Udskiftning af tændingslås

I nat var der et svin der prøvede at stjæle min bil (corolla 90). Han smadrede tændingslåsen, så den skal fixes. Spørgsmålet er: Kan man nøjes med at udskifte låsecylinderen eller skal hele huset skiftes? Hvis B), skal det så trækkes af ratstammen eller hvordan? Hvis jeg kan nøjes med at udskifte låsecylinderen, er det så noget man selv kan fikse? Forresten er der nogen der har nogen idé om hvad stumperne koster hos en hugger og hvor mange timer en mek skal bruge på at udskifte tændingslåsen?

Mvh. Ulrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ulrik

Man kan ofte nøjes med at skifte låsecylinderen og måske bundstykket, hvis det har taget skade. Hvis de har smadret mere end cylinderen skal det jo nok også skiftes.
Cylinderen er monteret med knækbolte, så det ikke bare lige kan skilles ad, så der skal du have 2 nye.
Uanset om du får en ny eller brugt låsecylinder, skal den kodes om, så jeg vil skyde på at det hele tager en halv dags tid. Måske mere, afhængigt af mekanikeren...

Hvis du har mod på det, vil jeg mene at det langt hen ad vejen er gør-det-selv-arbejde, du skal dog have kodet cylinderen på et værksted. Men det er selvfølgelig op til dig selv..

Held og lykke.
Mvh. Martin
Når du siger kodet cylinderen, mener du så sådan at den passer til min gamle nøgle?

Jeg søgte lidt info på google, og det viste sig at man kan tage cylinderen ud ved at dreje nøglen over på ACC og så trykke en lille studs, der sidder 7-8 cm nede på ydersiden. Jeg kan bare ikke dreje nøgle over på ACC, så det er den store tur.

Ringede til nogle huggere og de sagde at man kunne dreje de to bolte ved ratstammen af med hammer og mejsel. 400 kr. for stumperne (inkl. nøgle), så jeg giver det et forsøg. Bare så træt af biltyve!
Så er den fikset.

Købte en tændingslås inkl. ratlåshus hos hugger for 400,- samt en 1cm bred mejsel og to bolte hos marskandiseren for 60,-. Det tog 5-10 minutter at dreje sikkerhedsboltene ved ratstammen af med hammer og mejsel og fem minutter at skrue den nye tænding i, så nu spiller det hele igen, bortset fra at jeg nu har forskellig nøgle til dør og tænding, hvilket er til at leve leve med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis