3 vejs hane til udstødning.

Hej jeg har fået fortalt, at det er muligt at sætte en 3 vejshane på udstødningssystemet sålede, at når man drejer hane føre man vandet uden om potten og får den blæst helt rent for vand ( drejer hane lige før havn). Det skulle have den fordel, at det vand som ellers ville havde stået i potten nu ikke fordampe op i motoren.
Er der nogen der kender til sådanne et system for jeg har aldrig hørt om det før.
M.V.H
Alte

<p>&#160;</p>
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Der hvor kølevandet går ud fra udstødningsmanifolden, og over i lydpotten kan der monteres en trevejshane. Så kan du nemlig, som du selv siger, få tømt lydpottenn for vand. Lige inden du stoppe motoren kan du så dreje over, og give maskinen lidt omdrejninger, så den blæser vandet ud.
Du skal ikke køre for lang tid uden vand, når det er en vandkølet lydpotte.

Mvh
Sømanden.
Jeg har det pågældende system monteret på min motor. Tregangshanen sidder ovenpå motorblokken, hvor vandet går fra blok til manifold. Ved normal drift går vandet ret gennem hanen og videre til manifold/vandblander. Før stop drejes hanen og kølevandet løber overbords, mens manifold, vandblander og udstødning blæses tør. På min motor er det en original installation.
Angående udstødning. Skal ustødningen have et bagtryk for at en diesel motor køre optimalt. Jeg har set flere både hvor vandet bare kommer ud af udstødningen med samme tryk selvom motoren køre for 3/4 kraft. Min sprøjter jo flere omdrejninger den får. Snakkede med en der fortalte mig at han havde en bypass ventil ( fjeder med kugle indeni ) når trykket blev for stort ledte den vandet ud af et andet dræn. Kender i noget til det?
Hilsen Softice
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis