osende græsslåmaskine

Min græsslåmaskine som er 10 år har fået det problem,at når jeg starter den kører motoren upåklageligt,men efter ca 30 sekunder begynder den at gå ujævnt og ryge.Tændrøret bliver meget sodet.Den står bare og banker og kører selv op og ned i omdrejninger.I mine øjne ser det ud til at den trækker olie med op forbi stemlet.Den bruger meget benzin.Luftfilter og tændrør er skiftet.Så er der nogen der kan fortælle hva pokker der pludselig går af maskinen.
Mvh
Torben

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De mest almindelige fejl kunne være:
1. Der er hældt for meget olie på. B&S=0,6liter sae30
2. Plæneklipperen har været opbevaret med cylinderen hængende nedad.
3: Du skriver du har skiftet luftfilteret, har du vædet det i olie?
   Tit gør folk det lidt for grundigt, så motoren har svært ved at trække vejret   
    igennem det, så går den som om chokeren er aktiveret hele tiden.

ame
Hmmm Jeg har lige skiftet olie og det viste sig at jeg ikke havde fået suget det hele ud.Så den har kørt med for meget olie.Det er blevet tappet ned til normal,men den bliver ved med at gå ujævnt og ryge selv om den har kørt ca 2 timer,så skulle olien da gerne være brændt af.
Mvh
Torben
hehe... Du er vel ikke kommet til at hælde olie ned ved luftfiltret;) Ved af erfaring, det oser temmelig meget;)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Så vil jeg gætte på der stadig er for meget olie på.
Lad den stå til den er helt kold og tjek så olie standen, så kan du regulere oliemængden til den passer, men regn med at den vil ryge lidt indtil den har fået brændt alt det olie af der er kommet rundt i systemet.
Men sørg nu for at få det gjort inden du kører mere med den, det er ikke godt for en motor at køre med for meget olie på.

ame
Jeg står selv med et tilsvarende problem, som jeg dog ikke har haft mulighed for at efterforske endnu.
I søvnløse nætter, hvor jeg tumler med problemet! :) , er jeg kommet til at tænke på, at benzinstanden nogle gange er sunket en del siden maskinen sidst er blevet brugt.
Min teori er at svømmerventilen ikke lukker ordentligt og benzinen løber via karburatoren ind i cylinderen og videre ned i bundkarret.
På den måde pladrer krumtappen benzin/olieblandingen op langs stemplet og pisser det ind på forbrændingssiden af stemplet.
Det kan den kun klare indtil en vis grænse, hvorefter motoren kvæles.
Så snart jeg får mulighed for det, skal olien skiftes og et nyt startforsøg, som jeg er spændt på at se udfaldet af.
Prøv og snus til oliepinden og fornem om den lugter af benzin mere end af olie. Og er oliestanden evt. for høj?
Er lidt spændt på udfaldet af din undersøgelse!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej Ktm
Jeg tror næsten at du har ret.Jeg havde det samme problem med min havetraktor,hvor svømmerventilen var slidt og den opførte sig på samme måde.Ventilen blev skiftet og traktoren kører igen(Hvorfor f----- tænkte jeg ikke lige på det).Maskinen står i sommerhuset,så der går lige nogle dage før jeg kommer i nærheden af den,men i får en tilbagemelding når jeg har fundet fejlen.
Mvh
Torben
Tog mig sammen og kørte op til sommerhuset og skilte kaburatoren ad.Og opdagede at der ikke sidder en normal svømmer på sådan en fætter.Der var et sugerør og en pakning hvor der en membranligende bobbel på.Så jeg rensede de dyser jeg kunne finde.Der var faktisk en del skidt i kaburatoren.Jeg samlede det hele igen og puttede ny olie og benzin på og rykkede 2 gange og nu kører den normalt igen.Hvad der skabte problemet ved jeg ikke.Om benzinen kan løbe over i krumtappen med dette system,tror jeg ikke da overfladen af tanken er under kaburatoren,så det må have været det ekstra olie der har lavet uorden i det hele.
Mvh
Torben
Kan man forestille sig at der kan forekomme en hævertvirkning, så benzinen på den måde kommer ind i maskinen?
På min sidder tanken over motoren, så her er der fin mulighed for at benzinen kan løbe direkte ned i sumpen.
Skal afsted efter en slangeklemme og så igang med at tømme olie af og hælde ny på, og så se om min teori virker på min egen maskine!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Sæføli´ var det da for meget olie der var på..
Kun 0,6liter

ame
Det virkede så! :)
Og den har nu holdt til en halv times drift, så motoren har tilsyneladende ikke lidt overlast ved alt det benzin i olien.
Nu vil jeg så investere i nye knive til den.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis