Vinterkonservering af motor

Hvad skal der "hældes" på en saltvandskølet BUKH når båden skal stå på land vinteren over?

Per

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Per
Først kører du motoren varm således at du er sikker på at termostaten er fuldt åben. Da det jo er ved at være vinter skal du nok lade den kører 20-30 min.!Sluk motoren og luk for søventilen for kølvand.
Køb noget frostvæske som også beskytter mod korrosion.Følg blandnings forholdet på dunken og bland ned til den temperatur du ønsker at sikre dig til.
Kølvandsslangen bringes ned i blandingen hvorefter motoren startes. Sørg for at slangen hele tiden er i blandingen. Den må ikke suge luft da der ellers er risiko for at impelen løb tør og brænder af. Når dunken er tom slukkes motoren (inden)og du forsætter indtil du har kørt 10-15 liter igennem.Nå det er tilendebragt sætter du atter slangen på søventilen.Søventilen skal skal naturligvis forsat været slukket.
Hvis du vil gør lidt for miljøet er det en god ide at sætte en spand under for at fange motorenkølvand.

henrik1
Hvornår kan man være sikker på at termostaten er åbnet så motoren får frostvæske ? . Min Volvo Penta kører efter instruktionerne 20-30 min. før man stopper den for at tømme blokken for vand med en ventil på siden. Til sidst følges ovenstående procedure med frostvæske. Hvem ved hvad der er det rigtige ?

Med venlig hilsen

Søren
Som mekaniker bla. på lidt større bådmotorer er det fast procedure at skifte termostaten årligt. Særligt saltvandskølere har tendens til aflejringer omkring termostaten.
Det er en billig forsikring mod overophedning; det er meget surt at renovere en motor, der har været for varm pga. en termostat til 100,-.
Man kan så benytte sig af termostatens fravær til at konservere maskinen; skru dækslet på uden termostat, med de gamle pakninger, og kør din konservering.
Det er i øvrigt en god idé at bruge rigtig konserveringsolie (indeholder ikke "sæbe" og polymer som multigrade-olie). Denne skal selvfølgelig skiftes igen før sæsonen...
Mvh Viggo
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis