køb af vandscooter i england/sverige

Hej..

Vi er nogle stykker der vil købe en vandscooter, og med de lave kurser, specielt i de 2 lande er det planen at købe der.

Nogle der har erfaringer med at købe vandscooter/jetski i Sverige/england?
og som har en god hjemmeside dertil.

Harske
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Harske.
Måske det var en ide at undersøge om i må bruge den der hvor i bor, det er ikke alle steder de er tilladt at sejle med.
Skrevet af harske den 25-05-2009 09:57
nyere modeller er lovlige.

Det er ikke et spørgsmål om lovlighed af fartøjet - det er et spørgsmål om lovlighed af brugen af fartøjet. Det er to forskellige ting, og i den gamle sag du henviser til, blev spørgsmålet frafaldet fordi der var tvivl om det var en båd eller en vandscooter.

I bl.a. Meddeleser fra Søfartsstyrelsen L står en vandscooter defineret som:

»vandscooter«: et fartøj med en længde på under 4 m, som har indbygget forbrændingsmotor med vandstrålepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som er beregnet til at skulle betjenes af en eller flere personer, som sidder, står eller knæler på – snarere end i skroget

Pointen er her om man sidder ovenpå fartøjet (en vandscooter) eller sidder i fartøjet (en båd).

Når man har fundet ud af at der er tale om en vandscooter kan man om brugen af disse læse Bekendtgørelse om regulering af sejlads med vandscootere m.v. hvor det i § 2 bl.a. står:

§ 2. Sejlads med vandscootere m.v. på søterritoriet er forbudt.

Stk. 2. Sejlads kan dog ske efter tilladelse fra kommunalbestyrelserne. Kommunalbestyrelserne kan meddele tilladelse efter forhandling med Søfartsstyrelsen samt de lokale myndigheder, herunder fiskeriinspektoraterne.

Der er altså ikke tale om et forbud mod vandscootere, men om et forbud mod brugen af vandscootere. Vil man gerne have mulighed for at sejle med en vandscooter i Danmark, skal man søge sin kommunalbestyrelse eller finde en kommune, hvor det er tilladt.

Så det vil jeg foreslå at I gør, inden I køber en vandscooter.

WS

Med lov skal man land bygge!!! hvorfor fanden kan regeringen ikke lave en lov som er ens for alle, og som giver klarhed på området..

P.s inden man køber en vandscooter skal man sikre at den er ce mærket(sikkerhedsstempel)...

Skrevet af harske den 25-05-2009 16:25

Med lov skal man land bygge!!! hvorfor fanden kan regeringen ikke lave en lov som er ens for alle, og som giver klarhed på området..


Nu bor du jo i Århus, så der er vel ikke så langt til banen i Grenå.

Ellers er der en interessant dom som du kan læse, hvis du har lyst. Det der gør den interessant er at der er dissens vedrørende bekendtgørelsens gyldighed i forhold til EU-retten.

Skriv til dit folketingsmedlem, og forklar at bekendtgørelsen ikke skal regulere på baggrund af fartøjstype, men på baggrund af støjbelastning og sejladsmønster. Så kan det være at vi får det lavet om.

WS
Annonce
Er lettere chokeret over sagen. ufatteligt de ikke tænker fremad, og tilgodeser udviklingen af vandscooterne. Det handler vel om at sammenligne den med en båd. vandscooteren larmer mindre, og er mere miljøvenlig end en motorbåd. thats it!!!!!... helt uforståeligt...
ja måske man skulle skrive til en af de der højtlønnede politikere for at få lavet om på en ufattelig sag...

Sammenligner man styreegenskaberne på en vandscooter og en båd så er der en væsentlig forskel, så en ide kunne være, at lave en lille vandscooterprøve a la speedbådsprøven. Måske dét kunne få dem på andre tanker... 
Skrevet af harske den 25-05-2009 20:00
Sammenligner man styreegenskaberne på en vandscooter og en båd så er der en væsentlig forskel, så en ide kunne være, at lave en lille vandscooterprøve a la speedbådsprøven. Måske dét kunne få dem på andre tanker... 

Du kan evt. starte med at skrive en e-mail til miljøministeriet for at bede dem om at revurdere sagen eller i det mindste give dig en god begrundelse for den nuværende bestemmelse. Hvorfor skal der gælde et generelt forbud imod vandscootere? Har de tænkt på at udviklingen har gjort dem støjsvage og sikre?

Og så kan du foreslå dem en ny regulering. Det kunne f.eks. være ved at lade det være lovligt at sejle en kilometer fra land, og udenfor fiskeområder indtegnet på søkort eller noget i den retning, og at det skal være muligt at sejle med passende hastighed ud fra kysten. Måske kan du selv finde på en god regulering.

Det kan være at du har et godt argument i at den nuværende bekendtgørelse rent faktisk er i strid med Miljøbeskyttelseslovens §1, stk. 2, 3. punkt fordi bestemmelsen forhindrer dig i at nyde naturen på en spændende måde til gavn for friluftslivet. Du kan da i hvert fald prøve.

For mig virker det i hvert fald barokt at der uden speciel grund er en bestemt fartøjstype man ikke må sejle med på hele søterritoriet, men jeg har ikke selv en, så jeg gider ikke gøre det til en sag for en gruppe på Facebook :)

God fornøjelse - jeg håber en dag at se dig i TV om sagen.

WS
Jeg synes debatten lige pludselig blev lidt afsporet :)

"Spørgsmålet som tråden startede med lød: Nogle der har erfaringer med at købe vandscooter/jetski i Sverige/england? og som har en god hjemmeside dertil"

Det spørgsmål kunne jeg også godt tænke mig at få svar på.

Mvh, Knud
Det ser da ikke sådan ud vel, og når den stort set ikke må bruges i DK. er spørgsmålet vel egentlig uinteressant.

V.h.  Håndværkeren
Det er faktisk hamrende uinteressant om de må bruges eller ej. Det er til gengæld meget interessant om nogen har erfaringer med hvor man kan få dem til en god pris, og om nogen kender nogle gode sider.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis