Ventilationsanlæg & lyddæmpere

I forbindelse med husbyggeri har jeg købt ventilationsanlæg. Det er leveret som saml selv projekt med diverse fittings, rør osv. Herunder 4 lyddæmpere...

Gir det mening at montere lyddæmper på indsugningen? Skulle det være for at dæmpe eventuel støj udenfra inden det kommer ind???

Kort sagt: Gi'r det mening at montere lyddæmper på indsugning????


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyddæmber de tager støjen fra turbolænte luft. i ventilations andlægget.???
Typisk monterer man lyddæmpere imellem de enkelte indblæsninger og udsugninger i rummene og evt. mellem anlægget og rummene. Det giver ikke mening på den kolde side af anlægget med mindre du har nogen naboer du kan genere med lyden fra anlægget.
Prøv at kigge her, der er skrevet noget om lyddæmpning
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/111464/view/topic/
Der skal ikke lyddæmpning på den kolde side, hvad fik du af dæmpere?, så kan jeg give mit bud på om det er nok
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
 
Min holdning er, at der skal en lyddæmper på til hvert rum, altså både ind/ud, da støj ellers går fra det ene rum til det andet, og støjen fra selve anlægget bliver ligeledes dæmpet til de enkelte rum.

Husk at få anlægget indreguleret af en ekspert ved afslutningen, ellers dur det bare ikke!

Hej igen,

Anlægget er måske lidt atypisk.. Det er et Nilan anlæg med "NilAir" luftfordelingssystem. Dvs. der er placeret 3 manifolde centralt hvorfra der så går en eller flere Ø75 rør til hvert rum... Manifolde (og rør) skal fungere som lyddæmpere mellem rum...

Se evt. mere her: http://www.nilan.dk/db/filarkiv/48/luft.pdf

Anlægget er placeret i et teknikrum der er lagt ind i et ekstra plan mellem etagerne.. I teknikrummet er der tillige et manifold for indblæsning og et for udsugning. I et loftsrum over 1. sal er der et manifold for udsugning.

Endvidere har jeg etableret 50m ø200 jordrør på indsugning til anlæg for at udvinde en lille smule energi fra jorden når der er hhv. relativt koldt og varm ude. I det mellemliggende temperaturområde (8-20gr) omstilles der til "traditionel indsugning"...

Som beskrevet fik jeg leveret 4 lyddæmpere med i sin tid med aftale om at der skulle en på hver tilslutning til selve anlægget... Pga. lidt besværlige rørføringer påtænker jeg at placere en lyddæmper foran hvert udsugningsmanifold (2 stk).

Så skal der en lyddæmper på indsugning til anlægget samt en på afblæsning. En på indsugning for ikke at flytte unødig megen støj udefra (rørføringer, jordrør etc.) og en på udblæsning fra anlæg fordi jeg forventer at føre udblæsning til garage (med mulighed for bypass ud til)...

1 på indsugning til anlæg
1 på udblæsning fra anlæg
2 på indblæsning til rum
1 på udsugning fra rum

Gi'r det mening eller er det mon overkill?..

Jeg forventer at få en proff til at indregulere (leverandøren), men ville blot lige ha' en "second opinion" herfra...

Tak for svar!!! 


 

Annonce

Hej

Nilair systemet er ret nyt og jeg er derfor i tvivl om der i det hele taget skal lyddæmpere på, ud over det der er inbygget i rør og manifolde, men jeg mener ikke du skal have nogen på udvendig side af selve ventilationsunit'en.

Derudover tror jeg du skal revurdere dit anlæg, så der kun suges i vådrum i beoelsesafdelingen da du nemt kan få problemer med et for stort luftskifte og dermed energiforbrug.

Jeg kan dog se at det er et stort hus/ventilationsanlæg, så der kan være specielle forhold der gør sig gældende, men få en ekspert til at regne det igennem inden du går videre, så du ikke får problemer med energimærkningen/energiforbruget, når du er færdig med byggeriet.

De sidste par huse jeg har energimærket, skal eksempelvist have skiftet ventilationsanlægget inden de kan godkendes.

Det er naturligvis ikke interessant at ha' for stort energiforbrug. Men jeg har ikke brug for en decideret godkendelse da jeg bygger under BR98 (har været igang længe ;) )

Anlægget er dimensioneret af en proff. og erfaren mand i branchen. Vil ikke hænge ham ud her hvorfor jeg ikke lige sætter navn på firmaet...

Dog lytter jeg gerne til dine tilsyneladende kvalificerede kommentarer... Skal lige være sikker på hvad du mener med revurderingen..

Mener du at jeg i beboelsesafdelingen evt. kun burde ha' udsugninger og så bibeholde det resterende anlæg som det er?

Hvad hører under beboelsesafdeling? Soveværelse, børneværelser, badeværelser.. Men hvad med øvrige opholdsrum (køkken/alrum, stue)?

Mht. lyddæmpere: På udblæsningssiden af unit'en har jeg "kun" lyddæmper på den luft der føres til garage. Mener du at det også er overkill?


 

""
Endvidere har jeg etableret 50m ø200 jordrør på indsugning til anlæg for at udvinde en lille smule energi fra jorden når der er hhv. relativt koldt og varm ude. I det mellemliggende temperaturområde (8-20gr) omstilles der til "traditionel indsugning"... ""

Lyder spændende - er det et system fra Nilan. ? Har set et lignende med flex slanger http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_Airvexbrochure_2008_(V1_-_0608).pdf men må nok indrømme det er langt lettere at grave 50 meter kontra de 100m som Genvex gerne vil.


Kun perfekt er "godt nok"

Hvis du bygger efter en byggetilladelse der er ansøgt om efter den 01-04-2006 er der krav til både nyttevirkning og energiforbrug på ventilationsanlæg.

Normalt anbefaler man kun udsugning i vådrum, når det er beboelse der er tale om, så den friske indblæste luft bevæger sig fra opholdsrum til vådrum, hvor den så udsuges.

Hvis man laver udsugning andre steder, risikerer man at ventilationen bliver for stor, og dermed også energiforbruget, med det resultat at dit afsluttende energimærke ikke kan hænge sammen.

Der kan dog være faktorer så ovennævnte ikke passer på netop dit byggeri, og derfor min anbefaling af, at då får det gennemgået endnu en gang af en kompetent person, så du ikke får problemer senere.

Systemet med at lade luften passere gennem slanger ude i jorden, er sikkert god, men det undrer mig bare, at der ikke endnu er tal på hvor meget det gavner, så disse kan anvendes i energimærkerne, og disse mangler gælder både Nilan & Genvex

Skrevet af Orla Nautrup den 28-05-2009 11:46

Hvis du bygger efter en byggetilladelse der er ansøgt om efter den 01-04-2006 er der krav til både nyttevirkning og energiforbrug på ventilationsanlæg.

Normalt anbefaler man kun udsugning i vådrum, når det er beboelse der er tale om, så den friske indblæste luft bevæger sig fra opholdsrum til vådrum, hvor den så udsuges.

Hvis man laver udsugning andre steder, risikerer man at ventilationen bliver for stor, og dermed også energiforbruget, med det resultat at dit afsluttende energimærke ikke kan hænge sammen.

Der kan dog være faktorer så ovennævnte ikke passer på netop dit byggeri, og derfor min anbefaling af, at då får det gennemgået endnu en gang af en kompetent person, så du ikke får problemer senere.

Systemet med at lade luften passere gennem slanger ude i jorden, er sikkert god, men det undrer mig bare, at der ikke endnu er tal på hvor meget det gavner, så disse kan anvendes i energimærkerne, og disse mangler gælder både Nilan & Genvex


Hej Orla.

1: Hvordan sikrer man at der ledes luft fra opholdrum til vådrum ? skal der være en bestemt lysningsåbning  str. ?

2: Luft i slanger i jorden er efter min opfattelse en god ide hvis man ønsker at køle lidt om sommeren. Her burde der være en stor besparelse konta traditionel EL drevet  A/C, men regnes det ind i energi mærknings ordningen ? 

 

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis