Spørgsmål vedr. grus til indkørsel/forhave af herregårdssten

Hej

Ovennævnte område består i dag af et område med 40*40 betonfliser og et mindre område med jord. Har gravet under de nuværende betonfliser; der er grus i cirka 30 cm+s dybde blandet om med få murbrokker og lidt sand af og til; men alt i alt ser gruset nydeligt ud (dog ret tørt). Spørgsmål: Kan vi ikke bare stampe det eksisterede grus og ligge herregårdssten ovenpå? hvordan kan man teste om det nuværende grus er stampet nok; sat sig nok efter de mange år...? og dermed er bæredygtigt nok?

Eller hvis vi graver det op; kan man godt genbruge det? det virker dog ret tørt... det har ligget der i flere år.

Der skal står to biler og j vil grave cirka 30 cm. Der ligges op til bundsikringsgrus, stabil grus og afretningsgrus/sand - er det ikke nok med alm. grus over det hele i stedet for de tre typer? altså ; vil gerne være pragmatisk; hvis der kommer noget sænkning efte rnogle år ved hjulsporerne, så kan man vel taqge stenene op og efterfylde grus?

Er der forskellige gruskvaliteter? kender nogen grus 8?

hvis vi fjerner 30cm; skal vi bruge 10m2 grus; skal vi bruge en vognmand til det? wor fås det billigst? vi bor i Gladsaxe; Big bags er alt for dyrt!!



kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer ret meget an på, hvad det er for noget "grus" der ligger nu, hvordan vandforholdene er (løber der meget vand til?). Er der fald på indkørslen og skal bilen dreje på den - eller køre lige ind.

Den helt rigtige fremgangsmåde er á la den, du beskriver efterfølgende, MEN nu er en bil faktisk ikke det, der trykker hårdest på en belægning. Har ofte brugt kun at lægge 15-20 cm stabilgrus og 3-5 cm afretning (ikke fået klager endnu ;-)

Hvis din indkørsel hidtil har ligget ok uden væsentlige kørespor, så kunne man godt chance bare at komprimere, rette af på ny og lægge fliser.

Husk at bruge noget ordentligt fugesand - enden knust beton eller noget skarpt grus. Strandsand er forbudt!!!! Er dine fuger i orden, vil kun en meget lille del af regnvandet trænge gennem fugerne - og kunne lave ballade nedenunder!


Mvh.

Jan R.
Sørg for et godt fald på din indkørsel.

Du kan fundere og komprimere efter alle kunstens regler, men hvis faldet er for lille, vil vand sive ned og holde sandet fugtigt om vinteren. Når det så fryser, udvider det fugtige/frosne sand sig og løfter indkørselen en lille smule.
Det giver hjulspor når din bil så efterfølgende trykker det ned igen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Tak Jan R. for dit svar

Ved ikke rigtig hvilket grus det er, men det virker bare ret tørt og lidt løst. Man bør kunne teste det på en måde... Området er jo cirka 25 kvm ift. vandmængde og der er fald i den ene retning i dag mod huset (vi har aldrig oplevet regn i kælderen); hvis j får mulighed for at tilslutte en rist til regnsvandsbrønd; vil j gerne lave fald i begge retninger mod den aflange rist. Bilen skal køre ind helt lige.

Ja, J er meget til at tage chanchen. Orker ikke at fjerne så meget grus, køre væk og hente og ligge så meget grus. Transporten og gruset er jo ret dyr. Der skal dog nyt grus i området med jord, op til huset mm. BEtonfliserne har ligget de rlænge; nogle er dog knækket og nogle er sat sig i kanterne.

OK med fugesand; har hørt man kan få noget der forhindrer ukrudt.

 



kh. hilsen Mr. GDS 0

Hvis muligt - så sørg for at få fald væk fra huset de første 2 meter (min. 1 meter) og lav så en rist derude. Buch's indlæg er meget rigtigt!

Hvis det er strandsand, du har under de gamle fliser - så skal du overveje det en ekstra gang.
Smid evt. fibertex nedenunder stenene - jeg er neutral mht. den påståede holdbarhed af belægningen, men den gør det meget besværlig for myrer at underminere den!

Held og lykke med det!


Mvh.

Jan R.
Annonce

Tak endnu en gang Jan

Jeps., j vil prøve at få min 1.m  og gerne 2 m fald væk fra huset; Det skal jo nemlig passe til at bilens forhjul skal køre over risten og holde i området med faldet væk fra huset.

J har overvejet fibertex; det skulle også hindre kørespor, da det forankrer. og det skal altså ligge mellem gruset og sten/afretterlaget.

J tror ikke der er stransand....

 



kh. hilsen Mr. GDS 0
Som jeg husker det, skal fibertexen ligge mellem afretningsgrus og fliser. Kun ved køregrus som belægning skal dugen ligge med et par cm sand over aht. beskyttelse af dugen.

Mvh.

Jan R.
Jeg mener at fibertex er fuldstændig unødvendig i indkørsler...

Lav fald væk fra huset min. 2 0/00 og gerne ud i en hæk eller bed eller et andet sted der kan tåle meget vand...

Tag dine fliser op og kør en enkel tur over med en pladevibrator -ret af med afrettergrus -og læg så dine Herregårdssten som du vil have dem - ligger du dem i forbandt holder de bedre i.f.t. vrid m.m.

Kør til sidst over stenene med pladevibratoren gerne med gummiunderlag - men husk at fej MEGET grundigt inden..

God arbejdslyst....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis