Jordforbindelse i lejlighed

Hej,

Vores lejlighed i en ældre bebyggelse fra '65 har ingen jord indlagt, hvilket er gældende for hele bebyggelsen. Ikke noget problem i selve lejligheden, men de fleste lejligheder har en vaskemaskine placeret i kælderen - og alle har større eller mindre problemer med, at de giver stød.

a) Vil opgradering til HPFI-relæer fjerne dette problem (nej vel)?
b) I andre opgange har man jordet vaskemaskinerne via vandrørene (og det er jernrør, der er i jorden ), men er det stadig lovligt?

Vi arbejder på at få generalforsamlingen i ejerforeningen til at godkende, at der skal indlægges "central jording", men der er ikke videre gehør for det.

Mvh.

Jan R.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opgradering til HPFI? Hvad har I i forvejen? Uanset hvad vil en fejlstrømsafbryder ikke fjerne problemet.

Jording via vandrør har været lovligt, men er det ikke idag - dvs. såfremt installationen var lovlig da den blev udført er den også lovlig idag - er vaskemaskinerne dog blevet tilsluttet indenfor nyere tid må de ikke jordes via vandrørene.

Min umiddelbare anbefaling uden at have set installationen vil være at få lavet en lokal jordforbindelse i hver vaskekælder til maskinen. Dvs. der skal bankes et jordspyd i og maskinparken skal tilsluttes der. Afhængig af hvilket gulv I har i kælderen skulle det være en overkommelig opgave timemæssigt og materialeprisen skulle absolut også være til at overkomme.

Hej Steinaa,

Har gamle porcelænssikringer - som skal udskiftes med HPFI inden for et par måneder.

Jamen du har bekræftet det, jeg havde på fornemmelsen. For at gøre det mere besværligt, er hver maskine tilsluttet de enkelte lejligheders eltavler. Kan man lave en fælles jordforbindelse til dem? Eller skal det være separat (det påstår administrator, han har fået oplyst).

 - og nej - jeg skal ikke lave noget selv, men når administrator ikke er vildt teknisk, så er det ikke altid han får udfordret vores leverandører nok. - og sjovt nok skriver de regning på det, de får at vide, de skal lave....


Mvh.

Jan R.
Der er ikke noget i vejen for at jordforbindelsen er fælles. Men rent installationsteknisk kan det være nemmest at lave et jordspyd ved hver maskine.

Og du kan roligt spørge (det er vel det der er formålet herinde) - jeg skal ikke "dømme" nogen - jeg plejer kun at fare op når der bliver spurgt ind til om man selv må lave enten det ene eller andet; eller der bliver snakket om at der skal komme én og "godkende" installationen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis