SABB 10HK type G fra 1973, ujævn gang

Hej

Jeg har sidste år købt en lille fiskerbåd med en Sabb 10HK type G.
Motoren går som sådan fint. Starter altid med det samme og kører fint.
Men nogle gange når man sejler langsomt ved 700-800 omdr/min i ½-1 time eller mere, begynder motoren at gå ned i omdrejninger, for kort efter at nå de 700-800 o/m igen. Når den først er begyndt på det, har man svært ved at få den til at holde op igen. Det eneste der rigtigt hjælper er at give mere gas mere end 1100-1200 o/m.
Så er der ingen problemer mere.
Jeg har indenfor den sidste måned tømt brændstoftanken og renset den.
Sat nye brændstof slager på.
Haft centrifugalregulatoren ude og renset helt, samt kontrolmålt alle fjedre.
Har skilt alle regulerings dele og renset og smurt dem og sikret mig at alt går let.
Koblingshus , regulatorhus og krumtaphus har været tømt og renset helt og fået ny olie.
Som sagt så kører motoren rigtigt fint, trækker godt og soder ikke.
Er der nogen der har haft samme problem.

  
Hej Jeg har sidste år købt en lille fiskerbåd med... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja luften i motorkassen bliver tilsyneladende for varm.
En Sabb er konstrueret så "uheldig" at den suger luften ind højt oppe i kassen, for derefter at trække den ned gennem håndsvingskassen, gennem pumpehuset, op igennem stødstangsrøret og til sidst ind i topstykket. Så hvis luften ved indsugning ikke er kold fra starten, så går det åbenbart helt galt.
At problemet først kommer efter lang tids sejlads, er helt klart fordi det tager lang tid at varme hele motoren op, særligt det område inde i motoren hvor luften passere.
At problemet kun opstår ved lave omdrejninger er nok fordi, at den luftudskiftning motoren selv forårsager ved indsugning ikke er stor nok, til at holde temperaturen nede i kassen, ved lave omdrejninger. En større luft gennemstrømning, igennem motoren ved høje omdrejninger, køler jo også de områder hvor luften passere mere.
Så alt i alt, er det nok kun få grader at luft temperaturen bliver for høj. Det kører lige på grænsen når der køres ved lave omdr.
Efter montering af mekanisk udluftning af motorkassen er luft temperaturen i kassen nok faldet mindst 20­C.
Så ja, du var inde på noget af det rigtige med manglende køling. Dog ikke fordi at motoren ikke køler nok, men mere på grund af for tæt motorkasse sammen med den måde en Sabb suger luften ind på.

Hej EWP

Godt at læse du fik klaret det med rådgivning fra NordSabb. De er sku skide flinke :-)
Kan varmt anbefale at ringe til dem hvis man har SABB problemer, de er villige til at dele erfaringer.

Har selv lige fået tryktestet min pumpe og renoveret dysen for ca.600,-Kr hos dem (også en 10Hk GG maskine).
Det var desvære ikke det der gjorde at "hun" ikke kunne starte, det var vand gangen der var tæret i manifolden så der kom vand ind til udstødnings ventil, sædet begyndte så at tære og udst. ventilen kunne så ikke lukke helt tæt. Har lige haft toppen af og fræset sæder og slebet ventiler, venter kun på den nye manifold kommer med posten en af dagene, så der kan startes op igen.

Ønsker alle en god sejle sommer :-)

Ps... passer toppen fra en 8Hk på en 10Hk SABB ? ? De ser helt ens ud !

Mvh. Storm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis