Siporex-skillevæg bærende ?

Hej allesammen,
Jeg er igang med modanisering af vores hus og vil ha lavet hul i væggen mellem køk og stue.
Det er en Siporex væg hvor pladerne går fra gulv til loft, 50 cm brede og 10 cm tykke.
Ovenpå sipotexpladerne er der lang 2 forskaldingsbrædder ved siden af hinanden som spærene ligger på og som det indvendige loft er sømmet på.
Mit store spørgsmål, er den væg bærende ?
Har vedhæftet nogle billeder af det hele.
På forhånd mange tak.
PS, konen pisker mig for hver dag projektet er forsinket


 The day you quit is the day you lose.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal nok regne med at den er en bærende del, så du skal have en "bro" imellem, hvis et af spærene støtter lige over det hul du vil lave.
At Konen pisker dig, kan jeg ikke gøre noget ved, det kunne være du kan lide det
Har været nede i den lokale tømmerhandel og snakke. Der fik jeg foreslået jeg kunne "støtte" spærene oppefra. Forstået på den måde at jeg kan lægge nogle stykker træ op over 5-6 spær, nogle 2x5 planker eller hvad det hedder. Så fastgøre dem til hvert spær med nogle beslag. På den måde skulle de "bære" de spær der ikke er støttet nedefra.
Nogen der har erfaring med dette ?

 The day you quit is the day you lose.
Hvor stort et stykke af væggen skal fjernes ?
Koludabyg> Når man kigger på det første billede, så fra højre kant der var "mursten-klinkerne" er væk og så hele vejen rundt om hjørnetmod venstre. LÆngere til venstre kan man se der er åbent, hvor intet støtter loftet. Så hvis jeg fjerner det jeg gerne vil så er der 5 meter ustøttet loft. Det ville jeg så støtte oppefra med 5-6 lange bjælker på loftet. Nogle stykker på 4-5 meter og så lægge dem forskudt på spærene.

 The day you quit is the day you lose.
Jamen er det 4-5 meter, så er de 2 x 5" slet ikke overhovedet i nærheden af det du skal bruge.
Det skal et stykke limtræ til så, og dimensioneringen kan trælasten evt. hjælpe dig med.

Ellers kan den måske findes på http://www.flexwood.dk/pdf/flexwood_beregningstabel_2007.pdf

Annonce
Undskyld at jeg blander mig.
Koludabyg - jeg har stor respekt for dine svar og vejledninger, men for mig at se, er det et tag med helt almindelige gitterspær - og hvis spærene (som det er nu) ikke behøver understøtning i den tænkte forlængelse af muren der skal væltes (der er ingenting nu), så må spærernes bæreevne være OK fra ydervæg til ydervæg - ikke?
Væggen kan heller ikke være bærende "om hjørnet" til venstre, da væggen her går parallelt med spærene.
Dermed kan skillevæggen ikke have konstruktionsmæssig betydning som jeg ser det.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Venter spændt på respons fra koludabyg :-) Skal igang med projektet..

 The day you quit is the day you lose.
Hvis væggen går parralelt med spærene, så er det bare ned med den...:)
Udfra billederne med forskallingen ser det bare ud til den står på tværs.

Går den på tværs af spærene, så kan den måske have en bærende eller stabiliserende effekt.

Men dit hus er ikke særligt bredt kan jeg se på billedet, så den er sikkert ikke bærende...
Står den væg mod en ydergalv, eller står den midt i huset.

Skrevet af Buch den 25-05-2009 08:27
Undskyld at jeg blander mig.
Koludabyg - jeg har stor respekt for dine svar og vejledninger, men for mig at se, er det et tag med helt almindelige gitterspær - og hvis spærene (som det er nu) ikke behøver understøtning i den tænkte forlængelse af muren der skal væltes (der er ingenting nu), så må spærernes bæreevne være OK fra ydervæg til ydervæg - ikke?
Væggen kan heller ikke være bærende "om hjørnet" til venstre, da væggen her går parallelt med spærene.
Dermed kan skillevæggen ikke have konstruktionsmæssig betydning som jeg ser det.

Helt okay, jeg kan jo også tage fejl engang imellem...;)

Du har ret i at de sikkert kan være fra ydervæg til ydervæg,
huset er ikke særligt bredt ved nærmere gennemgang af billeder.

Men væggen kan godt have en konstuktionsmæssig betydning, hvis den står til en ydervæg, så kan den have en stabiliserende effekt, hvilket jeg dog ikke tror, den går sikkert op til en indvendig skillervæg.

Takker for de rosende ord...:)
Ja - der er et par ting der gør det lidt usikkert.

@Lauhansen

1. Dit rustikloft - hvilken retning har loftbrædderne i forhold til spærfødderne - samme retning eller vinkelret på spærfødderne?

2. Køkkenvinduet vi kan se, sidder det i gavlen af huset?

3. Væggen længst væk på det første billede - den der er hvid og beige, er det en ydervæg?


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis