Ukrudt - fiberdug - presenning

Jeg skal i den kommende weekend fjerne en masse jord foran vores udhus. Når økonomien er til det skal der opføres en dobbelt carport, men indtil da skal området bare "braklægges".

Min tanke er at lægge granitskærver i den mellemliggende periode (kan sagtens være 1-2 år - der er jo mange projekter som husejer  ). I den forbindelse vil det jo være smart at lægge en fiberdug under, men undrer mig over, hvorfor man ikke bare kan bruge en billig presenning?

Kan man alternativ vande jorden med noget, der hæmmer fremkomsten af udkrudt? Mener ikke RoundUp / Glyphosat kan gøre det, da det trænger ind gennem plantens blade og derfor først kan anvendes efter udkrudtet er kommet op?


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke presenningen bliver revet itu når der kommer lidt vægt på granitskærverne.

Ukrudtsfrøenes spireevne eliminerer du ved at vande arealet med en natriumhydroxid opløsning. Hvis du har fliser som kan rammes af vandkandens spredebom, skal du holde dig under 200 gram pr 10 liter vand, da der er fare for at fliserne får et brunligt skær. 

Hvis du eller naboerne har husdyr, bør du dække arealet efter udvandingen for at undgå skader på dyrenes trædepuder.

NB: Kaustisk soda virker kun på spireevnen. Bortset fra alger og visse mosser er spiret ukrudt ligeglad med lidt kosttilskud.


Mvh. Christian

Kaustisk Soda er forbudt at bruge som ukrudtsmiddel,
ligesom alle andre ikke godkendte produkter.
Bare lige til en orientering.  

Kan du ikke så græs på arealet?
Så slipper du også for skærverne når du skal igang med byggeriet.

ame

Så kan Franke nøjes med at forhøje jordens basiske værdi. Frø er jo ikke ukrudt førend det påtænker at kigge op fra jordskorpen. Frøene som på uheldigste måde kommer i nærheden af den basiske jord, vil ligge i dvale til evig tid. Nye indflyttere tager nok ikke skade, men så kan man jo give dem en tiltrængt vandkur. Igen.  


Mvh. Christian

Men ulovligt det er det..
Og det er vel egentlig meget godt at man ikke bare kan hælde alle mulige kemikalier ud på må og få.

ame

Annonce

Dæk arealet natten over. Så er jorden tør og den resterende del af midlet er neutraliseret af jordens indhold.

Virker fortrinligt på algebegroede fliser, men stil noget på fliserne som trænger til at blive afsyret. Det er ikke ulovligt at afsyre møbler eller rengøre cyklen og du har stadig lov til at feje fliserne rene efter møbelafsyringen/afrensningen.  


Mvh. Christian

Natriumhydroxid udvindes af træ, så et kemikalie kan det vel ikke kaldes. Du kan selv udvinde det af aske.

For øvrigt drejer det sig om monopolstatus. Rodalon må du ikke bruge til algebekæmpelse, fordi det ikke er godkendt. At de andre midler til henholdsvis fliser, vægge og tagbeklædninger indeholder nøjagtig det samme som Rodalon, siger vist alt om loven, synes du ikke.


Mvh. Christian

Ok, har godt nok hørt den før den med sodaen, men jeg synes sgu det er ved at blive lidt for hankypanky med alt det lort folk render og hælder ud.
Bare læs div. tråde om emnet, hvis der kommer en mælkebøtte op i Fru Hansens græsplæne vil hun hellere drøne ned i den lokale og købe en dunk et eller andet og hælde ud, istedet for at bukke sig ned og hive lortet op af plænen.
Synes bare ikke om tanken, at vi pludselig skal til at købe vand på flaske som i mange andre lande, fordi vi har svinet hvores egen undergrund til med alt muligt unødvendigt kemi halløj.

ame
Forstår det bare ikke og nogle fortæller højt og flot om at de lige blander noget extra hidsigt high power gift til deres ukrudt ude i haven...
Hvis det så bare blev inde i deres egen have, så er det da kun dem selv,nå ja og så deres børn og kæledyr osv. det går ud over...!!

Men sådan hænger det jo desværre ikke sammen.

ame
Jeg har egen vandboring, så jeg har problemet inde på livet. Alt for mange vandværker har overskredet grænserne for pesticidrester, uden at der er blevet gjort noget, så fremtiden ligger ikke ret langt forude.

Mvh. Christian

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis