12 spot

Nogen der ved om der er regler for hvor lang en 12 volt spot ledning max må være?
Nogen der ved om der er regler for hvor lang en 12... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min elekrikker forlængede sgu mine 12V spots under køkkenskabene :S Det foregik bare med en lodning og en gang krympeflex...

Hva gør man så når ledningerne mangler ca 3 meter for at nå?
Det er ikke alle elektrikere der respekterer reglerne. :/

Hvis ledningerne i sættet er for korte kan du smide det ad h. til. Det du skal bruge er nogle "løse" spots med klemmer til ledning og en transformer med klemkasse. Så kan elektrikeren dimmensionere ledningerne korrekt iht. længde og den strøm de skal bære.
Tjah jeg er nu ik bange... Laver selv biler til hverdag og kan ik se hverken problemet eller forskellen på om det sidder i bilen eller ligger oven på mine køkkenskabe :S

Rustkongen:

Du er så ikke autoelektriker kan jeg hører.
Lige præcis fejldimensionering af ledninger i bilen, er årsager til mange afbrændte ledningsnet.

Og ja, jeg ved hvad jeg snakker om, har arbejdet et par år på autoelektro værksted,
og har de været i lærer som autoelektromekaniker.

Det bedste er bare at købe en ekstra tranformator, de koster ikke særlig meget. Hvis ikke du har købt spots så kan du faktisk få færdige 12v spots med indbygget transformator, så du kun skal tilslutte den til 230 volt. Så er det næsten loveligt at lave selv :)

 

Venlig hilsen

 

Klaus

Annonce
Der er mange indlæg og tråde om emnet her på forumet. Prøv søgefunktionen.

Den korte version:
Hvis du køber sæt med transformer og ledninger med eks. 3 spots, må du ikke ændre noget som helst, men må gerne montere selv - hvis du ellers følger anvisningerne i pakken.
Skal du bruge flere spots, køber du flere sæt.

Hvis du køber spots og transformer som løsdele, skal du have en aut. elinstallatør til at klare opgaven.

Disse regler gælder både for 12V og 230V spots.

El-faglæreren

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Skrevet af Koludabyg den 21-05-2009 16:02
Rustkongen:

Du er så ikke autoelektriker kan jeg hører.
Lige præcis fejldimensionering af ledninger i bilen, er årsager til mange afbrændte ledningsnet.

Og ja, jeg ved hvad jeg snakker om, har arbejdet et par år på autoelektro værksted,
og har de været i lærer som autoelektromekaniker.


Hvor kommer dimensionering ind i billedet henne? Hvis ledningen fra transformator til samling er dimensioneret lidt for stor... Hvor ligger problemet så? Ledningen fra spotten til samling må jo være dimensioneret til sin længde...

Og nej jeg er ikke auto elektrikker men ren logik siger mig at når en 1 kvadrat ledning kan trække en 55W forlygtepære i en bil inde fra sikringsboksen... og der kan sagtens være et par meter ledning eller 3 på mange biler... så kan den også sagtens trække en 10W møbelspot på samme astand...  Det er trods alt samme spænding...
Jo længere kabel jo større modstand, dvs. mere strøm for at levere samme effekt.

Selvom et par meter måske ikke virker af meget, så har det jo betydning alligevel, specielt hvis de er serieforbundet som de tit er.

Nu skriver du til folk som måske ikke kan se forskel på en 1 kvadrat ledning mod en 0.75 kvardrat, men forskellen på hvad du kan trække på de ledninger, er jo større end folk lige regner med.

Nu skriver du også 10w møbelspot, for det meste er det jo også flere spots der er serie forbundet,
så kan nemt kommer over 100w der trække på disse ledninger.

Angående længden på ledninger i forhold til de dårlige switch mode strømforsyninger,
så kan det sagtens betale sig at skifte dem til en ringkerne trafo når de står af....:)

Selvom kablet måske er overdimensioneret, er der ingen garanti for det.
Materiale omkostninger bliver holdt nede, og det er derfor for det meste kun lige dimensioneret til den strømtræk der er i forhold til kabellængden.

Uanset hvad så er det autoriseret arbejde, som man ikke selv må udfører, og kan få problemer med sin forsikring ved evt. problemer, også selvom man overdimensionere voldsomt.
Nu ved jeg ik hvor mange typer der er serieforbundet, men mine er i hvert fald ik :) Har ikke set så mange andre...

Er jævnt sikker på at min elektrikker har styr på tingene :)
Man må da håbe at der ikke bliver skåret i brandmyndighedernes budgetter...

Det der som oftest går galt når der bliver ændret på færdige belysningssæt er at modstanden i kablet bliver ændret. Det er korrekt at der ikke skal alverden til for at kablet kan bære den forholdsvis lave belastning der måtte være såfremt der kun er tilsluttet én lyskilde pr kabel. Men der hvor filmen knækker er at med det længere kabel og den derved større modstand kan der ved en kortslutning i kablet (eksempelvis en uheldig overbrænding af tråden i halogenen) ikke trækkes en strøm der er stor nok til at sikringen i transformeren springer i tide og derved kan man risikere at kablet bryder i brand.

Held og lykke med installationerne.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis