Gulvspånplade eller 10mm std. spånplade?

Hej Jeg er ved at istandsætte et ældre hus. I den forbindelse skal der lægges nye trægulve i køkken, alrum og stuer. Efter vi har afmonteret det gamle parketgulv, er der det gamle plankegulv tilbage. (plankerne fejler ikke noget, men det er en smule ujævnt) Spørgsmålet er så om det er nødvendigt at lægge 22mm gulvspånplade som undergulv eller kan jeg nøjes med 10mm standard spånplader. Min tanke er at plankegulvet bærere jo allerede, så pladerne skal mere eller mindre kun benyttes til at jævne gulvet. Der skal for resten efterfølgende lægges nyt parketgulv ovenpå. Jeg har brug for lidt råd. pft
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lagt trægulvet direkte på det eksisterende plankegulv, jeg benyttet de whisperfloor under som vist ikke fåes mere, men der vist flere alternativer.

Det er en 6mm underlagsplade som kan tage større ujævnheder i gulvet.
Det ligner celotex plader, og de måler 400 x 600 mm.

Tæppeland har sådan noget undergulv der tager ujævnheder og trinstøj.
Vi har lige købt til hvores køkken, stue og entré, mener også det er 6mm.
Det er sådan nogle grønne celotex agtige plader.
De har også nogle på 9mm.

ame

Hej

Tak for jeres svar.

Jeg er så småt kommet frem til at jeg vil benytte 10mm std. spånplader. Plankegulvet er næsten 30mm, så det skal nok holde. Derudover skal gulvet isoleres, men det kan gøres nedefra da der er en god krybekælder.

Men vil lige for en sikkerhedsskyld se lidt nærmere på jeres alternativer.

mvh
Mads
Bare lige et indput.
Hør Mads, du har da vist aldrig prøvet at isolerer nedefra i en krybe kælder
Så tror jeg nemlig ikke du ville skrive: det er nemmere !!!

V.h.  Håndværkeren
Det er nu ikke så slemt at isolere kælderen nedefra, hvis der er plads nok til at komme rundt. I vores er frihøjden ca. 70 cm, og det er da en fin højde at arbejde i. Og trods alt nemmere end at brække hele gulvet op....

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Lad os nu se hvad du siger når du har isoleret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis