Erfaring med at lave kælder ved nybyg? god idé ?

Davs

Da vi skal byge hus om 1-2 år er vi igang med at undersøge hvordan vi skal gøre osv. Vi er kommet frem til at det skal være et 1 plans hus.

Så var det jeg tænkte om prisen for at lave kælder, om det kunne svare sig. Den umiddelbare mening med kælderen var at den skal fungerer som værksted (Ca. 70m2 kælder, dvs. ikke kælder under hele huset).

Jeg mangler så for/imod en kælder til netop denne brug.

En begrundelse for at lave kælder er at grunden nok bliver en almindelig parcel på ca. 800kvm, med et hus på ca. 220m2.

Der skal IKKE være bjælkelag fra kælder til stueetage, men støbt dæk..

Håber I har noget godt input, syntes det er svært at finde noget på nettet om emnet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes at din ide lyder fint, jeg ville dog nok have fuld kælder under hele huset, prismæssigt er det pebbernødder. Og så ville jeg ikke have kælderen dybere end at lofts højden i kælderen ville ligge en meter over jordhøjden. Det vil give mulighed for et ordentligt lysindfald fra vinduer. Vinduer nede i lyskasser giver altså et dårligt lys i en kælder. Og hvorfor så ikke lade garagen være i kælderen også, med en slidske ned, det var meget brugt i byhuse en årrække.
Men men ! Spørgsmålet er så om du må bygge på den måde i det kvarter du ville købe en grund, der er efter hånden så mange restriktioner at vi vel helst skulle bo i skotøjs æsker alle sammen. Tag en tur i et hviket som helst parselhus kvarter i vore dage, det er da så fantasi forladt, der er ingen "sjæl" idet mere.

V.h.  Håndværkeren
Og især en ting som mange husmødre mangler i dag, et viktualie rum. Du ville også kunne få fyrrummet eller teknik rummet ned i kælderen. Jo der er virkelig muligheder i "skidtet"
jeg ville absolut ikke lave fuld kælder - ikke alene koster det jo en portion penge at lave den slags - men tænk på al pladsen. Ja du kan lave biograf, gæsteværelse(r) osv - men du har altså også 220m2 ovenpå. Jeg er selv opvokset i et stort hus og man bliver overrasket over hvor få kvadratmeter man bruger regelmæssigt. Og jo, jeg elsker at have plads og synes da absolut også du skal have et fedt værksted - men 220m2 kælder er sgu lidt vildt....med mindre du har en kæmpe familie
Jeg er selv vokset op i et hus på 300kvm, og kan da udemærket huske at min mor var pænt træt af det, når der skulleg gøres rent (eller rettere sagt det skulle der hver dag)

Jeg skal IKKE have 220m2 nedenunder også, det er ALT for stort og bliver ALT for dyrt..
Annonce
Vi har et 1½ plans hus og fortryder at vi ikke fik gravet ud til en kælder, jeg kan let bruge en kælder til dæk, ølkasser, ski, havemøbler, værktøj osv.
Så kunne vi spare at lave div. skure i haven, skure skal vedligeholdes og er mere krævende end en kælder. Kælderen behøver ikke være så pænt og skal ikke holdes på en renlighed-niveau som de øvrige etager.

 

Hvordan er jeres kældervægge lavet ? støbt fundablokke, med armering også nogle dræplader på ydersiden ?, og hvad med kælder loft ??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis