Vandlås i brusenicheafløb

Jeg har boet i min lejlighed i knap 3 år og pludselig er det begyndt at lugte fugtigt og grimt i mit badeværelse. Jeg har derfor tjekket afløbet og har konstateret, at der ikke er en vandlås! Jeg formoder, at det er skyld i lugtgenerne, selvom det undrer mig, at jeg ikke har oplevet det tidligere. Jeg har målt hullet ved afløbet og det har en diameter på ca. 8 cm. Kan jeg få en vandlås hertil og hvordan finder jeg ud af, hvilken jeg skal have? Hvad gør jeg, hvis jeg IKKE kan få en vandlås, der passer i afløbet? Mvh. Louise
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej

hvis der er vand i afløbet så er der en vandlås,måske den sidder under loftet hos din underbo

ja vandet kan godt stå helt der nede fordi at vandlåsen måske sidder nede hos underboen. især hvis det er en ældre ejendom
Stanken kan også opstå i selve røret ned til vandlåsen. Det opdagede jeg på et tidspunkt ved en udslagsvask, hvor der er et relativt langt "nedløbsrør" ned til vandlåsen.
Efter en grundig gang ætsnatron forsvandt det problem igen.

Hjælper det i et stykke tid at hælde vand i afløbet?
Det kan også skyldes at vandlåsen "trækkes" tom, hvis udluftningen af faldstammen er stoppet til eller defekt på anden vis.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der kommer vand i afløbet hver dag, når jeg går i bad, så det kan ikke siges at have en effekt at hælde vand i afløbet. Lugten har stået på i ca. 14 dage. Den er ikke voldsom, men dog alligevel ret belastende. Og jeg frygter selvfølgelig, at det bliver værre. Det kan være, at jeg skal prøve med ætsnatron. Er der en metode til, at jeg kan finde ud af om det er en vandlås? Hvis problemet skyldes, at vandlåsen trækkes tom eller en deffekt faldstamme, er jeg vel nødsaget til at kontakte en VVS-mand?
Annonce
Jeg regnede også med at det jævnligt blev brugt, men kan du lige efter brug, mærke om lugten er aftaget og først intensiveres efter nogen tid, hvor andre i ejd. har trukket ud?

Hvis lugten er væk, lige når der er hældt vand i, men kommer efter nogen tid igen, kunne det tyde på problemer med udluftningen på faldstmmen. Men så skal også andre i opgangen have problemet.

Hvis det fortsætter efter hidsig rengøring. er det en opgave for en VVS, men der er vel en, der står for ejd. vedligeholdelse.
Det er nok ikke den oplagte LDSopgave! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

du kan prøve at tage risten af og lyse med en lommelygte ned i afløbet så kan du se om der er vand dernede
Jeg har kigget ned i røret og kan se vand langt nede. Det må vel betyde, at der så er en vandlås, men at den bare sidder langt nede i røret? Eller hvad?

Jeg synes at lugten forstærkes, når der kommer vand ned i afløbet/røret. Jeg tog risten af i går og åbnede vandhanen (vandhanen og brusenichen bruger samme afløb), og jeg kunne med det samme lugte, at det lugtede mere, når der kom vand ned i afløbet. Er der nogen af jer kloge mennesker, som kan bruge den oplysning, hvis I skal prøve at regne ud, hvad der kan være galt? 

Hvis du kan se vand, så er er helt sikkert en vandlås

At lugten forstærkes når du fylder vand i kan skyldes at du så trykker den luft op der er i røret (fra toppen og ned til vandlåsen) når du hælder det i

Som ktm skriver så kan det være skidt der sidder på røret der lugter, altså over vandlåsen, så prøv at rense dette, måske du kan bruge en toiletbørste og noget toiletrens, ellers er klorin fremragende til bakterier.

 

Venlig hilsen

 

Klaus

At man kan se vandet nede i røret er IKKE med sikkerhed at der er en vandlås! Det kunne være en 90 graders bøjning med lidt vand, og der er fri luft gennemgang - prøv at holde en tændstik lige over afløbet/røret og se om det trækker, gør det det så er der ingen vandlås.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis