Hækklipning

Vores bøgehæk, der blev plantet for 2,5 år siden (det var 3 års planter den gang), er der godt gang i. Jeg har sidste år klippet lidt i den. Mest i siderne og enkelte toppe der er nået fuld højde. Mine spørgsmål går på hvor meget jeg skal klippe i den, for at få så tæt en  hæk som muligt.
- Er det en fordel at klippe den flere gange om året?
- Hvornår er det bedst?
- Er det en fordel at klippe den længere ind i bredden i starten, for at få den til at grene mere ud og blive tættere senere.
- flere gode tips?

mvh Hans
Vores bøgehæk, der blev plantet for 2,5 år siden... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring er, at det har mest med hæktype, men også lys- og jordbundsforhold at gøre.
F.x. vil en naur helst skyde fra toppen, mens en bøgehæk velvilligt skyder "overalt".

Det er således sværere at få en god forgrening på en naur, hvis man ikke topklipper den under "opvæksten". Den skyder jo alligevel "helt vildt" fra toppen, til gengæld får den så ikke så stærk en stamme, hvis man ønsker det.

Da jeg for længe siden overtog noget mishandlet hæk, fik jeg at vide af gartneren, at jeg kunne provokere en "bedre forgrening" ved at beskære toppen 20-30 cm (eller mere), og samtidig klippe den ene side "næsten ind til stammen". Året efter kunne jeg gentage på den anden side, uden at topskære.

Det har hidtil virket på såvel en naur, en bøgehæk samt en paradisæble.

Mvh.

Jan R.
De stor træer stjæler primært lyset fra hækken, dernæst vandet og sidst næringsstofferne. Lyset er sandsynligvis det allerstørste problem

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Kun en enkelt kommentar:

Kunne aldrig drømme om at spilde sommeren med en hækkeklipper i hånden, når man kan nøjes med at klippen den sidst i august, først i september... alt andet er tidsspilde...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hæk klippes da i febuar, så bliver den altid tæt.
Dette tip stammer fra radio programmet grønne glæder, og blev givet af ham nordmanden.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Tidsforbrug på hækklipning bekymrer mig ikke endnu. Jeg vil bare have den så tæt som muligt. Så skal jeg åbenbart klippe den i februar?

Håber jeg har fået has på de mosegrise, der spiste rødderne. Der var gange hele vejen langs 100 m hæk. Plænen ligner også en golfbane, med alle de huller og er blevet humplet, alle de steder hvor gangene er faldt sammen. Men det er nu mest hækken der bekymrer mig. Plænen kan jeg jo hurtig fræse op og lægge om. Mosegrisene har fået nogle forgiftede majs. Håber det virker.

mvh Hans
Jamen Hans dog ! dæk alle synlige huller på nær et, her stikker du en overklippet cykkelslange ned som er forbundet til udstødningen på din motorkærre. Måske du skal være klar med en skovl du kan pande grisene med når de stikker deres grimme fjæs op af jorden.
Ha... jeg kender én, der hældte benzin ned i gangene og satte ild til plænen...uha det gav vist et mindre jordskælv i nabolaget...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Gasning med plæneklipper har jeg prøvet. Et 75mm nedløbsrør med vinkel passer lige på den runde udstødning og ned i hullerne. Jeg har sågar dryppet diesel ind i indsugningen mens den gik med højeomdrejninger, for at øge mængden af CO (halvforbrændt brændstof). Så få man også øje på mange flere huller, når rågen kommer op. Men mosegrisenes gangsysten er alt for stort og med alt for mange huller. Det er nok bedre med mulvarper. Har også læst på skadedyrsbekæmperes hjemmesider, at de ikke brugte gasning så meget ved mosegrise. Netop af samme årsag.

Nu er der gået en uge og jeg har dækket hullerne til, så jeg kan se om der stadig er grise. Hele gangsystemet langs hækken havde jeg dog ødelagt inden jeg fik fat i giften.
Emnet har jo engang været oppe, og jeg kan huske at der var en der havde lagt nogle sild ned gangene. Så skulle de være flygtet på grund af stanken
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis