SABB 10HK type G fra 1973, ujævn gang

Hej

Jeg har sidste år købt en lille fiskerbåd med en Sabb 10HK type G.
Motoren går som sådan fint. Starter altid med det samme og kører fint.
Men nogle gange når man sejler langsomt ved 700-800 omdr/min i ½-1 time eller mere, begynder motoren at gå ned i omdrejninger, for kort efter at nå de 700-800 o/m igen. Når den først er begyndt på det, har man svært ved at få den til at holde op igen. Det eneste der rigtigt hjælper er at give mere gas mere end 1100-1200 o/m.
Så er der ingen problemer mere.
Jeg har indenfor den sidste måned tømt brændstoftanken og renset den.
Sat nye brændstof slager på.
Haft centrifugalregulatoren ude og renset helt, samt kontrolmålt alle fjedre.
Har skilt alle regulerings dele og renset og smurt dem og sikret mig at alt går let.
Koblingshus , regulatorhus og krumtaphus har været tømt og renset helt og fået ny olie.
Som sagt så kører motoren rigtigt fint, trækker godt og soder ikke.
Er der nogen der har haft samme problem.

  
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sidder og tænker på 2 ting. Måske kommer der lidt undertryk i tanken?? Ikke at der ikke kommer luft i tanken men at der ikke kommer nok.
Men jeg hælder mere til at den ikke køler ordenligt ved de omdr. måske vandpumpe ikke er effektiv nok i de omdrejninger pga. slid.
Kan du se om motoren bliver mere varm når den kører så længe i de omdrejninger?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det virker ikke som om at kølingen er defekt, når den først er blevet varm holder temperaturen sig meget konstant på ca. 52C på mit instrument. Den har i øvrigt fået ny temp. føler og instrument for ca. 8 mdr. siden, så jeg går ud fra at visningen er korrekt.


Det med udluftningen af tanken, hvorfor kommer symptomerne så først efter ½-1 times drift ved lave omdrejninger og aldrig ved højere omdrejninger. Det er også lige meget om tanker er halv fyldt eller fyldt.

Jeg kan sagtens ha' sejlet 1 timer eller mere ved høje omdrejninger, for derefter at gå ned på de lave omdrejninger. Symptomerne kommer da også først efter ½-1 times sejlads ved lave omdr, og altid kun ved lave omdrejninger og aldrig med det samme.


Den med generatoren der begynder at lade, måske! Og måske alligevel ikke.
Jeg har et lade/aflade Amperemeter i båden og jeg har aldrig lagt mærke til, at den lader kraftigere når fænomenet opstår. I øvrigt har jeg lige skifter generator, i det jeg godt ville ha' en omdrejningstæller tilsluttet, og den gamle generator havde ikke et W udtag til omdrejningstæller. Den gamle generator havde et andet lade mønster end den nye, den nærmest puls ladet med 1-2 sekunders mellemrum, hvor den nye holder spændingen rimeligt konstant. Problemet er det samme med den nye generator, som det var med den gamle.
Jeg vil dog ikke helt udelukke det, og vil prøve at måle på strøm og spænding når problemet opstår næste gang, men jeg tror desværre heller ikke, at det er det, der er problemet. 

Jeg tænker lidt på om det kunne være indsprøjtningsdyssen der soder til ved lave omdr?

Men alligevel ikke for motoren soder jo ikke!

Kunne der være noget i motoren der ikke bliver smurt ordentligt ved lave omdrejninger, så det kommer til at gå trægt efter noget tids drift ved lave omdrejninger?

Jeg ved ikke hvordan sådan en motor virker, men jeg har oplevet på en gamme mercedes dieselmotor at den stod og kørte op og ned i omdr.
Den var konstrueret så når man gav gas, var der en masse stænger der også åbnede for indsugningen i manifolden. Det var kommet gangske lidt ud af justering.

Ved ikke om noget der kan udvide sig lidt når den bliver varm??

Og nej jeg tror ikke på at dysserne soder til og ikke til alt efter omdr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det eneste der regulere hastigheden på en Sabb 10Hk er mængden af brændstof, luftmængden er konstant. Der er hverken luftfilter eller indsugnings manifold, blot en luft labyrint som sortere det værste skift fra.
Men jeg vil ikke udelukke, at noget der ikke er justeret korrekt, kan være årsagen, Men hvad?
Jeg har som sagt skidt alt reguleringsmekanismen ad, renset og smurt det. Alle justeringer har derfor også været skidt ad. Så jer har været nåd til at justere alt fra bunden igen. Men som sagt så var problemet der før renovering og det er der stadig.
Annonce
Ideerne kommer jo væltende når man sådan skriver i et forum og får nogle input.

Jeg skal for god ordens skyld lige nævne at når problemet opstår, så er det ikke et konstant selvsvings mønster at motoren kommer ind i. Som det er kendt fra græsslåmaskine o.l. som kan stå og variere i hastighed hele tiden, de går nærmest i selvsving.
Her falder omdrejningerne pludseligt for så atter at nå den indstillede hastighed.
Så kan der godt gå 2, 5, 10 måske 30 sekunder får næster fald i omdrejningerne kommer.

Jeg kom til at tænke på at det kunne være brændstof pumpen der var lidt defekt.
Så når den når en hvis temperatur (pumpen sidder i motorblokken) så kan den ikke holde tryk engang i mellem når den køre ved lave omdrejninger, lille mængde brændstof.

Vi kender fænomenet fra gammeldags cykelpumper hvor stemplet pludselig ikke kan holde tryk og går i bund.

I manualen til motoren, som ellers er ret omfattende, er pumpen ikke beskrevet, der henvises til forhandler for ombytning eller køb af ny pumpe, så hvordan den virker ved jeg ikke. Bortset fra at den drives af knastakslen til en af ventilerne.
Det er altså en pumpe som ikke har konstant tryk på hele tiden, men giver et "sprøjt" hver gang der skal diesel i maskinen.

Er der nogen der ved hvordan denne pumpe er konstrueret og om det kunne være problemet?
Hvis det er samme model, som på min 22 hk, så er princippet, at en knast giver en stang et tryk, som overføres til en membran, som så pumper olien videre. Membranen kan være slidt - der er et filter inden i - mit var helt "møjet til" - så jeg har lige ofret en ny pumpe - (rensede den gamle, men kunne ikke få den ordentlig tæt) - derudover så var der helt anderledes smæld i den nye. (Jeg har den gamle liggende - hvis du gider bevæge dig til Roskilde er den din - evt. til reservedele).
Jeg bestilte simpelthen ved importøren - du får lige den mailadr. jeg brugte: Erik Toftdal

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Gerhard

Det er det jeg prøver.
Har diskuteret mit problem med mine kollegaer, og vi tror ret meget på at det er pumpen den er gal med, den kan nok ikke holde tryk en gang imellem.
Hvis en ny kun koster ca. 1500 kr. så tror jeg at jeg køber en ny.
Ellers, tak for tilbudet.

Lige for at afslutte tråden!
Jeg har talt med Nord Sabb, han ville ikke sælge mig en ny pumpe, for han var sikker på at det ikke var det der var problemet.
Vi fik en længere snak, og kom frem til at den luft som motoren suger ind nok er for varm, så den får ikke ilt nok.
Så jeg har været nede i båden og gennemgå hele kølesystemet, her var der intet galt.
Erik fra Nord Sabb foreslog også at jeg skulle lade låget til motorkassen stå på klem når vi sejlede.
Jeg er gået lidt længere, og har monteret to blæsere helt oppe i toppen af den ene side af motorkassen, for at sikre at varm luft ikke hober sig op inde i kassen.
Jeg var ude og sejle i går i 2 timer, uden problemer, så det lader til at virke.
Så var det noget med den samlede varme sammen.. det undre mig bare at den så ikke havde de samme problemer med fuld gas... Men nu får du nok lige en eller to hk mere med frisk luft. ;)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis