Slå et gevind 20x1,5

Jeg skal lave gevind på en drejebænk. Det skal være Ø20 med stigning på 1.5, men ingen af de smede der er på mit arbejde ved hvordan.
Er der nogen der kan give et fif til hvordan man beregner omdrejninger og slæde (ved ikke hvad den hedder) hastighed. Hvad hastighed skal spindlen køre med, kan regne ud at slæden skal flytte sig 1,5 mm for hver omgang emnet drejer rundt.

Drejebænken er en gammel svend og meget af skriften er noget udvisket.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal finde ud af hvilken vinkel dit gevind skal have. Det lugter lidt af et M20 fin-gevind og alle M gevind er 60°. Kig ind på ww.fagteori.dk - der er der en udførlig guide til hvordan man slår gevind på en drejebænk. Du skal ikke bekymre dig om hvor hurtigt spindlen skal køre, nærmere om den kører langsomt nok til at du kan styre det hele uden at smadre stål eller emne. Start med at læse dette link og se så om det er noget du vil kaste dig ud i. Det er såmænd ikke nogen videnskab hvis man kan det. Det lyder lidt mærkeligt at du/man/I har en drejebænk der kan lave gevind, men ingen ved hvordan?

Hvis du er i tvivl om den drejer 1.5 mm per omdrejning, så kør hovedslæden et godt stykke væk fra emnet, lås den til din ledeskrue, nulstil skalaen, lad spindlen dreje 10 omgange og se så om slæden har flyttet sig 15 mm (husk evt slup)

link til gevind: http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/gevindskaering-med-hs-staal.aspx
Du skal lige være obs på at det tilspændingshåndtag til gevind-spindlen på drejebænken ikke er det samme som når i kører med normal tilspænding.

Du har flere gevindskalaer på din drejebænk, Withworth er tomme gevind tit nævnt som WW på
gearkassen. Der er et håndtag til begge indstillinger WW og Metrisk.

Og jo! M20 * 1,5 er finere end normal M20. Vinklen er 60 grader og 55 for WW-gevind.

Så langt så godt,men hvorfor skaffer du ikke bare en Gevindbakke istedet for (koster ikke alverden) hvis du er på et værksted må i da ha en leverandør af den slags. Tit en mindre lokal en til den slags almindeligheder som tappe,bakker og bolte møtrikker Etc. Hør da dem ad.

Også lige! Hvad skal du skære gevind i? Lidt nysgerrig skal man da være :-)

Mvh Henrik

Mvh Henrik

Skal fremstille sådan en ting her-

http://www.xs650shop.de/bilder/15_7501.jpg

Og jeg gør det ikke for at spare, jeg gør det fordi jeg syntes det er sjovt selv at lave tingene.

Gevindbakke, nej jeg skal bruge den een gang i mit liv.

Tak for jers hjælp, jeg har lidt at gå videre med.

Arbejder på et hospital, hvor vi også har beskæftigelsesværksteder der producerer ting i metal, men de har aldrig haft brug for at slå gevind i noget, men de har alt udstyret fra fortiden stående.

Se Min XSer her

Den bedste måde at finde stigningen på er at finde ud af størrelsen på de forskellige tandhjul, og regne omdr. ud. I øvrigt er gevindslåning på en drejebænk ikke sådan lige det nemmeste og på grund af slør mm. kræver det en del erfaring og omtanke. Ikke at anbefale.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok, men jeg har km. vis af 1/2 " rør så jeg forsøger nu alligevel.

Se Min XSer her

Annonce
Det var nu ikke for rørenes skyld, men hvis du gør noget forkert, kan drejestålet smadres og splinter flyve rundt. Det er ikke amatørarbejde uanset hvor mange rør du har. Men hvis det er en rigtig gammel bænk, så kan den måske kun tommestigninger, og så er problemet ikke eksisterende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der findes et par små programmer, hvor man indtaster hvilke vekselhjul man har til rådighed, samt udvekslingen i drejebænkens forskellige gear, og herefter udregner programmet hvilke tandhjul der kan benyttes til de forskellige gevindstigninger, og hvis de kun passer tilnærmelsesvis, med hvilken tolerance de passer.

Kig f.eks. her:

http://www.lathes.co.uk/latheparts/page14.html

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis