Maling på fuge krakkelere

Hej

Vi har netop malet ovenpå vores fuger, som har tørret et døgn (http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugemasser_proff/ms_byggefuge_522) i hjørner hvor vægene mødes. Da malingen tører så har den krakkeleret , hvad kan vi gøre forkert?
Fugerne mellem væg og loft er de samme, men her benyttes end anden maling med mindre glans og vi malede fugerne over 8 timer efter fugen var lagt, her krakelere malingen ikke.
Tidligere har vi malet med samme vægmaling, som krakkelere nu, på samme fuge uden problemer.

Hvad kan vi gøre for at få det pænt?

\\ n.c.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden indvendige hjørner males stryges der en stribe acrylfugemasse på.  Derefter males med alm. væg/loftmaling.  Jeg tror i Jeres tilfælde simpelthen der er kommet for tykt et lag maling i hjørnet samt at I ikke har givet det elastisk acrylfugemasse først.  Det kan nås endnu:  Læg en stribe fugemasse i hele hjørnet og stryg den med en våd finger, mal med et alm. tyndt lag maling når fugemassen er tør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
acrylfuge er noget fanden har skabt og bør kun anbefales af malere og andre ukyndige  (nu får jeg på tæven af de første 10 malere...men pyt det går nok)

Smid acrylen ud og brug istedet en malbar polymer-baseret fuge. F.eks. har sika en der hedder LM15 ligesom danalim har en der hedder byggefuge. Den krakelere ikke ligeså let som acryl, den kan overmales og er 1000 gange mere holdbar.
... det er også en polymer baseret fuge jeg har lagt, som i kan se jeg har linket til Danalim MS byggefuge 522 (prof kval). kan optage bevægelser +- 25%

Som nævnt, så har vi tidligere ikke haft problemer med at malingen har krakkeleret på den, men denne gang driller det TIL stor frustration.

 

ja det var fandme en skidt tilbagemelding at få

Hvis det er en stor tyk fuge - svært at vurdere på billedet - skal den jo have lov til at tørre før den bliver malet. Alternativt kan du jo altid male først og male efterfølgende.

fugen burde ikke krakelere med mindre du gør noget forkert. hvor bred og dyb er fugen?
fugen er ca. 8 mm +- 1 mm

Det eneste vi kan få problemet til at være er den pågældende maling, men som nævnt, så har vi brugt den på samme type fuge før uden problemer. Fugen er malet over to gange, anden gang krakkelerede den også :-(
Malingen er fra Sadolin, og er bestemt ikke den billige type, kan vi se på vores kontoudtog fra banken ;o)

Vi lader fugen stå et par dage, og så maler vi over den igen igen.


 

Annonce
normalt siger man at en fuges dybde er det halve af bredden - tror dog ikke det er årsagen i dette tilfælde. Faktisk er jeg spejl blank - måske jeg skulle anbefale at prøve med acryl  
Jeg har også brugt MS byggefuge og syns den er rigtig god. på billedet er det ikke fugen der er revnet men malingen og måske er det der problemet ligger, hvilken maling er der brugt? der står også på emballagen at de fleste malingtyper hæfter på den, men måske ikke den i har brugt. lav en prøve på en plade eller lign. som ligger i konstant temperatur. dvs. en fuge som er malet over som ligger i et rum uden de store temperaturforskelle.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også