pool opvarmning

er der nogle der har en god ide til opvarmning af pool på ca 48000 L nedgravet

jeg vil have nogle gode ideer til opvarminig af min pool

der er rund og med 48000  liter vand

har en garage med fladt tag tæt på

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kikke på dette link
http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm
Solarventi, det tidligere aidt miljø solvarme har en løsning til dig, der er forholdsvis billig og simpel. Det kan monteres på dit garagetag

/John

/John Jensen

Skrevet af JohnJensen den 22-05-2009 18:15
Prøv at kikke på dette link
http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm
Solarventi, det tidligere aidt miljø solvarme har en løsning til dig, der er forholdsvis billig og simpel. Det kan monteres på dit garagetag

/John

- Ja og det koster det blege sammenlignet med at købe almindeligt PEL-rør og lægge lidt mere af det ned - det har jeg etableret sidste år for 1/3 af prisen af Solarventi's produkt som man iøvrigt kan købe billigere i tyskland hvis man gider køre efter det med en trailer.

.....

Og nu videre til den konstruktive feedback....

Hvis du ikke har noget imod at lave en lille smule manuelt arbejde er det nemmeste og billigste at lave et solvarmeanlæg - hvis du skal bruge poolen om vinteren kræver det dog en supplerende varmekilde - en brænder eller varmepumpe, og det koster helt vildt at køre med det modsat solvarmen - og du skal bruge RIGTIGT mange KWh på en sæson for at varme en pool op og holde den varm! (En KWh = 3600000 joule = den energi der kræves for at hæve temperaturen på 3600000 gram vand med en grad, så en KWh er det samme som at 3,6 m3 vand bliver en grad varmere, solen afleverer 200-300KWh per m2 per år så herefter kan du regne fremad for hvor meget solfanger areal du skal bruge - tommelfingerreglerne for dimensionering er også nedenfor).

Ved solvarmeløsningen med sorte slanger hvor man cirkulerer poolens vand direkte i skal man helst have et fladt tagareal uden skygge på med minimum samme areal som poolens overflade hvor man kan placere slangerne.

Har du termodug? 80% af energien mistes via fordampning og overfladeudstråling så det er en rigtig god ide at have sådan en på når man ikke bader - også om dagen!

Er den indendørs eller udendørs? Hvis indendørs skal dit fangerareal være 50-75% af poolens overfladeareal, udendørs minimum 100% for at det batter noget.

Skriv endelig hvis du skal have mere info...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har set en udendørs pool hvor man pumpede vandet gennem en lang sort slange ca 1 " tyk
spændende at høre hvad andre har lavet.
Hvad med at lægge et dæklag over fangerne måske i form af glas...
Det vil give en hel del mere varme. Ingen vind afkøling.
mvh 777
ideen med 1" slangen syntes god og enkel har i et godt sted at købe ca 200 msort slange

jeg vil have nogle gode ideer til opvarminig af min pool

der er rund og med 48000  liter vand

har en garage med fladt tag tæt på

Annonce

Vi har 70 meter sort slange som vandvarmet til vores badebassin (ikke pool) Det fungerer rigtig godt.  Eller dvs. det har det gjort tidligere, vores cirkulationspumpe er nemlig stået af.
Er der nogen som ved hvilken pumpe man bør investere i, når vandet skal løftes ca. 5-6 meter op??

Jeg har ikke lige forstand på pumper

Mange hilsner
Fru Nielsen

Skrevet af BOFH den 22-05-2009 20:39
Skrevet af JohnJensen den 22-05-2009 18:15
Prøv at kikke på dette link
http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm
Solarventi, det tidligere aidt miljø solvarme har en løsning til dig, der er forholdsvis billig og simpel. Det kan monteres på dit garagetag

/John

- Ja og det koster det blege sammenlignet med at købe almindeligt PEL-rør og lægge lidt mere af det ned - det har jeg etableret sidste år for 1/3 af prisen af Solarventi's produkt som man iøvrigt kan købe billigere i tyskland hvis man gider køre efter det med en trailer.

.....

Og nu videre til den konstruktive feedback....

Hvis du ikke har noget imod at lave en lille smule manuelt arbejde er det nemmeste og billigste at lave et solvarmeanlæg - hvis du skal bruge poolen om vinteren kræver det dog en supplerende varmekilde - en brænder eller varmepumpe, og det koster helt vildt at køre med det modsat solvarmen - og du skal bruge RIGTIGT mange KWh på en sæson for at varme en pool op og holde den varm! (En KWh = 3600000 joule = den energi der kræves for at hæve temperaturen på 3600000 gram vand med en grad, så en KWh er det samme som at 3,6 m3 vand bliver en grad varmere, solen afleverer 200-300KWh per m2 per år så herefter kan du regne fremad for hvor meget solfanger areal du skal bruge - tommelfingerreglerne for dimensionering er også nedenfor).

Ved solvarmeløsningen med sorte slanger hvor man cirkulerer poolens vand direkte i skal man helst have et fladt tagareal uden skygge på med minimum samme areal som poolens overflade hvor man kan placere slangerne.

Har du termodug? 80% af energien mistes via fordampning og overfladeudstråling så det er en rigtig god ide at have sådan en på når man ikke bader - også om dagen!

Er den indendørs eller udendørs? Hvis indendørs skal dit fangerareal være 50-75% af poolens overfladeareal, udendørs minimum 100% for at det batter noget.

Skriv endelig hvis du skal have mere info...

/BOFH
Jeg syntes ikke rigtig du kan huske vands varmekapasitet. ellers er der noget min elkedel ikke har forstået.
det kræver ca 4,2Kj at varme 1l vand 1 grad op. dvs. for at bruge en KWt som rigtigt nok er 3600Kj. kan man enten varme 1l vand 857 grader op eller 857l vand 1 grad op. eller varme 1m3 vand 0,857 grad op.
dvs. du skal bruge ca 56KWt hver gang man skal varme 48000l vand en grad op.
og det er kun hvis man har en effektivitet på 100% det har man ikke.


Jacob
Ud over Jacobs mere korrekte beregninger vi ser bort fra fordampningsvarme og varmekapacitet for overhedet damp der er ikke relevant i denne sammenhæng), så kræver det også en del energi at holde poolen varm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Jacob Antenne den 02-06-2009 20:14
Skrevet af BOFH den 22-05-2009 20:39
Skrevet af JohnJensen den 22-05-2009 18:15
Prøv at kikke på dette link
http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm
Solarventi, det tidligere aidt miljø solvarme har en løsning til dig, der er forholdsvis billig og simpel. Det kan monteres på dit garagetag

/John

- Ja og det koster det blege sammenlignet med at købe almindeligt PEL-rør og lægge lidt mere af det ned - det har jeg etableret sidste år for 1/3 af prisen af Solarventi's produkt som man iøvrigt kan købe billigere i tyskland hvis man gider køre efter det med en trailer.

.....

Og nu videre til den konstruktive feedback....

Hvis du ikke har noget imod at lave en lille smule manuelt arbejde er det nemmeste og billigste at lave et solvarmeanlæg - hvis du skal bruge poolen om vinteren kræver det dog en supplerende varmekilde - en brænder eller varmepumpe, og det koster helt vildt at køre med det modsat solvarmen - og du skal bruge RIGTIGT mange KWh på en sæson for at varme en pool op og holde den varm! (En KWh = 3600000 joule = den energi der kræves for at hæve temperaturen på 3600000 gram vand med en grad, så en KWh er det samme som at 3,6 m3 vand bliver en grad varmere, solen afleverer 200-300KWh per m2 per år så herefter kan du regne fremad for hvor meget solfanger areal du skal bruge - tommelfingerreglerne for dimensionering er også nedenfor).

Ved solvarmeløsningen med sorte slanger hvor man cirkulerer poolens vand direkte i skal man helst have et fladt tagareal uden skygge på med minimum samme areal som poolens overflade hvor man kan placere slangerne.

Har du termodug? 80% af energien mistes via fordampning og overfladeudstråling så det er en rigtig god ide at have sådan en på når man ikke bader - også om dagen!

Er den indendørs eller udendørs? Hvis indendørs skal dit fangerareal være 50-75% af poolens overfladeareal, udendørs minimum 100% for at det batter noget.

Skriv endelig hvis du skal have mere info...

/BOFH
Jeg syntes ikke rigtig du kan huske vands varmekapasitet. ellers er der noget min elkedel ikke har forstået.
det kræver ca 4,2Kj at varme 1l vand 1 grad op. dvs. for at bruge en KWt som rigtigt nok er 3600Kj. kan man enten varme 1l vand 857 grader op eller 857l vand 1 grad op. eller varme 1m3 vand 0,857 grad op.
dvs. du skal bruge ca 56KWt hver gang man skal varme 48000l vand en grad op.
og det er kun hvis man har en effektivitet på 100% det har man ikke.


Har lige checket - du har helt ret mht. vands varmekapacitet!

Men jeg jeg forholder mig overhovedet ikke til om udvekslingen kan ske med 100% effektivitet! - Du er en heldig mand hvis din elkedel kan nøjes med 4,2Kj per liter vand eller også er du villig til at give mere for din elkedel end jeg er ;-)

Jeg har blot forsøgt at beskrive nogle få af de generelle faktorer der har størst indflydelse på den generelle effektivitet af et solvarmeanlæg til en pool - og der er selvfølgelig flere end de nævnte.

Da jeg selv lavede vores anlæg valgte jeg f.ex også at overkompensere med yderligere fangerareal end nødvendigt samt større rørdimensioner og større pumpe med variabel volumen for at kunne flytte energien hurtigere når det er attraktivt at gøre det.

Og som i alle andre isoleringsmæssige sammenhænge er et effektivt varmeanlæg mindre værd med mindre man også er i stand til at holde på varmen i poolen om natten - hvis vi glemmer at fylde termodugen på vores om natten falder temperaturen ca. 2 grader og når den er på falder den ca. en halv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har selv en pool på 30.000 L vand. Dog uden opvarmning.
www.poolraadgiver.dk er et godt sted at få ideer og svar på spørgsmål, omkring poolen.
Søg evt. i Forum, efter opvarmning...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også