maling af sump-motorrum på træbåd

er lige færdig med at pille motoren ud af mit skib bygget i 62 tror ikke motor har været ude før så jeg har renset 60 liter slam op der og i resten af sumpen har tænkt på at gi det hele en gang hempitox og derefter en gang heldækkende træbeskyttelse er det måden eller er der andre gode forslag
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blymønje - hvis det kan findes.
Samme her - ligger nogen inde med den slags, eller kender et sted der har, må de endelig sige til.
Hej blymønje kan købes flere steder og man kan selv blande det. Blymønje er STRENGT forbudt og idag kan man få flere lige så gode alternativer der ikke er forbudte. "Et velrenommeret værft kan sagtens søge Arbejdstilsynet i sit amt om en specialtilladelse, som vil give mulighed til at købe og anvende blymønje til specificerede, antikvariske arbejder, f.eks. til istandsættelse af et bevaringsværdigt skib".

Når det så er sagt så skriv en jeres mail til mig hvis i vil ha navn på et firma der stadig laver/sælger det. eller spørg hos et firma om de har et lige så godt alternativ (jeg kan nemlig ikke huske hvad det hedder Måske hedder det Hempalin?)

Ellers en omgang yacht primer (Det er dog ikke super) eller noget i stil med. Dog skal det være noget der virkelig binder og træet skal være 100% tørt. Der er ikke noget mere ærgeligt end maling der skaller af og sætter sig i pumpen det ka jo gå gruligt galt. Jeg har besluttet mig for bare at gi det noget trætix, (Olie blanding) så slipper jeg også for at sove i bly/gift dampe ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Fandt i øvrigt lige en svensk opskrift her som sagt er det forbudt og jeg vil fraråde folk at bruge det samt forsøge at blande det selv da det er noget giftigt stads:

"Man blandar blyoxidpulvret med vatten till grötkonsistens. Man måste vara väldigt försiktig när man hanterar pulvret och undvika att få in dammet i lungorna, använd handskar och andningsskydd. Därefter häller man i skvättar av kokt linolja och rör om. Linoljan kommer att ersätta vattner som flyter upp och lägger sig ovanpå -häll bort det. När du fått "rätt" konsistens låter du färgen stå några timmar så att allt vatten flyter upp. Nu är blymönjan färdig att brukas. Den här blandningen tar ganska lång tid på sig att torka (upptill veckor) men blir väldigt seg och stark.  
Vill man att den skall torka fortare häller man i sikativ. (torkmedel kobolt-sirkonium, max 2% för snabb tork)
Vill man ha en lite tjockare massa kan man blanda i krita, då får man en perfekt massa att lägga mellan bottenstockar och bord mm. "
 
Tror att man skall/bör värma blandningen under själva tillverkningen också (om det är så framgår det inte av receptet ovan...) "

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Jeg troede, at der var givet generel dispensation til gamle træbåde i en årrække indtil 2015. Det gør det selvfølgelig ikke mindre giftigt...

Men hvorom alting er, så er min gamle skude (1923) smurt med blymønje over og under vandlinien, indenbords som udenbords. Derudover er der ca 400 kg løse blybarer i kahytten som ekstra ballast så bly, det er der rigeligt af i forvejen. I forlængelse vil jeg da lige nævne, at bly efter min ringe opfattelse er langt mindre skadeligt end de syntetiske biocider der anvendes i nogle malinger i dag. Men igen - det gør selvfølgelig ikke bly ufarligt.
Hvis jeg havde en træbåd ville jeg sovse den ind i blymønje over alt da jeg ved det virker super godt (også på stål), blymønje er giftigt men blyoxid fordamper ikke så medmindre man spiser skidtet eller indånder slibestøvet sker der ikke noget. Hvorfor vil du egentligt male din maskinsump ? Det er det sidste sted en træbåd rådner og når resten af båden er rådnet væk er det fantastisk i brændeovnen pga. olien.

Dr_Lyn
Ja det ser jo flot ud med sådan en blymønje i bunden af båden, men Tjære kan altså også gøre det. Det skal dog være den bløde type der bruges til tage. Den der bruges til sokkel bliver hård og kan danne sprækker.
jonkjensen:
Nej ikke til blymønje/blybasseret malinger. Andre giftige malinger eks. cobber el. zink basseret som hempels bravo har fået dispentation. så længe mængden af cobber ikke overskrider, tror det er 40%? (Mener Bravo ligger på ca 35%)

Dispentationen gælder dog kun for mindre langsomt gående træbåde og erhvervs fartøjer.

Som en skriver er der slet ingen grund til at bruge de meget giftige malinger indenbords da motor rumet ikke er specielt udsat, så ka ikke helt se hvorfor? Og som sagt resikere man at maling skaller og sætter sig i pumpen

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ok - så er min bundsmørelse indenfor grænserne, den indeholder 40 % W/W Cu i tørstof. I min båd er det som sagt ikke bestemt som maskinrumsbeskyttelse, men smurt over hele pivtøjet op til 2-3 bord fra dæk. Forresten - der er jo spygatter under alle bundstokke, så alt skrammel der ryger under dørken ender jo i sumpen - og det uanset om det kommer fra for eller agter.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også