver nævnt er de nye kontakter pellesikret dvs. der skal trykke i begge huller samtidigt for at der bliver kontakt.
en ny stikkontakt koster ca inkl. ramme 120 kroner afhening af hvor du jo køber dem så pynter de måske også mere:P

aut. el arbejde til tiden

ved udskiftning af stikkontakter skal den være uden jord hvis der ikke er jord i den allerede indstalerede stikkontakt. Oversat der må ikke monteres en kontakt med jordstik i hvis der ikke er jordleder i kablet.
Det er skam stadig relevant nok, - men hvordan dælen fik du fundet en 12 år gammel tråd frem ??   

  Den fremgik i listen på forummet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis